Läkarutb Rumänien HT09? - Forum

2009-01-16 02:23   Jocke
Hej! Jag tänkte söka till utbildningen nu i höst! Jag är tacksam för information hur man går tillväga för att söka? Vilka betyg som krävs, om det är något antagningsprov osv. Det hade vart trevligt om ni skrev hur ni gick tillväga och om det finns hjälp att få av agent etc. Tack på förhand /jocke

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-01-16 18:46   *E*
Hej, jag ska nog också till rumänien HT09 istället för ungern och har samma problem som dig, vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt. Har bara fått www.pluggamedicin.se i tips....

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-01-22 13:37   Peter
Ni som inte gått det naturvetenskapliga programmet är kan ju glömma att klara er i läkarlinjen i Rumänien.

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-02-01 21:01   medstuddd
Kolla medinro.se .. de är billigare. Jag har själv sökt genom de. Jag pluggar i Cluj nu.

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-02-02 01:23   Michael
Jag ska plugga till läkare i CLUJ HT 2009. Visst. Det är enkelt att komma in och det fordrar inga särskilda betyg, men det är hårt. 70% av svenskarna hoppar av första året(!) för att de inte klarar av studierna. Jag gick själv el-programmet på gymnasiet men har läst in fys a+b, kem a+b, bio a+b och ma d på komvux med snittbetyg nära mvg. Även om inte naturkurserna behövs för att komma in så vet jag så mycket som att man är chanslös utan baskunskaperna de ger, kemin är viktigast. Hade varit kul att komma i kontakt med fler som ska börja studera i cluj till höst. adda: micke_ad@hotmail.com

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-02-08 18:32   roland_andersson@live.se
Tjena Jocke jag är också väldigt intresserad av att plugga till läkare ht2009 i cluj ifall du har fått reda på information och hur man ska gå tillväga så maila mig och berätta. tack på förhand

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-02-22 14:17   Mihai H
Det är nu klart att intagningen till läkarstudier i Cluj Napoca sker genom ett prov i kemi och biologi i Juli 2009. Självklart vägs gymnasiebetygen och andra meriter in.

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-06 18:05   tja
Hej där! Jag tänkte kolla med någon som studerar i Bukarest. Det är så att jag studerar i Cluj-Napoca och jag var inne i Ikeas hemsida och tänkte beställa lite varor men det går inte och göra det via telefon så man måste själv vara vid plats i Ikea i bukarest. så om det är någon student från Bukarest som kan ha vägarna förbi Ikea, eller se till att vägarna blir förbi Ikea, så vore det jättebra! Då kommer jag bara säga vilka varor jag vill ha och då så sköter Ikea det och skickar över varorna hit. SJälvklart får den studenten lite pengar på traven för besväret. Så om det är någon som är intresserad så svara gärna på detta inlägg så pratar vi mer!

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-09 19:05   Nora
Hej Micke! Det är såhär att jag funderar på att läsa till läkare i rumänien ( om ca 1 år) , och har hört talas om att bl.a CLUJ är ett bra ställe för det. Jag är ute rätt så tidigt, men vill jättegärna veta mer om det, så jag har addat dig på msn, ifall du har lust att berätta mer :) Ha en bra dag // Nora.

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-12 18:27   Trillian
Hej alla! Jag pluggar läkare i Cluj-Napoca första året och trivs bra :), och nej Micke 70% hoppar inte av pga att studierna är för svåra! Max ett 10 tal hoppade av första veckorna och det var av väldigt blandade anledningar. Sen i början av förra termin är vi runt 70 svenskar i min klass och ingen har hoppat av sen dess. En av mina bästa kompisar här gick samhälle på gymnasiet hon har det självklart tuffare men är man motiverad funkar det. Alla hjälper varann. Var och snackade med vår sekreterare igår om höstens antagning och hon sa att man skulle fylla i ett formulär på universitetets hemsida www.umfcluj.ro och sen skulle man senare skicka betyg, 4 passfoton, sjukintyg,Letter of acceptance och arbetserfarenheter inom sjukvården. Har inte hört om något prov i kemi och biologi.. Men kan kolla upp så att det är säkert.. Sekreteraren sa därimot att gallringen skulle ske med hjälp av betyg och tidigare erfarenheter inom vården. Jag sökte till skolan själv och tycker verkligen ingen av er ska betala företag och dyligt.. Det är inte svårt att söka själv och skolan samarbetar inte med några företag vad än företagen säger om det, att dom skulle kunna öka era chanser att komma in. Här är två telefonnummer till dekanatet, dom som hand om intagningen.. säg bara att ni vill prata med någon på engelska och om "general medicin" 0040-264-406831, 0040-264-597256 Sköt om er och hoppas ni kommer till Cluj!!

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-17 20:17   dr.
Hej, Jag kan gott rekomendera. easyeast-medicine Lycka till

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-17 23:33   maxemilian
Hej! Jag funderar på att åka ner till Rumänien runt påsk för att kolla på två skolor. Den ena i Cluj och den andra i Constanta för att se vilken som verkar mest lockande. Det jag undrar är om nån snäll själ skulle kunna visa runt mig på skolan i Cluj och ge mig lite info på plats? Funderar på att åka ner kring 21 april. När är påsklovet där? Maxemilian maxemilian79@hotmail.com

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-23 18:20   Dr.
Hallå gott folk! jag och tre kopisar funderar på att börja plugga i Targu-Mures till hösten. Vi tänkte kolla om det är någon/Några som åker med www.easyeast-medicine.com Vi ses i Targu-Mures

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-24 14:04   km
hej jocke. Jag kan hjalpa dig om du vill, hor av dig om du ar intresserad. Kemi_help@hotmail.com

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-24 18:42   Nilsson
Hej jag funderar på att läsa till läkare i Rumänien men jag undrar hur är det när man kommer tillbaka till Sverige och vill göra sin ST här, är det någon som vet om det är svårare för oss som har studerat utomlands än de som läste i Sverige att få de bra ST utbildningarna?

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-28 02:21   Hanna
Idag har jag skickat iväg min och 2 andra vänners ansökan till medicinstudier, Bens Agentur. =) Såg ovan att någon skrivit att medinro är billigast, men de är de inte; dem vi sökte med är billigast av alla agenturer i alla fall när vi jämförde! Någon som kanske kan adda mig? Vore kul och lära känna varandra innan vi far ner till ett okänd land =) // Hanna

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-28 02:30   L.L
Hejsan! Hur får man tag på Ben`s AGENTUR? Såg att dem gjorde någon reklam i tidningen- METRO igår när ja satt på tunnelbanan. Någon som har nummret? Rev ut sidan men tappa bort den ;) 5 lax utan förskottsbetalning, lätt bra i mina öron! Då känner man sig ganska säker på att de är seriösa! Någon som kan skriva ut deras nummer här på forumet? Tack i förhand L.L

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-29 01:42   Peter
Visst är det så att där väl 75 % hoppade av! Varför förvränger du saningen för? Jag håller med micke! Det är verkligen skit här nere men vi försöker nå vår dröm! Vad gör man! Jag undrar verkligen i vilken klass du går, jag menar vi var 104 st i vår klass första veckorna. Det var jobbigt för vi fick inte plats att sitta! Men allt eftersom tiden gjorde sitt så, vart de gott om platser lediga! Idag är vi 35 kvar i vår klass! Jag vet att de var många som bytte skola till en intill liggande stad. Där dem har ett Universitet, Campus område vilket oxå är den enda i Rumänien! Verkar bra vad jag förståt! Ja jag kan väl säga att sämre än här hittar man väl inte! Men har man en dröm så står man ut! Lycka till alla!

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-30 17:52   Julia
Hi L.L Numret står på deras hemsida under "kontakta oss" såg också reklamen i tidningen metro. =p Deras nummer: 0040-767577917 ____________ Hej hanna! Ja addar dig gärna =) Lägg ut din msn så kan vi väl höras ;p alltid kul med lite nytt folk juh! Vart har du sökt, Cluj eller Tirgu Mures? Julia

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-30 19:24   Dr.
Hej, Jag instämmer helt med förra inlägget. Jag började själv i Cluj men efter bara tre veckor bytte jag till Tg-Mures tilsammans med några vänner. Vi stortrivs med både utbildningen och staden.

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-03-30 19:28   hanna
Hej. Jag har sokt via studymedicin och de var den billigaste agenturen som jag kunde hitta. De andra agenturerna tog fran 5100kr upp och studymedicine tar bara 4200kr, om ni hittar nan billigare sa far ni garna tipsa mig for att studymedicine sager om man hittar nagon som ar billigare an de sa kan de pressa ner priset annu mer. vill ni kontakta de sa kan ni na de via mail: studymedicine@hotmail.co.uk och har har ni mailen till mig hanna124@hotmail.co.uk

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-04-18 20:25   M.g
studymedicine@hotmail.co.uk och pluggamedicin.se är samma sak; dem har bytt namn pga all skit som hänt med dem! De går inte att bara byta namn. Byt ägare oxå och sluta lura folk. Så kanske ni får lite mer kunder.

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-05-13 01:14   Trillian
Hej igen alla! Ville bara berätta att ansökningblanketten nu finns på skolans hemsida- för dem som hellre vill fylla i den skicka sina papper direkt dit istället för till nån firma och betala dyra pengar. Där står även all info om vilka papper som krävs och vart du ska skicka dem. Då är du säker på att du får med allt och kan sen ringa och kolla med skolan så att allt kommit fram och är i sin ordning. Sista anmälningdag är 20 juli så ingen stress alltså. Sist men inte minst vill jag bara säga att det måste vara tråkigt för er Peter och Micke med dåliga erfarenheter.. Jag kan bara tala för mig själv och min klass. Vi är 72 st svenskar nu och var runt 90 från början. De människorna som hoppade av hade mycket blandade anledningar till detta och ingen har hoppat av sen i början av första terminen. Några som hoppade av kom inte till cluj alls även fast de var antagna, 5 stack till Targu Mures där det är ett lite mindre nyare univeristet med lugnare stads tempo. Några hoppade av pga personliga själ som inte hade med skolan att göra och sen var det självklart några som åkte hem för att de inte trivdes(men som ni kan räkna själva var det inte speciellt många. Jag trivs iaf bra och jag gillar verkligen min klass.. Jag hoppas att ni blivande 1or också kommer trivas, vi tvåor ska hjälpa er så gott vi kan med det!! :)

RE: RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-05-21 16:30   Dr kock_gbg
Trillan jag har sökt via skolans hemsida har själv läst 4 år teologi och har en bachelor examen i Teologi där jag har läst Latin och Grekiska samt själavård är det något man ska skicka med ner som intyg?

RE: RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-05-22 20:38   Hishkal
Tja Jag vill anlita en formedlare som fixar grejer till mej jag vill soka till Rumanien, helst Cluj, men vilka kan man anlita och kanna att det ar tryggt ? Jag har fatt manga tips om att soka sjalv men jag vill bli "servad" hehe jag fick ett tips pa forumet och nagon svarade att jag skulle maila nan adress, men jag vill ju veta vart den mailadsressen gar och vem jag ska prata med inann jag mailar sa nu lagger jag ut min forfragan igen. Hishkal

RE: RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-05-23 16:38   said
medinro har studiepaket för 3900..billigt

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-05-24 13:13   Trillian
Hej Dr kock! Skicka med dina intyg du. Jag vet inte vad för meriter dom kollar på men det är knappast negativt att ha en bachelor i teologi, och står det och väger mellan dig och någon utan meriter så får nog du platsen. Lycka till!! Mvh.

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-05-25 00:21   David
Jag skulle vilja fråga lite angående hur man söker. Kontakta mig gärna via mail/msn, david.lundin@kungsille.se Tack!

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-08-03 16:47   RR
Hej! Jag undrar om det är nån som vet hur man ska gå tillväga med boenden och sådant, jag söker nämligen på egen hand och inte via nån agentur. Har sökt till Targu-mures Tacksam för svar

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-08-05 17:12   Jonas
Hur och när får man reda på om man kommit in?

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-08-09 09:48   is
hur gör man med CSN.? jag fick inget papper från skola än ...när ansöker man csn och vilka papper skickar man då?

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2009-09-11 13:28   SweStudent
csn : ni måste ha antagningsbeviset för att få Csn Lättast är att gå till International relationship department på eran universitet och hämta denna papper , göra kopia och skicka in Samt års planering för att csn vill veta hur många veckor ni ska studera varje år

RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2010-12-06 23:51   N-A

Hej Trillan!

Jag är intresserad av att komma ner HT11, vore tacksam om jag kunde få svar på lite frågor. Kontakta mig på asif.nida@hotmail.com, hittar nämligen inte din mailadress.
// Nida


RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2011-01-23 23:19   a

Hejsan allihopa!
jag är intresserad att läsa läkarutbildning i rumänien!
men måste man skriva intagningsprov även om man söker en engelskspråkig universitet?


RE: Läkarutb Rumänien HT09?
2011-01-25 21:02   hanna

Hej.

det beror pa vart i landet du vill lasa.

hanna124@hotmail.co.uk


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀