Läkarutbildnign i usa - Forum

2008-01-06 01:49   Sofia
Jag är itresserad av att plugga till läkare och jag vet att man innnan man söker in till med school måste lästa biologi, kemi, fysik och engelska på colleget först. är det någon som vet exakt vilka kurser som man måste läsa?? Tacksam för svar!

Ang: Läkarutbildnign i usa
2008-01-25 00:57   Luis
Hej kollade upp det där när jag var i LA i sommras och ska försöka klargöra det i ett relativt kort svar. För att söka till medicin programmet i USA är det teoretiskt tre utmaningar som skall klaras av först: 1: En B.Sc. De som söker har övervägande huvudämnet, biological sciences (inkl. microbiology) eller physical sciences (inkl. chemistry) men det går även att söka med annan examen. Minimum är följande och ingår i ovanstående program: Ämne Antal år Anmärkning engelska 1 uppsats ingår fysik 1 kemi 2 inkl. organisk, inorganisk, kvantitativ analys biologi 1 matematik 1 inkl. calculus och statistik Även studier i humanoria och spanska är meriterande. Spanska gäller i Californien då stora delar av befolkningen endast talar det språket. Observera att B.Sc är fyra år i USA (första året är general education) och inte tre som det är i Europa. Du läser även flera ämnen samtidigt och inte som här endast ett eller två ämnen i taget. 2: MCAT - Medical College Admissions Test Medel på UCLA 06/07 var 11.1. På samtliga skolor ligger medel ungefär mellan 8-12. 3: Betalningsförmåga. För amerikanare mellan $60,000-$150,000 för fyra år. Praktiskt blir det ett par saker till att ha med i bagaget för att hävda sig konkurrensmässigt. 3000 sökande och 600 gick till intervju på UCLA 06/07. B.Sc med formidabelt betyg. Högt GPA Rekommendationsbrev Relevant arbetslivserfarenhet Amerikansk medborgare eller bott i landet längre tid. Om en Europeisk B.Sc gäller tvistar de lärde om. Men om du får ett rakt ja svar på det skulle jag rekommendera tre år på teknisk högskola. Ämne kemi, bioteknik eller motsvarande för att täcka in så mycket som möjligt av minimum kraven. Kompletera med att läsa engelska parallellt. Hoppas svaret är till nytta

RE: Läkarutbildnign i usa
2008-07-11 15:02   DN
hej! jag har läst ditt inlägg om läkarutb i USA. jag undrar vad B.Sc är för något. och av de tre punkterna du nämnt är det något som man alltså måste göra i USA? mvh DN

RE: Läkarutbildnign i usa
2009-04-24 10:42   läkarstudier
Hej, Svar på dina frågor.. - B.Sc betyder Bachelor of Science (alltså kandidat examen.En del universitet kräver att du har en amerikansk examen medan andra universitet kan acceptera en svensk kandidat- eller magisterexamen - Testcentra som anordnar MCAT-testet finns närmast i London och Frankfurt.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀