Läkarstudier; kollat runt överallt - Forum

2005-02-14 11:26   Sean
Först vill jag uttrycka ett stort missnöje mot det svenska skolsystemet, rättare sagt läkarutbildningen som kräver de absolut högsta betygen plus att det därefter sker lottning för intagning. Jag har inte varit på den här sidan på ett bra tag, mest pga att jag startat ett eget forum för enbart personer som ska till USA och studera. Nu har det gått drygt ett år som jag la ner idén om att plugga till läkare i Polen. Åkte till USA (kalifornien) under jullovet och besökte olika universitet och CC's. För en läkarexamen krävs: 1) 2 år på Community College + 2+4 år på universitet eller 2) 7-8 år på universitet Går man efter alt. 1 så blir det lite billigare då CC är typ 10 ggr billigare än universitet. Jag kommer hursomhelst inte klara av att betala skolavgifterna med enbart CSN pengarna, så då är det mina föräldrar som får lägga ut ca 30 000 - 50 000 USD per år till universitet. Och nu har jag läst igenom olika inlägg om studier i Polen, och det är naturligtvis inte lika dyrt som i USA. Just nu har jag skickat in ansökan till en skola i USA för att läsa undergraduate i 2 år (för att sedan göra transfer till typ UCLA). Min major blir Biology. Har någon förslag på hur jag ska göra? Det kommer ta väldigt lång tid att få läkarexamen i USA, och dessutom dyrt. Hur mycket går en läkarutbildning på i Polen? I LA så är det ju hög levnadsstandard, kanske inte likadant i Polen? Besök gärna vårt forum på http://usa.riaa.se/ Det finns många personer som redan är i USA och som kan hjälpa till om ni har frågor!

re: Läkarstudier; kollat runt överallt
2005-02-17 18:00   hh
Hej! Att studera läkarprogrammet i polen för 6 år kostar 52 000 Eur. Lycka till

re: Läkarstudier; kollat runt överallt
2005-03-07 01:29   Dr Stenhagen
Hej, Om du har möjlighet tycker jag att du ska läsa i USA. De har världens bästa sjukvård och även utbildning. Som läkare där tjänar man runt 300 000 USD/år vilket man bara kan drömma om i Sverige till exempel. Själv är jag utbildad i Sverige, men ska snart flytta till USA. Det går att gå den vägen också, men det är knepigt och man kommer ju aldrig att ha riktigt samma möjligheter som om man gått utbildningen i USA.

re: Läkarstudier; kollat runt överallt
2005-04-22 22:06   mia
Hur kommer det sig att det är krångligare att som läkare, oavsett var i Europa man är utbildad, få jobb i USA? Om man har mycket goda kunskaper i engelska så borde väl det inte vara några större problem? Jag planerar att studera antingen här i Sverige eller i Polen. Utbildningen i Polen är helt på engelska och kvalitén ska också vara god. Kommer detta medföra komplikationer iallafall? Tacksam för svar. /mia

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀