Läkarstudier i Danmark eller Norge! - Forum

2004-12-15 14:50   Jasmine
Hej! funderar på att plugga till läkare i Danmark eller Norge, någon som vet nått om dom utbildningarna? ifall de har nån hemsida, hur man söker in å så? nån annan med samma planer? Uppskattar alla typer av svar :)

re: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2004-12-21 16:17   jay
Hej Jasmine. Har också tankar på att söka till läkarutbildningen i Danmark/Köpenhamn bla. Fast jag har hört rykten om att man endast kan jobba i Danmark efter examen. Är detta någonting du känner till? Mvh / Jay Jayan_86@hotmail.com

re: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2005-01-03 17:58   jasmine
Nej, jag har för mig att man kan jobba överallt därefter, e inte säker, men skall fråga syv. Någon annan som vet något om det? Förresten är det någon som vet vad för betygssnitt man behöver för läkarstudier i Norge? (går bra på norskt betygssystem)

re: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2005-01-10 14:13   Viktor
Man kan arbeta vart som helst, såklart =) Har hört att läkare i Danmark är som i Sverige, dock halvårstentor och att det är svårt med språket i början. Letar fortfarande febrilt efter intagningspoäng etc. Någon som hittat det? Har MSN på min mail btw... Viktor

Tjena Jasmine!
2005-01-14 16:33   Jasmine
Tjena Jasmine! Jag har hört att betygssnittet ligger runt 18. Men att platserna för oss svenska kommer att upphöra inom en snar framtid. Så man får allt skynda på lite om man vill kunna komma in. Det skulle vara snällt av dig att maila mig om du får reda på ngt mer om studierna i Danmark eller Norge. Mvh Jasmine Andersson från Gbg min mailadress är smurfelinagos@hotmail.com

re: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2005-03-10 21:18   mia
Hej! Jag är också oerhört intresserad av att söka till läkarlinjen i Norge, det vore därför väldigt snällt av er att maila mig om ni vet något. Vad ligger betygsgränsen i norge för att gå läkarlinjen tex.? Det verkar inte vara lika aktuellt att informera om vad norge har att erbjuda när det gäller oss svenskar som vill plugga till läkare där... Hursomhelst vore jag tacksam för svar!! min mail är : mia85girl@hotmail.com

re: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2005-03-16 19:13   Martin
Hej alla goa! Har hållt på å kolla upp detta med läkare i våra grannländer i ca 1/2 år och kommit fram till lite: Intagningspoängen i Danmark är ca 18,5 - 19,4 (glömt bort exakt) beroende på vart man söker (ring Syo:n på Lunds Universitet, hon vet). I Köpenhamn ska det finnas ett ganska utbrett missnöje/mobbande mot svenska läkarstudenter, medan känslan är lite mer vänlig i Odense. Odense ska också ha den bästa läkarutbildningen (smågrupper och PBL (?)). Man söker bara en gg per år, 15 mars. Läkarutbildningen finns i Köpenhamn, Odense och Århus. Norges antagningspoäng är ca 19,6-19,8 (krångligt system, massa tilläggspoäng för divers saker). Det finns två kvoter. Den ena har en övre åldersgräns på 21 år och är den kvoten som man har en rimlig chans att komma in genom (om man inte har jobbat med leprasmittade inuiter i en halv livstid). Läkarutb. finns i Oslo, Bergen, Trondheim och Tromsö. PBL i Oslo och Bergen. Sista ansökningsdatum är 15 april (även 15 april för bostadssökande i Oslo). Själv ska jag nog börja plugga i Oslo till hösten. Någon som har likanande tankar? Martin

re: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2005-03-20 23:19   Malin
Läkare i Norge låter himla intressant, hade tänkt söka till Danmark men det är visst redan för sent. Någon idé om hur man går tillväga för att söka till norge? adress till nån sida? Har hört att det finns möjligheter att plugga i Ungern osv med, vet nån om det går att byta till Sverige efterhand eller om utbildningen måste avslutas i Ungern? mail; malin_karlsson_lkpg@hotmail.com malin

Läkarutbildning i Oslo
2005-06-09 16:50   sara
Hej där! Läste ditt inlägg och blev väldigt nyfiken. har själv sökt till Oslo för läkarutbildningen denna hösten. vad ligger snittet på för att komma in i Oslo?? jag har bra netyg enligt svenska betyg men vet inte hur de räknar om i Norge..!? Spelar det in om man har bra intyg tror du? jag har super super bra rekommendationsbrev från Shargrenska som jag har skickat in.. Blir oerhörd tacksam om du kan kontakta mig kanske via mail. min mailadress: g_ronak@hotmail.com Hoppas att höra från dig snart!! Sara

Läkare i Oslo
2005-06-29 23:08   Systern
Hej! Kollar upp lite kring läkarutbildningen i Oslo till en bror. Ansökningsdatum är tydligen 15 april och man måste vara under 21 har jag förståt. Var ansökningsblanketten krånglig att fylla i? Skickade du in dina svenska betyg rätt och slätt eller måste de översättas? Hur fick du tag på ansökningsblanketten? /ingrid

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-06-08 12:52   Ayat
hej....det verkar många som har problem med att söka utomlands....men jag ville fråga har du kunnat hitta sidan till damark...och hur man tra sig till väga ...mvh Ayat

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-06-09 15:22   Viktor
www.optagelse.dk Finns mkt info på engelska, även guider till hur du söker. Har läst en termin i Odense nu, mkt nöjd. MVH, Viktor

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-10-29 20:51   Rebecka
Hej! Jag ska till Odense nu i februari, hur läskigt som helst. Har du några bra tips innan man ska dit? Hur fixade du med bostad och annat runt omkring? Kram. Rebecka.

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-11-01 07:48   jasmine
Hej Rebecka! Jag ska också till Odense nu i februari! har du fixat bostad ännu? kul att prata med någon med samma planer :D Jasmine

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-11-01 19:52   Viktor
Svara gärna på Odense-relaterade frågor, i mån om tid. Läser som sagt här nere nu, så maila mig bara på vvebe@hotmail.com... Mvh,

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-11-04 18:51   Jaz
aa jag har faktiskt en fråga, finns det möjlighet att accelerera studietakten på läkarlinjen i Odense, dvs. kan man läsa under snabbare tempo som man kan göra på många andra skolor utomlands, bla. i USA och England (dock inte i Sverige)? eller det kanske är alldeles för stressigt som det är? pallar du danskan? svara nångång när du har tid (låter oroväckande, måste innebära att det är rätt mkt å göra i plugget trotsallt).

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-12-18 15:49   Sara
hej Martin!! Vore hemst tacksam om du kunde kontakta mig på denna emailadress. har några frågår ang läkarstudier i Oslo..ska ev dit o läsa. MVH/Sara

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2006-12-19 19:47   Viktor
www.optagelse.dk Kort men koncist =)

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2007-01-16 09:36   emelie
jag undrar hur man går tillväga för att söka till läkarlinjen i köpenhamn eller oslo´? har kollat de sidor som tidigare nämnts här men utan resultat. någon som kan hjälpa mig? emelie

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2007-01-29 21:26   hanna
hej! hade du fått information om hur man söker läkarutbildningen i oslo? hade varit jättetacksam om du kunde skicka den till mej i så fall! nordstromhanna@hotmail.com tack! /hanna

Ang: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2007-12-10 16:50   Namik
Hej Alla! Jag funderar på att plugga till läkare i Norge eller Danmark, så jag undrar bara om utbildningarna går på danska/norska eller om det är på engelska? Hade bäst / Namik

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-04-01 18:08   Daniel
Har tänkt söka till läkarutbildningen i Danmark, fast det verkar bli nästa år men jag undrar iallafall om det är någon som vet om det är nödvändigt att man som svensk får sina betyg och andra dokument översatta av en "Notarius Publicus" eller liknande?

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-05-06 14:25   Ronja
Hej Jag undrar vad intagninspoängen nu ligger på i Danmark & Norge på läkarutbildningen? Är Matte E obligatorisk nu? Borde man ha en chans med slutbetyg på 19,7 från gymnasiet & sedan kompletterat med basår? Väldigt tacksam för svar

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-05-07 16:20   Malin
Hej Ronja! Förra året krävdes det 9.9 (dvs 19.77) för att antas på Köbenhavns universitet. Hur det ser ut i Århus och Odense vet jag inte. Men läs mer på optagelse.dk eller på ku.dk om antagning i kvot två. Hoppas allt går bra och stort lycka till med ansökningarna! Utbildningen i D-k är helt klart över förväntan! Mvh Malin

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-05-08 10:40   Ronja
Hej igen! Någon som vet vilken anatgningspoängen till läkarprogrammet är till Norge? & har mer info om läkarstudier i Norge? MVH Ronja

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-05-12 17:09   Hanna
Det lagsta till lakare i danmark ar 19.55 (hade 19.5 forra aret och kom inte in) dessutom behover man nu matte e for att lasa till lakare dar. Surt ibland. Men lycka till alla som vill bli lakare for de tror pa det. Hanna

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-10-14 12:48   RE
Hej! Hat tänkt söka till läkarutbildningen i Danmark och Norge. Undrar vad antagningspoängen är i de båda länderna? Samt när sista ansökningdatumet är, i respektive land? Mvh/ Ekici

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-10-20 09:48   Emelieberglund.blogg.se
Hejsan Gud vad kul med folk som vet så mycket om detta med att studera i granländerna. Själv är jag oerhört sugen på att studera i Norge eftersom jag älskar landet och människorna. Det är även ett underbart tillfälle för pojkvännen att skaffa jobb inom byggbranschen! Jag är mkt tacksam för all info jag fått, detta gör mg bara ännu mer sugen! Ps. någon som vet om de tar in på intervjuer? Kram Emelie

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2008-10-28 20:02   David
Hej! Detta låter ju riktigt intressant. Skriver maa min sambo som söker för 6:e gången i Sverige nu med 20.0.. Det är ju vansinnigt med lottningen.... Om någon som läser i Norge eller Danmark har lust att maila över info om hur man söker dit och vad som gäller vore det kanon! - Är det ok med komvuxbetyg tex eller måste man söka på slutbetyget från gymnasiet? - Har man någon fördel av relevant arbetslivserfarenhet? - Kan man bara söka in till höstterminen? - Betalar man terminavgift, i så fall hur mycket? dheidenvall@hotmail.com Tack på förhand!

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2012-03-01 18:23   neutral
Hej! Undrar om någon söker till Läkarprogrammet till HT-12 i Norge, Danmark eller Finland? Emy

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2012-03-01 18:23   neutral
Hej! Undrar om någon söker till Läkarprogrammet till HT-12 i Norge, Danmark eller Finland? Emy

RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2012-03-14 18:14   FEM

Hej! I Danmak kan man söka i två grupper: Kvot 1 med endast betyg och Kvot 2 där arbetslivserfarenhet mm räknas in. Är det någon som vet om det även I Norge finns någon annan grupp man söker i än den som är baserad på avgångsvetyg? Tacksam för svar FEM


RE: Läkarstudier i Danmark eller Norge!
2017-07-21 14:21   Aho
Hej,

Jag är en läkarstudent som precis blivit klar med 2 året på Rigas Stradins University, Lettland. Jag skriver här för och se om någon har lyckats/vet mer info i hur man kan byta och fortsätta sina studier i Sverige/Norge/Danmark?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀