Läkarstudier i Ungern! - Forum

2005-04-30 11:21   Sara
Hej! Är det någon som har börjar eller ska börja till hösten. Jag har kommit in i Szeged, vore kul att få kontakt med någon annan som ska dit. mejla mig sara_gisel@hotmail.com mvh Sara

Hej sara
2005-05-04 09:39   therese
Hejsan! Jag ska söka till hösten och ska på intervju i Juni. men jag skall däremot till debrecen. hur kommer det sig att du valde det du valde?ha det så fint Therese

Kul
2005-05-04 16:04   sara
Lycka till på antagningsprovet. det går säkert bra. Valde och valde det bara blev Szeged och nu är jag ganska glad för de har lägre terminskostnader än både Pecs och Budapest. /Sara

jo lite fler frågor.
2005-05-04 16:34   therese
Hej igen Sara. Vad gick dom mest på under antagningen? Var det höga betyg? intagningsprov? skriftligt eller muntligt? har du tips blir jag jätteglad. Jag kollade upp terminsavgifterna på ditt universitet och de var nästan samma som Debrecen. Så nu är jag intresserad av båda. Grattis till läkarutbildningen förressten! Ha det så fint!

Intagningsprovet
2005-05-06 19:18   Sara
Dina betyg tror jag inte är särskilt viktiga. Det är snarare hur du lyckas på deras prov. Både skriftligt och muntligt. Det skriftliga provet jag gjorde besod av tre delar en kemi del , en biologidel och en engelska del- varav den engelska delen var störst. Provet är lite klurit för det är uppbyggt så(biologin och kemin i alla fall) att du får en fråga sedan får du ett par påståenden, sedan är svarsalternativen så att de har olika kombinationer av dessa påståenden. Det kan vara lite klruigt för du kan vara helt säker på några påstsående men osäcker på några andra. Jag hoppas du föstår vad jag menar. Sedan fick vi ledigt ett tag medan de rättade våra prov, när vi kom tilbaks fick vi gå in en och en och prata med professorn. Den muntliga delen handlar mycket om hur du behärskar engelska och din motivation till studierna. Vissa av oss som gjorde provet samtidigt fick frågor från provet som vi missat, men inta alla. Så det är mycket motivationen som spelar in. Men om du vill ha några tips så kolla lite smått på engelska och latinska medicintermer, för det kom lite frågor med sådant i som inte alls hade någon koll på. lycka till

medicinstudier
2005-05-09 12:10   narin
Hej, gjorde du inträdesprovet för studier i Polen? I så fall undrar jag hur provet var, och hur man kan få tag på bra lägenheter? Tack på förhand

Ungern
2005-05-09 15:24   Sara
hej, näe jag har kommit in i Ungern. Hru det är med lägenheter i Polen vet jag inte men i Ungern hjälper skolan till att fixa. De säher att det tar inte emr än ett par dagar att fixa och undertiden bor man på något vandrar hem. I Szeged där jag ska börja förfogar även skolan själv över ett par lägenheter för de internationella studenterna.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀