Läkarprogrammet i Ungern - Forum

2011-03-16 13:16   Oliverniv

Hej alla.

Jag har nyligen bestämt mig för att plugga läkarprogrammet i Ungern, och tänkte skriva lite om det imed att många förmodligen tänker samma sak.

Jag reste omrking i östeuropa i 5 veckor i sommras och besökte de flesta universitet som erbjuder läkarprogrammet. Mina favoriter var Krakow i Polen och Pecs i Ungern. Jag har valt att plugga i Pecs därför att jag vill ha en liten, trevlig studentstad, Krakow är ganska stor.

Min uppfattning är att studierna fungerar väldigt bra i Ungern. Jag har besökt Pecs 2 gånger senaste 6 månaderna och pratat med massvis av trevliga, utåtriktade och intressant studenter från skandinavien och hela världen.

Om någon vill fråga någonting är det bara att skicka ett mail.

oliver
olly__@hotmail.com


RE: Läkarprogrammet i Ungern
2011-04-01 12:10   Christian Eid

Hej.

Jag uppskattar det du har gjort och jag är också intresserad av att plugga läkareprogrammet i Ungern och undrar vad man behöver för att söka dit, dokument, betyg etc, och när är sista anmälningsdag?

Uppskattar svar.

Med vänliga hälsningar

Christian Eid


RE: Läkarprogrammet i Ungern
2011-04-02 14:46   .

all information finns på universitetens websidor. generellt så är kraven ganska låga, inträdesprovet är inte svårt. det som är viktigt är att du bevisar i intervjun att du är motiverad och kunnig.

hör av dig om du har mera frågor!
oliver

olly__@hotmail.com


RE: Läkarprogrammet i Ungern
2011-04-07 15:46   ssortiz

Hej!
Ska du söka till Debrecen så kan du börja registreringen här: www.meddenpha.com/newapp.htm
Ska du söka till de andra skolorna i Ungern söker du här www.studyhungary.hu/index.php?show=contact&mid=1

Du behöver ha ett slutbetyg från gymnasiet, det gör inget vilket program det gäller eller hur betygen ser ut så länge det är ett slutbetyg. Det du ska kunna är de olika ämnesområden som de kan ta upp i provet i biologi, kemi och/eller fysik, och sen under den muntliga provet visa intresse och kunna svara på de frågor som de kommer att ställa i biologi kemi/fysik. Sista anmälningsdag för Debrecen är i juni, men du bör skriva in dig så fort som du kan så att du kan få en tid, samma gäller i de andra universiteten tror jag, då de har rullande intagning och desto tidigare du söker desto större är chansen att du blir antagen!

Har du fler frågor så kan du kontakta mig, eller om du bara vill prata om livet i Ungern eller planering, jag börjar nu i Augusti i debrecen. Simon.Stancovich@hotmail.com


RE: Läkarprogrammet i Ungern
2011-04-15 17:07   .

jag tror att de kan vara svårt att plugga och bo som internationell student i en stor stad. man hamnar liksom lång ifrån universitetet, kompisar etc. i en liten stad blir allt enklare. en enklare gemenskap.

oliver


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀