Läkarstudier utomlands med barn - Forum

2009-08-10 20:26   Ante
Hej allihop. Då jag och min fru kommit fram till att studera läkarutbildningen utomlands så dyker det många frågor upp. Då vi har ett litet barn på 2 år så är det jätteviktigt att hennes trygghet och uppväxt kommer först, även om vi inte ska behöva ge upp våra drömmar. Är det någon som har erfarenhet utav läkarstudier utomlands med barn? Vi vill ju hitta en bra engelsk språkig förskola där vi kan känna oss trygg att lämna henne. Vi har tittat på bl a Rumänien, Polen och andra eu länder och nu även mailat lite runt utan svar ännu. Tänkte kanske det finns någon här inne med erfarenhet att ha med sig barn utomlands vid studier, eller kommer vi bli första ? =) Tacksam för info.

RE: Läkarstudier utomlands med barn
2009-08-12 08:29   is
hej san !!!och grattis för era beslut att studera utomlands med barn :). Jag har också ett barn 4 år och kommer att börja studera i cluj nu ht 09. det finns dagis på engelska men det kostar till nästan 2500 kr per månad elle man kan anstäla en person som dagmamma som kan ta hand om barnet. i cluj finns olika dagis. lycka till!!!

RE: Läkarstudier utomlands med barn
2009-08-14 17:13   Ante
Hej. Tack för svar. Låter kul att du åkt ner med barn. Har du åkt ner själv?` Hur har ni löst det med barnet? Och vad kostar det er? Själv tycker jag ändå det är viktigare med dagis än en dagmamma då min dotter behöver lära sig umgås med andra barn och lär sig mer oxå. Hur fungerar det med dagmammorna där nere? Vet du några namn på engelska dagis som man kan titta närmare på nätet? Mvh

RE: Läkarstudier utomlands med barn
2009-08-30 12:58   melina och raphael
Hej! Jag heter melina och bor med min familj i cluj napoca. både min man och jag pluggar till läkare här. vi har två barn. en flicka på 3 år och en pojke på 1 år. jag blev så glad när jag läste att fler med barn ska börja plugga här! KAN ni inte höra av er till mig! jag vill nämligen starta ett familjesystem ett dagis där de svenska barnen kan träffas. snälla hör av er till oss!! vi bor redan i cluj. maila mig. melinafallenius@yahoo.se

RE: Läkarstudier utomlands med barn
2009-08-30 13:07   raphael melina
Hej! Jag har skrivit ett annat inlägg redan, men jag vill bara svara er. Jag och min man och två barn 1 år och tre år flyttade till cluj rumänien för ett år sedan. Vi trivs bra och har delat upp utbildningen första åren. första året var jag hemma med barnen och detta år är min man hemma-först år två när vi båda pluggar måste barnen ha nån sorts barnpassning. Vi har en lite speciell situation, vår yngsta är autopiker och väldigt infektions känslig och dagis är inte ett jättebra alternativ för oss. Vi bor i ett hus med trädgård och det skulle vara idealiskt om det fanns fler svenska barn som alla kunde vara här med en anställd barnflicka. det skulle inte bli dyrt alls. så om ni väljer cluj-hör av er! mvh Melina

RE: Läkarstudier utomlands med barn
2009-09-05 09:54   melina
Hej Isa! Är du i Cluj nu? det skulle vara jättekul om du vill kontakta mig/oss. Jag Här är min mail adress melinafallenius@yahoo.se MVh melina

RE: Läkarstudier utomlands med barn
2009-12-23 09:56   melina
Hej Is? kom du till Cluj? nyfiken på hur det går för dig, vänligen melina

RE: Läkarstudier utomlands med barn
2016-11-10 21:12   Mh

Hej, vet att jag är lite sent ute. Men jag undrar lite hur det gått för er? Hur gjorde ni med barnen. Jag och min kille planerar på att skaffa barn nån gång under utbildningen. Jag är 30 idag och vill gärna hinna med familj och karriär innan 40.
Hur gjorde ni?
Vad rekommenderar ni idag, med facit på hand.
När under utbildningen tror ni det skulle passa bäst att ta en paus för att skaffa barn?
Tacksam för svar!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀