Läkarutbildning - Forum

2008-01-19 22:01   villläsatillläkare
hej ju jag har tänkt mig om det nu vore möjligt åka till england och läsa till läkare men nu är saken det att jag inte vet hur man nu ska gå till väga för att söka ditt vore tacksamt om någon kunde komma med info! och samtidigt vore det ju bra om nånon nu kunde komma med andra alternativ!

Ang: Läkarutbildning
2008-01-22 23:41   Svensk tjej som läser till läkare i England
Vill du läsa till läkare i England rekommenderar jag att läsa International Baccalaureate på gymnasiet, och ser till att få MINST 36 poäng. För att komma in på en läkarutbildning i England krävs det mer eller mindre att du skriver UKCAT, se deras hemsida för mer information. De flesta utbildningsorter kräver UKCAT, det blir väldigt svårt att komma in utan att gjort provet. Det går att ordna med att göra det i Sverige. Har du inte läst IB går det att söka i alla fall, jag rekommenderar då att du tar kontakt med de universitet du vill läsa på och frågar hur de ser på din gymnasieutbildning. Engelska universitet kan acceptera naturvetenskapliga högskoleutbildningar som behörighetsgivande, men återigen detta måste du kolla med universiteten du vill söka till! Du behöver också kunna bevisa att du talar och skriver flytande engelska, de flesta universitet accepterar godkänt IELTS med minst 7.5 poäng. Ansökan görs via UCAS på internet senast i mitten av oktober året innan du vill börja läsa. Antagningen är endast till höstterminen. När du söker behöver du skriva ett personligt brev om varför du vill läsa till läkare, och även ha ett rekommendationsbrev från någon (inte någon närstående) som kan intyga att du har förutsättningar för att tillgodogöra dig studierna och bli en bra läkare. Du kan söka till 4 olika universitet. Din ansökan skickas till universiteten som går igenom akademiska kvalifikationer, brev och referenser. Ansökande som klarar första gallringen får sedan komma på intervju som avgör hur det går. Kolla olika universitets hemsidor för mer information! Ett förslag är att börja via UCAS. Lycka till!

RE: Läkarutbildning
2008-01-29 01:34   T4 i England
Kul att du funderar på att läsa till läkare! Det första tipset jag skulle vilja ge dig är att fundera på varför du vill läsa i England. Jag trivs bra i England och utbildningen är jättebra, MEN det är tufft att läsa utomlands. Och nästan dubbelt så dyrt som att läsa i Sverige!!!! Karriärsmässigt vet jag inte hur bra det är. Fler och fler studenter pluggar till läkare utomlands, och det är nog ingen som riktigt vet hur det kommer bli när alla vill söka AT i Sverige... Vad jag försöker säga är att kan du läsa i Sverige så gör det! Och ta vara på möjligheten att läsa på komvux medan den fortfarande finns! Många svenskar pluggar i Danmark eller Östeuropa. Är betygen ett problem för dig kan du alltid fundera på att söka en utbildning i Östeuropa. Vad jag har förstått så är det lättare att komma in där... Min personliga åsikt är att Danmark, Norge och UK är bäst att plugga i utanför Sverige. Det är länder med hög klass på sjukvård och utbildning, och där du enkelt kan kommunicera med människor utanför universitet! Vill du läsa i England har jag lite bra tips för hur du ska förbereda dig för att söka (ansökan ska vara inne mitten av oktober året innan du vill börja läsa). 1. Kolla olika universitets hemsidor (de universitet som ger läkarutbildningen hittar du enklast via www.ucas.ac.uk) och läs mer om utbildningen och antagningskraven. På den här sidan hittar du också bra information: http://www.wanttobeadoctor.co.uk/main.php 2. Ring till de universitet du är intresserad av och fråga om de godkänner den utbildning du har! IB (såklart), NV, naturvetenskapligt basår eller naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan godkännas men det är upp till universiteten själva. Har du inte IB behöver du bevisa att du är duktig på engelska - kolla vilka prov du behöver göra! 3. Bedömningen av ansökande i UK går ungefär till så här: betyg, UKCAT eller liknande test, personligt ansökningsbrev, referensbrev och intervju. Det krävs alltså mer än bra betyg för att komma in! Rent betygsmässigt är betygen i kemi, biologi, matte och fysik viktiga - har du ig i svampplockning A är det mindre viktigt... =) Men ditt snitt måste nog forfarande vara högt! Jag sökte in på IB betyg så jag vågar inte svara på hur det funkar med andra betyg. 4. Skaffa erfarenhet av att jobba med människor - praktik eller jobb inom vården är förstås det bästa. Kan du inte ordna det så försök få komma någonstans som "prao". Även frivilligt arbete inom vård eller till exempel med barn kan vara användbart. Reflektera över dina upplevelser - du behöver detta för att kunna skriva ett bra "personal statement", ett personligt ansökningsbrev där du ska förklara varför du vill bli läkare och varför du tror att du skulle klara av utbildningen. Det är jätteviktigt för din möjlighet att få en intervju, och dessutom är det en bra möjlighet att ta reda på mer om yrket så att du kan känna dig säker på vad du vill. Hoppas det här hjälper dig. Lycka till!

RE: Läkarutbildning
2009-10-24 01:18   fatosh_9005@hotmail.com
Vet någon var kan man skriva UKCAT i Sverige? Hur kan man ordna att göra det i Sverige, vem kontaktar man? Tack på förhand!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀