Läkarprogrammet i Danmark - Forum

2005-10-18 19:47   Sarah

Jag började sjukgymnastlinjen på KI i våras men kom ganska snart på att jag mycket hellre vill bli läkare. Jag har 19,5 och behöver ett tekniskt basår för att ens få söka i Sverige. Känns rätt trist att behöva plugga 1,5 år innan jag får söka (och då finns det inga garantier på att komma in..) Har funderat på att söka till Köpenhamns universitet till hösten istället. Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med någon som pluggar/pluggat där. Hur är utbildningen? Staden är den trivsam? Hur svårt är det med danskan, är böckerna på engelska? Måste man göra AT-tjänst i DK? Har hört rykten om att var 4:e som kommer in är svensk? Kan det verkligen stämma? Skulle vara grymt irriterad som dansk.. Räcker det verkligen med Fysik A och Kemi A? Som sagt, tacksam för den hjälp jag kan få. Mvh Sarah


Ang: Läkarprogrammet i Danmark
2005-10-19 19:30   Johan
Jag funderade också på att plugga till läkare i Danmark. Pratade med en som studerar i Köpenhamn och hon sa att man kommer in i språket efter någon månad. Jag kontaktade en studievägledare i Danmark och den speciella behörigheten för oss svenskar är Fy A, Ke A och Ma C, vilket är lite märkligt. Naturkunskap B fungerar, vad jag förstod, inte som substitut. Själv gick jag ut Samhäll på gymnasiet med 2.0 i snitt så jag blev rekommenderad att läsa ett naturvetenskapligt basår och sedan söka i Sverige. Läser samtliga kemi-, fysik- och biologikurser samt Ma D i Örebro för tillfället. Ska söka i både Danmark och Sverige sedan. Om du har 19.5 är det nog inga problem att plugga upp betygen på Komvux. Därefter kan du ju göra som jag. Det skulle jag i alla fall rekommendera, eftersom du då har större chans att få läsa på svenska. Men det är klart, Danmark är väl bra. Jag tror snittet i Köpenhamn är 19,2 och att det ligger strax under i Roskilde. Hur det är med AT-perioden är jag inte säker på, men eftersom Danmark är med i EU så borde man väl få göra den här. Hoppas att det var till lite hjälp, Johan

Ang: Läkarprogrammet i Danmark
2005-10-22 00:09   fredrik
Det är kemiB, MaD, FysikB..........

Ang: Läkarprogrammet i Danmark
2005-11-08 19:28   J
Johan, Kan man komma in i Danmark med basår från högskolan, dvs. då man endast läser in behörigheten, till skillnad från Komvux där man får betyg i ämnena? va det ett sådant basår du läste, eller läste du på komvux?

Ang: Läkarprogrammet i Danmark
2005-11-10 12:57   Sarah
Hej Johan, Både komvux och basår på högskola fungerar i Danmark. Men bara som behörighet. Du kan aldrig ändra det betygssnitt som du gick ut gymnasiet med. Mvh sarah

Ang: Läkarprogrammet i Danmark
2005-11-11 17:47   J
Sarah, Är du säker på att de tar emot högskolans basår? har du själv kommit in med det, eller känner någon som har? måste nämligen vara helt säker, för en syo sa till mig att det inte godkänns och jag läser basåret nu, så det känns juh inte så bra ifall det skulle stämma... tack!

Ang: Läkarprogrammet i Danmark
2005-11-14 15:51   sarah
Jag är 100% säker! Min kompis har kommit in på läkarlinjen till våren i köpenhamn efter att ha gått ett naturvetenskapligt basår på stockholms universitet.

Ang: Läkarprogrammet i Danmark
2007-04-21 21:42   Anna
Hallå! Jag läser till läkare i Odense och kan inte svara på dina frågor om Köpenhamn som stad, men det är trevligt att läsa i Danmark även om studentlivet inte är detsamma som i Sverige (jag har läst i Sverige innan på ett större universitet så jag vet något om vad jag snackar om). Språket ska du inte vara rädd för, det är många svenskar här och det kommer efter hand. Det tips du tidigare har fått om att läsa upp betyg och sen söka i Sverige tror jag är en dålig idé. Det är ganska dåliga odds på att komma in i Sverige även om man har 20,0, tro mig. Jag har fallit på lott 4 gånger nu... dom ska på ett eller annat sätt göra det svårare för oss svenskar att komma in i danmark, så det är inte säkert att du kan komma in, men har du läst till sjuksköterska har du större chans att komma in på kvot två, dvs där dom kollar på allt annat man har gjort, arbete, personliga egenskaper osv. osv. det är svårast att komma in i Köpenhamn och lättast här i Odense, Århus ligger emellan och det är de tre ställen som erbjuder läkarprogrammet i danmark. Din AT.tjänst kan du göra i Sverige, men jag tycker du ska fundera på vad du egentligen vill. Utbildningen vara i 6 år och det är lång tid om det enda man vill är tillbaka till Sverige. Lycka till och hoppas det var några svar. Änna

läkarstudier i Odense
2007-05-18 14:22   Maria
Hej, Jag är på väg till Odense för att göra kvot 2 intervju och test på torsdag den 24 maj. Är det någon svensk som är där och har gjort den skulle jag gärna vilja ha kontakt med dig för tips. Bl a undrar jag hur multiple choice testen går till, har man någon chans att hinna läsa/kunna svaren som svensk? Jag undrar också vad jag bör tänka på under intervjun. Har letat efter en studieplan på hemsidan, men inte hittat någon. Är det någon som vet hur jag kan få tag på den? Finns det någon stans jag kän lästa och jämföra skillnaden mellan hur läkarlinjen är uppbyggd i Danmark och Sverige? Vore även kul att ses när jag kommer, om någon som studerar därnere har möjlighet. Skriv ett inlägg, så återkommer jag med min mailadress. Tack för svar! /Maria

Odense 24 maj
2007-05-18 17:07   Emilie
Hej! Jag heter Emilie, och jag fick just hem ett brev om kallelse till Odense för intervju, den 24 maj. Såg att detsamma gällde dig=) Jag vet inget heller om vilka kunskaper som krävs för testen och sådant, men jag tänkte mest höra när/hur du ska åka till Danmark och var man kan bo osv. Jag bor i Örebro och funderar på att ta tåget. Hursomhelst vore det skönt att höra lite hur någon annan svensk har tänkt med det hela! Min mail är emiliejennylarsson@hotmail.com, och mitt nummer är 0730-633814, i fall du skulle vilja nå mig. Hursom helst, lycka till! Hälsningar Emilie

läkarestudier i Odense
2007-05-19 15:37   MR
Hej! jag ska också åka till Odense för test och samtal den 24 maj. jag vet inte heller så mycket om de olika momenten. men det vore rolig och diskutera vissa saker om man är i samma situation. skriv några rader så kan jag lämna mitt mail. /mariah

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2008-11-20 21:40   Marre
Hej, funderar också på att söka till Danmark men inte Köpenhamn, tror inte att jag kommer in där. Vet nån om kan komma in i de andra två, Aarhus och syddanska universitetet tror jag, om man har mer än 18 i betyg??

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2008-12-24 12:28   Stockholmare
Hej Marre. Jag har samma tanke som du. Här är en bra länk som du ska läsa igenom nogrann. Ansökningshänvisningar finns också med. Tror du man kommer in genom kvot 1? www.syoguiden.com/lakarstudier Där står antagning för 2008. Ser bra ut för de andra universitet som har antagning under 18. Dessutom kan man stå som Stand-by vilket innebär att du blir antagen och lovat en plats dock inte denna gång. Om man kryssar i den vid ansökan och blir antagen på Stand-by så komme rde lägre prioriteringarna att strykas.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-04 19:35   Marre
Hej Stockholmare. Tack för ditt svar, jag ska nog söka genom Kvot 1, även om jag har jobbat med en pojke som har sjukdomen cystisk fobros. Orkar inte med kvot 2, det känns som om det är en mkt längre väg där... Jag tror att man borde komma in på Århus lr Syddanska om man har över 18...vet du var du ska söka? Och ska du söka genom Kvot 1 lr 2?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-06 21:09   Stockholmare
Jag funderar på att söka till alla tre, Köpenhamn först, sen får vi se vilken ordning de andra två kommer. Jag tänker också som du att bara söka genom kvot 1, men bollar med idéer om man ska stå på stand-by eller inte. Det står inte att man blir lovat plats till nästa antagnings period eller så utan bara inte till denna antagning. Vet du något hur det är med det? Har du hört något om hur kvalitèn och klass är på utbildningarna i Danmark och forskarkåren? Vet du dessutom om de har antagning varje termin? Ska du söka nu i vår? De har inte lagt ut ansökningblanketter för 2009 än (www.optagelse.dk/vejledninger/english/index.html), de säger att det kommer ut 1 Feb, men då har man bara en månad på sig att fylla i allt och få det skickat. Man vill ju hinna fylla i innan. En annan bra sida som jag hittat. www.studygateway.org/sw2476.asp MvH Stockholmare

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-11 18:27   Marre
Jag tänkte också söka till alla tre och precis som du, först till Köpenhamn... har ingen aning om hur antagningen går till men jag vill inte slösa bort ngn termin utan börja nu i höst...så jag ska fylla i papperen och skicka efter att jag har snackat med syon...ska fråga lite om utbildningen där och kanske ringa socialtjänsten lr nåt... Jag tror att utbildningen i Danmark är ganska lik den här och man behöver inte ens göra språkprov...drf antar jag att de har antagning varje termin...jag vill verkligen börja efter den här terminen, har avslutning 4/6, du?? Hemsidan var jättebra, när tror du man måste fixa bostad? /Marre

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-12 17:53   Stockholmare
Vore schysst om du lägger upp lite info på de svar du får från din syo och socialtjänsten. Jag har inte lagt ner mycket tid på att kolla efter bostad än, men man får reda på om man kommer in typ i juni, tror jag att jag läste någonstans, ej 100% säker dock. Värt att höra med din syo. Förhoppningsvis så bör de ha studentbostäder, ingen koll på det än, ska börja luska ut det först när jag skickat iväg mina ansökningar :P. Även kolla upp om de har studentbostadsköer som svenskar kan ställa sig i :P. Jag tog studenten 6/6 2008. Och ja, jag vill också börja höstterminen annars lär det bli biomedicin (om jag inte blir antagen av ngn konstig anledning). MvH Stockholmare

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-19 17:07   Stockholmare
En bekant kom nyligen in till Aarhus universitet på läkarprogrammet. Han börjar nu i veckan. Angående bostäder så var det tydligen inga problem. Han fick till och med välja mellan två, varav den ena var större o dyrare.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-19 19:42   Hadi
Vi säger att man kommer in i Århus, man kan väl fortf. tacka nej om man det går bra på högskoleprovet och man blir antagen till nått uni. i Sverige. Kan någon förklara det här med "standby"? MVH

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-19 21:52   Marre
Hej, jag pratade med min syo som sa att kvalitén i Danmark är densamma som den i Sverige och man kan komma hit sen och jobba som läkare. Drf behöver jag nog inte ringa socialtjänsten... Ska också kolla upp bostad och sånt snart, läste på hemsidan som du gav mig länken till att de har studentbostäder och även lite annat...syon visste inte så mkt, inte heller om de har antagning i juni men det borde vara som i Sverige... Om du vet när de lägger ut ansökningspapperen så kan du väl säga det till mig då? Ska själv söka lite mer info men har mkt i skolan just nu... Ha det bra! Mvh Marre

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-21 10:10   Stockholmare
Hej Hadi Självklart kan man tacka nej om man komme rin i Sverige. Jag tror inte att ansökning till Danmark är ihopkopplat med ansökningarna i Sverige. Vad jag har förstått med standby (enligt länken ovan som jag gav samt efter mer efterforskningar) så är det så här: 1) Om du blir antagen på standby så blir du garanterad en plats till nästa års antagning, men inte denna gång. 2) Alla dina lägre prioriteringar (endast ansökningar till Danmark då) stryks. Men inte de övre prioriteringarna. Marre, Ansökningspapprena är uppe nu, jag ska själv fylla i dem så snart jag fått mina betyg vidimerade...har andra saker just nu så det blir senare under januari. Kom ihåg att dina betyg måste vidimeras av två personer (ej besläktade personer dock), adress och telefonnummer tror jag ska stå med. (Detta är vad jag har läst). Ansökningspapprena finns här: Den på engelska är för 2009; jag vet inte om det är den som gäller; det kan du fråga din syo; för att den på danska är än för 2008/09; kolla själv. På engelska: www.optagelse.dk/vejledninger/english/index.html På danska: www.optagelse.dk/askemaer/index.html Jag hade dessutom fel om antagningsbeskedet. Man får det i slutet av Juli och betygskompletteringar ska vara dem senast tillhanda 1 Juli, typ precis som i Sverige. Ha det bra och Lycka till! MvH

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-23 16:31   Marre
Hej Stockholmare Vill bara tacka dig för informationen...ska fylla i papperen snart... Det där med bostad, fixade din kompis det innan han åkte? Jag har ingen aning om var jag ska börja men jag ska fråga några... Hoppas att du kommer in...skriv gärna och säg om du gör det (om du kmr ihåg det). Lycka till!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-01-24 12:47   Stockholmare
Skrev fel angående engelska ansökningsschemat. Den är troligen för Gymnasieutbildning. Sorry. 1 Februari läggs ansökningsblanketterna upp. Antagligen på danska. www.optagelse.dk/askemaer/index.html

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-02-17 20:19   Crash
Hello! Jag hade tänkt o söka till läkarlinjen i Odense. Jag vet att ansökan ska skickas till det universitetet man söker till, problemet är att jag inte riktigt hittat adressen till Syddansk Universitet... Den adress jag hittade var följande; Odense: Syddansk Universitet Campusvej 55 DK-5230 Odense M Jag vet däremot inte om det är DIT min ANSÖKAN ska skickas. Om det är någon som råkar veta vilken adress man ska skicka sin ansökan till (när det kommer till läkarlinjen i Odense) så skriv gärna upp det i detta forum. Vore oerhört tacksam för svar!!! //Crash min mail: wump4fruit@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-02-18 18:17   Stockholmare
www.optagelse.dk/askemaer/KOT2009/KOT02_09_0902-tryk2.pdf I följande fil kan man se adresserna till de olika danska universitetertna/högskolorna.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-02-21 22:59   M
Vet nån vad läkarlinjen heter på danska? Vad ska man skriva på ansökningspapperen?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-02-22 13:16   Anna
Utbildningen heter lägevidenskab, fast med danskt ä. Lycka till!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-02-22 15:08   Stockholmare
Lægevidenskab Bra att kolla upp filen ovan (posted above).

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-02-28 14:28   Mia
Hej, jag tänkte söka digitalt till Århus och Odense och kanske Köpenhamn också. Vet nån vilka olika saker man ska ha med i Kvot 2? Ska nån annan söka digitalt?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-04-14 10:47   Vendela
Hej, Tänker söka läkarprogrammet i Århus nästa höst, 2010, är det någon som har lite info om hur det är att studera där. Jag är orolig för danskan, måste man gå någon slags kurs innan eller hur gjorde ni? Hur är det att få tag på boende, är det svårt? Vore roligt att få kontakt med någon som, liksom jag, tänker söka till Århus 2010.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-04-14 20:28   rani
Hej, jag studerar till läkare i polen, och är snart färdig med mitt första år. Jag skulle vilja fortsätta studierna i danmark eller i sverige. Jag har hört med de svenska universiteten, och det verkade vara svårt att hoppa in i en klass, då mycket beror på antalet elever i klassen och kurserna som man läst i utlandet och de svenska universitetens kursupplägg. Jag skulle försöka komma in på något universitet i danmark, på grund av detta, för att få ännu ett alternativ, då Sverige känns svårt. hur tycker du att jag ska göra? jag har ca 15 i snitt från gymnasiet, gick natur natur. Har därefter gått på folkhögskola, och fått en fyra i omdöme. Finns det något universitet i danmark som tar emot studenter som pluggat i polen? hur ska man då göra? tack på förhand.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-04-15 21:48   Allan
Hejsan, jag har sökt till läkarprogrammet i danmark. men har några frågor: Hur stor är chansen att komma in med 19.0? Undervisningen i Danmark, är den på engelska eller bara danska och latin, har hört rykten om att de ändrat på reglerna så undervisningsspråket är engelska för svenska elever,? sen sist men inte minst, är det någon vet hur man kan få tag på studentlägenheter i danmark? eller en bostad överhuvudtaget? lite dålig på danska så förstår inte deras hemsidor så bra:P, föresten är det svårt att få bostad där? Mvh Allan

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-04-22 12:25   André
Jag ska ner till Odense och göra multiple choice-testet nu 2:a maj. Någon mer som ska göra det också? hur gör ni med resan, flyg/tåg? André

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-05-20 12:49   riyam
hej! jag tänker att studera läkare i danmark 2010. men jag vet inte hur mycket poeng man behöver och hur ska man söka. Jag ska vara tacksam om någon kunde svara mig.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-05-20 12:52   riyam
hej! jag tänker att studera läkare i danmark 2010. men jag vet inte hur mycket poeng man behöver och hur ska man söka. Jag ska vara tacksam om någon kunde svara mig.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-05-22 22:57   Sandra
Hej! Jag har också sökt till alla tre utbildningarna i Danmark i höst. Jag var rätt säker på att jag skulle komma in tills jag hörde av någon att man inte får söka i kvot 1 om man har läst ett naturvetenskapligt basår och därmed kompletterat i efterhand. Vet någon om det stämmer? Känns tråkigt i så fall för jag har inte skickat in motiverad ansökning eller annat material till något annat ställe än Köpenhamn.. Tack på förhand!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-06-21 11:50   Sofie
Hej, Jag undrar, precis som "Allan", hur undervisningen sker. Är det engelsk litteratur, danska föreläsningar? Och viktigast av allt - redovisningar/uppsatser. Har hört att man innan kunnat skriva dessa på svenska, men att det skulle ändras inom kort så att allt måste göras på danska. Någon som vet vad som gäller nu? Dessutom har jag en följdfråga angående Stand-by. "Stockholmare" nämnde att man var garanterad en plats till nästa års antagning. MEN - vad händer om man verkligen kommer in, men väljer att tacka nej i höst och istället vill starta till våren? Ger Stand-by en "säker" plats till en då? Och måste man skicka in nya ansökningspapper? Sofie

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-01 20:33   Niveus
Jag skall besvara så många frågor jag kan med min allsmäktiga kunskap: Sandra: Man får komplettera i efterhand och använda inlästa/tenterade betyg för att täcka saknade kursbehörigheten. Därmed är ett naturbasår fullkomligt fullgott för att täcka behörigheten och ge dig möjlighet att söka genom kvot 1 (jag förutsätter att du har slutfört ett komplett gymnasieprogram). Ett komplett gymnasieprogram som ger en möjlighet att söka genom kvot 1 och 2 är något av dessa: " Naturvetenskapsprogrammet (NV-), Samhällsvetenskapsprogrammet (SP-), Estetiska programmet (ES-) og Teknikprogrammet (TE-): Der foretages en officiel omregning af karaktererne til en dansk optagelseskvotient, og ansøgeren vurderes herefter til optagelse på lige fod med ansøgere med en dansk adgangsgivende eksamen i kvote 1 og 2. " För kvot 2 gäller: " Barn- och fritidsprogrammet (BF-), Byggprogrammet (BP-), Elprogrammet (EC-), Energiprogrammet (EN-), Fordonsprogrammet (FP-), Handels- och administrationsprogrammet (HP-), Hantverksprogrammet (HV-), Hotell-och restaurangprogrammet (HR-), Industriprogrammet (IP-), Livmedelsprogrammet (LP-), Medieprogrammet (MP-), Naturbruksprogrammet (NP-), Omvårdnadsprogrammet (OP-). " (källa: ciriusonline.dk/Default.aspx?ID=1549) //////////// Sofie: Det är engelsk och dansk litteratur samt föreläsningar på danska. Jag vet inte vad som gäller redovisningar och uppsatser men rent generellt kan jag säga att det är danskkrav på tentamina i Århus medan det inte är det i Odense och Köpenhamn. En Stand-by-plats räknas som en antagning. Det är många som inte verkat förstått det här med Stand-by: Om man blir antagen genom stand-by så stryks alla lägre prioriteter (någon snackade om högre prioriteter men finns ju inga högre än den du antas på). En antagning i Stand-by kan resultera i två utfall: 1. Man kallas till studier direkt om en reservplats blir ledig åt en. 2.Det finns inga reservplatser lediga till en och man får en sk. "tilsagn" dvs ett intyg på att när du söker nästa gång till samma universitet så blir du garanterat antagen. Till din fråga -> Rent generellt så är det fler som vill börja till hösten och det finns därför fler platser på vintern. Blir du direkt inkallad till en ledig plats pga din stand-by och tackar nej så får du ingen tilsagn. (här är jag dock inte hundra) Däremot får du tilsagn (det fanns inget lediga platser) så funkar det såhär: Du söker igen nästa år kryssar i att du har tilsagn før optagelse och kryssar i att du allra helst vill börja på vintern (sedan om du beviljas det eller inte beror på din ålder och sökarnas). Jag har läst att snittet har tidigare hamnat på 22,5 år men är man gränsfall (jag är 23 och får börja på vintern t ex.) så gör de nog undantag. Är det några frågor i detta virrvarr får ni gärna kontakta mig. Ciao!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-04 19:29   M
Hej Niveus! Vet du hur höga betyg det krävs för att man ska bli antagen eller bli erbjuden stand-by? Vad hade du för betyg? (hoppas det är okey att jag frågar)

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-04 19:32   M
Hej Niveus! Vad krävs för att man ska bli antagen lr bli erbjuden stand-by? Asså betygen? Vad hade du för betyg? (hoppas det är ok att jag frågar) :)

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-06 12:24   Jonatan
Det är helt okej att du frågar. Stand-by ligger vanligtvis en liten bit under kvot-1 gränsen. Enligt dansk sjutrinsskala hade jag 7,8 i kvot 1 (17,08 sv. i BG) och i Århus kvot 2 har jag 12,0 (mvg i de fem ämnena som man rangordnar ansökarna efter). Jag har läst upp betyg på komvux samt läst in behörighet på komvux.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-06 17:25   Anna
Hej Jonathan! Vilka fem ämnen är det som gäller i Århus? Jag har helt missat den infon

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-07 18:06   Allan
Hejsan, jag undrar bara hur ni ordna med bostad i danmark. Ska läsa där nu efter sommar, så e lite orolig över bostad. Samt språket kommer man in i det snabbt på universitet? Mvh Allan, skulle vara snällt om nån kunde svara

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-08 10:59   Jonatan
Du kan läsa om det här: studieguide.au.dk/bachelor_dk.cfm?fag=2000 Just de ämnena som ingår i antagningskravet i Århus: Fysik A, Kemi B, Svenska B (el Danska A), Matematik E, Engelska B(?) ------------------------------------------- På min statussida som handhar min ansökning för Århus står det 'Engelsk A' (dvs att jag läst eng. B) men i ansökningskravet står det 'Engelsk B' (eng. A). Så just detta betyg är jag osäker på.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-08 12:00   Anna
Jag har kollat upp det med Århus och det är Engelska B som gäller.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-08 22:04   M
Hej! Jonatan, jag missade när du ska börja...ska du börja i höst lr nästa år? Jag har nästan 19 i betyg (räknade det på hemsidan men kmr inte ihåg den sista siffran :D)...tror du att jag kommer in? Mvh M

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-10 16:04   Jonatan
Hej M. Om jag kommer in nu den 30e juli så börjar jag till jan/feb 2010 (jag är 23 år och borde eg. börjat till hösten med de äldre men jag ansökte om vinterstart och verkar fått det beviljat).

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-10 20:39   Allan
nu låter jag tjatig, men nån som pluggar i danmark, hur ordna ni med bostaden? Mvh Allan

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-31 13:06   Carl
Någon som har koll på vad intagningspoängen låg på de tre olika skolorna i danmark låg på i år?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-31 13:41   =(
Allan: findbolig.nu (ungesboligservice.dk)om du ska gå i köpenhamn Googla även på RIU Roskilde som är nära i köpenhamn studenthousingaarhus.com om du ska gå i Århus

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-07-31 20:14   Emily
Hej Allan! Jag tänkte fråga universitet om de kunde hjälpa mig med det. De brukar ge tips om man mejlar dem.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-01 22:48   M.A
Jag är en 19-årig tjej som ska söka till danmark nästa termin. Jag undrar nu om det finns nån annan där ute som tänker så och kan hjälpa mig och få hjälp samtidigt av mig. Som ensam är det svårt att hålla koll på allt...jag kan ganska mkt så jag kmr inte att vara nån börda :) Hoppas att nån hör av sig!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-03 11:48   =(
M.A: Vad jag har förstått så kan man inte söka till vårterminen till läkarprogrammet nu i höst. Annars skulle jag oxå ha gjort det förra hösten. Utan man måste söka under våren, för en antagning i höst eller nästa vår. Rätta mej om jag har fel någon. Lycka till! Angående de bostadshemsidorna jag nämnde ovan har jag fått från universiteten.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-03 12:41   Anna
Hej Hej! Jag kom in i köpenhamn och ska börja i september. Hade varit kul att få kontakt med någon som också börjar nu i höst./Anna

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-03 12:46   Anna
M.A Jag hjälper gärna till med det jag kan

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-03 18:16   M.A
Hej Anna! Grattis! Får jag fråga vad du hade för betyg? Kom du in via kvot 1 lr 2? Och vet du ngn hemsida där man kan omvandla svenska betyg till danska?

RE: RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-03 22:07   Sarah
Hej! Jag har fått en Stand-by plats i Odense. Någon som vet om man behöver "svara" på det för att vara garanterad en plats till ht 2010/vt 2011? Tacksam för svar! /Sarah

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-04 09:34   Jonatan
M.A Gå in här tryck "Vælg land" och välj Sverige Tryck sedan "karakterer" och scrolla ner så ser du en konverterare från våra 20-system till sjutrinsskalan. /Jonatan PS. Jag letar efter en som vill dela lägenhet i Århus nu till Vinterstart.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-04 20:09   Allan
Grymt tack, jag borjar till vintern Grymt med en massa svenskar i danmark haha,

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-08 22:03   allan
shena, jag ska börja till höst, hur är lägenheten jonathan? mvh allan

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-08-28 12:29   jeje
Hej! Finns det möjlighet att komma in på högskoleprovet?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-09-06 13:53   Allan
Shena, jag börjar i århus nu till februari, undrar bara en sak, det ryktas att man kan göra tentorna på svenska stämmer det? Skulle i såna fall vara grymt,Sen undrar jag om de finns nå fler svenskar som ska börja där? Mvh Allan

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-09-15 19:10   Melissa
Hej där :) Någon som har lust att hjälpa mig, som känner till någon bra hemsida eller någon kontakt person som man kan ta kontakt med som vet mer om just läkar programmet i Danmark? Någon som redan pluggar där eller nån lärare där ? Skulle vara gulligt om någon kunde hjälpa mig med det :)

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-09-21 17:54   Amanda
hej! när öppnar ansökningen för läkarlinjen i Köpenhamn 2010?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-09-21 17:54   Amanda
hej! när öppnar ansökningen för läkarlinjen i Köpenhamn 2010?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-09-29 17:21   Filip
Hallå! Jag heter Filip och fundearar starkt på att söka till Läkarprogrammet i Danmark eftersom det är så onormalt svårt att komma in här i Sverige. Gick ut med 19.5 i snitt och har därefter läst upp mitt betyg till 20.0. Jag är mest intresserad av att komma in i Köpenhamn, eftersom det är så smidigt att ta sig till Sverige därifrån. Jag har dock några frågor: - Hur svårt är det att komma in i Köpenhamn med mina betyg? - Kan man i Danmark söka in både till våren och hösten, som vi har det här i Sverige? - Om man kan söka in till Våren 2010, när är då sista anmälningsdag? - Slutligen: hur går man till väga när man söker? Väldigt tacksam för svar! Ha det fint! Mvh Filip.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-10-05 20:45   Hanna
Hej Man kan tyvärr bara söka en gång per år i Danmark och sista ansökningsdagen är 15 mars 12.00, du kan sedan kompletera med betyg fram till 1 juli. Så i mars 2010 så söker man för ht-10 och vt-11. Oftas får då de yngre (gränsen har legat runt 22 år) börja till vt.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-11-22 07:15   Amelie
Hej! Jag är en 20-årig tjej som velat bli läkare i hela mitt liv. Jag har gått NV-NV och läst till alla medicinska kurser som gick att välja på mitt gymnasium. Eftersom det är så svårt att komma in i Sverige, funderar jag starkt på Danmark. Har dock lite frågor: 1. Kan någon förklara antagningarna lite tydligare? Kan man söka både i kvot ett och två? Ska man skriva med något personligt brev eller liknande i kvot två, eller vad är de personliga bedömningarna som någon skrev om? 2. Vilken skola är lättast att komma in på? Skiljer det i antagningssätten eller är det likadant på alla skolor? 3. Hur svårt är det med danskan? Är all undervisning, litteratur etc. på danska eller finns det på engelska också? Måste man skriva tentorna på danska också? 4. Kan man på något sätt komma in med hjälp av högskoleprovet? 5. Finns det någon mer som har tänkt att söka nu till 2010? Vore skönt med någon att diskutera saker med. Skriv gärna så lägger jag ut min mailadress. Vore jättetacksam för svar! MVH Amelie

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-11-23 19:37   s
hej, vad menas med att man kan komplettera betygen fram till 1 juli om sista ansökningsdatumet är 15 mars? jag skulle vilja söka till danmark (århus) för HT 2010, när måste allt skickas in?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-11-24 09:01   Stockholmare
Man ska kunna skicka betygen som slutförs i Juni om man inte avslutat dem än samt om skickat in ansökan innan 15 mars. Man kan inte söka med högskoleprovet. Det gäller enbart i Sverige.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-11-24 17:48   Jonatan
Hej Amelie.. du kan maila / msna mig om du vill ha førklaring om antagningen. Jag ær sjælv antagen till Århus med start Vt2010 men søkte i mars 2009. min mail ær jonatanbank@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-12-01 19:49   Småländare
Hej Jag ska börja studera till läkare i Århus våren 2010. Jag skulle gärna vilja få tag på någon som går eller ska gå där. Det skulle vara kul att kunna prata med någon som är i samma position. Jag undrar nämligen hur det är med tentor och så vidare. Finns det någon som kan hjälpa mig? Min mejl adress: miss__emma@hotmail.com (obs två stycken _ ) Tack Emma

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-12-02 09:43   Liselotte
Hej Jonatan, Jag skall söka till Danmark inför 2011 och undrar om jag skulle kunna få mejla dig med lite frågor om hur man går tillväga med ansökan?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-12-03 19:13   s
Hej, jag undrar vad mer som behövs om man ska söka till kvot 2 århus förutom bra betyg i de 5 ämnena? det borde vara något mer för det känns konstigt att kvot 1 har så höga krav (19.7) och kvot 2 (endast 5 specifika ämnen) tacksam för svar!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-12-07 02:24   Emelie
Hej! JAg blev överlycklig när jag fann denna tråd för jag har så mycket som jag undrar över när det gäller antagningen till danmark och ingen verkar ha ngn koll av de jag hittills frågat. Det jag mest undrar över är hur det kommer att bli nu till 2010 med engelskabehörigheten. Jag har hört att man from ht 2010 måste ha läst engelska c som svensk. stämmer detta eller är det bara rykten? sen skulle jag bara av ren nyfikenhet vilja veta hur folk som studerar i århus trivs? Jag har hört om så många som inte trivts där och flyttat hem till sverige så jag skulle bli så glad om det finns någon själ som faktiskt tycker om stället! TAck allihop!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2009-12-10 20:24   Amina
Hej! Den här tråden är awesome. Det är dock några frågor jag skulle vara tacksam att få svar på. 1. Vad var intagningspoängen senast? (om man räknar i svenska betyg) 2. Måste man söka in till Danmark senast 15 mars? Har hör det nämligen. Hur blir det med att mina betyg inte är fullständiga då? (Går ut nu 2010) 3. Är det någon som vet om det är mänskligt att "pendla" mellan Lund och Köpenhamn? Hur lång tid tar det? Tack på förhand! Amina

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-06 22:29   Dave
1. Intagningspoängen har jag tyvärr ingen aning om (alla svenskar i min klass kom in via kvote 2). 2. Yep, 15:e mars är sista dagen. Komplettering kan ske innan den 1:e juli, så det hinner du =) 3. Mänskligt ja. Jobbigt förmodligen =). Känner en som går termin 12 som pendlar från Lund. Själv pendlar jag, tillsammans med många andra, från Malmö och det går kanon. Det tar mig 40 minuter att komma till Nørreport. Sedan 10 min gång eller 4-5 min med buss till Panum. Du bör dock veta att även om det bara är 10 min mellan Malmö och Lund så står tåget och väntar på Malmö C i evigheter innan det fortsätter till Kph. Jag bodde i Lund min första vecka på Kph Uni och det tar ca 25 min extra, vilket ger en total restid på 50 min extra om dagen. Personligen tycker jag det är STOR skillnad att pendla från Malmö.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-07 12:22   Allan
Shena, jag börjar i århus nu till vintern. Jag undrar hur det är att komma in i undervisningen när den är på danska, de pratar så himla grötigt tycker jag. Om det är någon annan som ska börja i århus så är det bara att höra av sig, Mvh Allan

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-09 12:19   Amina
Tack Dave, väldigt behövliga svar! Dock kom jag på en fråga till nu... Vet du, eller någon annan :), om man måste jobba i Danmark efter avslutad utbildning eller om man kan göra AT och så i Sverige?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-11 11:07   Jonatan
Amina: Du kan gøra AT i vilket EU-land du vill. Allan: Vi børjar samma termin, det ær bara att ta min mail høgre upp i tråden. I Århus ær det danskakrav på tentorna (Skriver du på svenska och inte gør dig førstådd kan lektoren i praktiken ge avdrag), Odense och Kph har "nordiskt språk" som krav. s: Jo men kvot 2 i Århus ær sådan, råder dock høg konkurrens samt att inte lika många antas. Detsamma gæller Odense och køpenhamn, høg konkurrens men olika sætt att antas.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-12 14:47   Amanda
Hej! Jag har en standby-plats och "tillsagn" från Köpenhamns Universitet som jag fick när jag sökte hösten 2009. Är det någon som vet säkert vad detta innebär? :)

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-13 14:52   Vsz
Hej Amelie :)! Mitt namn är Victor och jag ska med söka läkare i Danmark nu... Skulle gärna diskutera lite med dig... lägg till mig på facebook och eller msn... zigge_mariama@hotmail.com Med vänliga hälsningar :) Victor

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-14 09:06   Sio
Hej Emelie och Amina, Jag är en tjej som också tänker söka till danmark i vår (inför hösten 2010) och det vore roligt att få prata ihop sig lite. vore kul att känna några andra som skall söka. Ni får gärna mejla mig på siobhanhellberg@hotmail.com hoppas vi hörs

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-01-15 14:42   Amina
fler frågor dyker upp hela tiden i mitt huvud.... 1. kostar det att studera i danmark? 2. behövs matte e? jag har hört det nämligen... tack!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-02-10 09:25   TaH2
Hej! Jag håller på söka till Läkarutbildningen i Danmark till hösten 2010 , och det skulle vara roligt ha kontakt med några som har samma utbildningsmål och diskutera lite om utfyllning på blanketterna. Jag tänkte prioritera lite om universiteten som Köpenhamn,Syddansk och Aarhus , jag vet inte om finns det någon skillnad mellan Syddansk och Aarhus? om någon vet ! så vill jag gärna höra. MVH Tah2

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-02-10 09:31   TaH2
HejAmina! Har du fyllt blanketterna! jag har några frågor om du kan bidra och svara på mig. tack på förhand. Tah2

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-02-10 20:24   Amina
Jag har faktiskt bestämt mig för att inte söka i Danmark trots allt. Jag får se om jag gör det i framtiden. Men jag ska söka i Sverige nu och se hur det går. Kände att det var lite mycket negativt med att plugga utomlands. Men lycka till med allt! :)

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-02-10 20:24   Amina
Jag har faktiskt bestämt mig för att inte söka i Danmark trots allt. Jag får se om jag gör det i framtiden. Men jag ska söka i Sverige nu och se hur det går. Kände att det var lite mycket negativt med att plugga utomlands. Men lycka till med allt! :)

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-02-12 20:31   Jonatan
Hej TaH2! De tre universiteten e olika, både till pedagogik och utseende. Stæderna e ju annorlunda också. Odense har mkt fokus på pedagogik i form av PBL-utlærning samt tæta tentor, universitetet e fræscht/nybyggt och staden e ganska liten (men mysig) iaf i mina øgon. KPH vet jag också har tæta tentor men e osæker på deras utlærningsmetoder. Svårt att finna lægenhet i KPH samt værldens sjunde dyraste stad att leva i. Århus har gamla universitetsbyggnader och har fokus på att man lær sig så mkt som møjligt innan man tenterar. (Monstertentan i anatomi och mikroskopi ar først efter ett år, med en mindre tenta i genetik emellan.) Jag ælskar staden Århus, kænns som det ær næra till allt och finns allt man behøver. Bussystemet e lite krångligt men e lætt att cykla øverallt. Nackdelarna som jag ser med att plugga i Danmark e att allt kostar mycket mer hær æn i Sverige (undantag av køtt och øl ;)). Mer nackdelar æn så ser jag faktiskt inte. En sak som många inte kænner till ær att AT i Danmark har blivit nedkortad till ett år. Detta betyder att den totala længden av utbildning + AT e i princip lika lång i både Danmark och Sverige.

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-08-11 15:46   Alexandra

Hej!

Massa bra info på detta forum! :) Jag tänkte bara höra om det är någon här som ska börja plugga medicin i Århus till vintern? Skulle vara kul att peppa ihop med någon! :) Har, som alla andra, Facebook, så hör gärna av er!
//Alexandra Tunberg


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-09-01 22:04   Stockholmare

Hej allihopa!

Tänkte bara länka till en blogg från en schysst kille som har i princip skrivit steg för steg procedur om hur man söker till läkarutbildnigarna i Danmark.

All credit to the writer!

www.voiceofsteve.com/2010/02/ansokan-till-lakarprogrammet-i-danmark.html
www.voiceofsteve.com/search/label/Guide%20till%20L%C3%A4karprogrammet

Lycka till.


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-09-01 22:07   Stockholmare

Ska nämna att Aalborg Universitet också har läkarprogram nu (?). Totalt fyra Uni. i Danmark, alltså med Odense, Århus och Köpenhamn.


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-11-15 16:18   A

Hej
Är oxå inne på samma spår. vill jättegärna träffas och prata. Du verkar ha kommit längre än mig i ansökningsprocessen dock. Själv vet jag inte så mycket om hur allt går till och vart jag ska vända mig. Vart i Sverige bor du?

MVH AH


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2010-11-17 20:17   Hs

Hej!
Ska jag ska också söka Danmark nästa år. vore kul att komma ikontakt med några fler!
/Hs


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2011-02-06 11:14   Erik

Hej! Mycket glad att jag fann denna tråd, och är stort tacksam till alla som är här och delar med sig! Jag har ytterligare några frågor som jag undrar ifall någon har koll på?

För det första, som jag förstår finns det läkarprogrammet nu på fyra orter i Danmark - Köpenhamn, Odense, Aalborg och Århus? Inom kvot 2 som består av någon form av arbetslivserfarenhet/personligt brev/intervju/multiple choice frågor, vet ni vad som kan antas vara en "lämplig" bakgrund/arbetslivserfarenhet/livserfarenhet? Jag går nu 3e terminen på Psykologprogrammet i Sverige och har inom det läst biologisk psykologi (neuroanatomi, nerutransmission o s v) och utvecklingspsykologi (fosterutveckling) vilket förmodligen är de mest medicinorienterade ämnen jag har läst. Utöver detta har jag arbetat som volontär utomlands och med lite andra förmodade strömeriter som jag kanske kan inkludera i ansökan.

För det andra undrar jag över vilken behörighet som krävs inom NV-ämnena? Jag har läst grundläggande behörighet (Sv c, Eng c och Ma b). Om det som förmodat är Fy B, Ke B + Matte, där jag undrar vilken grad i matten som gäller, jag har hört lite olika, är det D eller E? Är Biologi B inte längre ett behörighetskrav?

Jag undrar även om det räcker med att inom dessa behörighetsämnen, endast ha läst den "sista" eller "svåraste" kursen? Ex att inom kemi, endast läsa B-kursen och strunta i A-kursen? Även om det säkerligen är enklare att läsa de senare kurserna om man har läst de grundläggande kurserna innan, men jag lider dessvärre av fet tidsbrist. Så ifall det är möjligt att göra så i Sverige, är det tillåtet att söka med dessa?

Jag har 17,9 i snitt sedan gymnasiet och tentat upp till 19,5 på mina kurser inför psykologprogrammet, men detta har jag förstått räknas alltså inte in, så vad är era tankar om möjligheterna att komma in på 17,9? Jag är beredd att söka till alla fyra orter, även om jag skulle föredra Kphm. Vad jag kan hitta inom statistik på allastudier.se/studiefakta/32-l%C3%A4karstudier-utomlands/ så verkar 17,9 vara ganska kört. Är det någon här som kommit in på kvot 2?

Stort tack för er tid och hjälp!
Mvh


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2011-02-10 10:30   Jonatan

1. Ja, det är de fyra orterna du nämnde i Danmark.
2. "lämplig" bakgrund/arbetslivserfarenhet/livserfarenhet?". Eftersom Kph var min tredje prioritet så vet jag inte hur det gick med min egen ansökan och du får ta mina ord med en nypa salt. Jag vet dock att det finns inte särskilt mycket plats att skriva i det motiverande brevet. Jag skulle skriva saker som påvisar min studievana, att jag har livserfarenhet, varför jag vill läsa till läkare, kurser eller arbeten som kan länkas till yrket och andra intressanta saker. Eftersom du är svensk skall du definitivt påvisa att du har erfarenhet utomlands. Man måste nog sticka ut lite för att ha en chans. Jag tror det handlar mer om att visa att man är studiemotiverad och att man har kött på benen än något annat. Jag vet att det finns ett exempelbrev på studmed.dk från en som blev antagen i kvot 2 i Kph.

3.Kraven för läkarstudier i Dk är för nuvarande:
Matematik E (sinnessjukt högt, jag vet), Engelska C, Fysik B, Kemi B samt Svenska B.

Biologi B låter mer som ett krav inom Sverige (där är det ju också Ma D som krävs).

4. (kan inte svaret om att bara läsa senare kurser, tror bara det gäller somliga kurser)
Du lär troligtvis inte komma in med 17,9 i BG.
Jag blev antagen på AAU, fast det var i kvot 2 - och jag har läst in behörigheten på komvux efter gymnasiet.Jag hade 17,1 i BG (7,8 i kvot 1) och 19,44 efter komplettering Tänk dock på att kvot 2-antagningen är annorlunda på VARJE universitet, läs på deras hemsidor!

Detta betyder att om du sänder in en ansökan till SDU i Odense så kommer du få en inbjudan till MCQ i kvot 2 förutsatt att du har högre än 14,9 i betyg. Dock måste du skicka in din matte E behörighet innan juli och det lär ju bli svårt.


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2011-02-17 16:30   VoiceofSteve

För de intresserade finns nu en samlad vägledning om ansökan till det danska läkarprogrammet 2011:

[url=www.voiceofsteve.com/2011/02/ansokan-till-lakarprogrammet-i-danmark.html]Ansökan till Läkarprogrammet i Danmark - 2011[/url]


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2011-02-17 16:32   VoiceofSteve

För de intresserade finns nu en samlad vägledning om ansökan till det danska läkarprogrammet 2011:

www.voiceofsteve.com/2011/02/ansokan-till-lakarprogrammet-i-danmark.html


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2012-02-14 12:10   loranz
Hej! Jag har nämligen en fråga när det gäller läkarestudier i Danmark, räknar de med merit poäng eller är det bara själva snittet som gäller, har nämligen 18,3 utan och 19,7 med merit? tacksam för hjälp!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2012-02-14 12:11   loranz
Hej! Jag har nämligen en fråga när det gäller läkarestudier i Danmark, räknar de med merit poäng eller är det bara själva snittet som gäller, har nämligen 18,3 utan och 19,7 med merit? tacksam för hjälp!

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2012-03-07 19:04   VoiceofSteve

Meritpoäng gäller ju enbart i Sverige, i Danmark är det ditt betygssnitt exkl meritpoäng som gäller. Tar du däremot studenten nu till sommaren (2012) eller tagit studenten inom de närmaste två åren, kan du få en s.k. "kvik-bonus", där ditt omvandlade sv--> dan betygssnitt multipliceras med 1,08.


RE: Läkarprogrammet i Danmark
2014-08-07 01:18   Laith
Hej kan någon ge mig källa på att de multiplicerar 1.08 med svenska betyget?

RE: Läkarprogrammet i Danmark
2019-02-26 22:45   Peter

Hejsan,
är intresserad av att läsa till läkare i Århus och har för nuvarande runt 16 i BG. För att komma in på kvot 2 i Århus räcker set med att ha MVG i MA E, Fysik A+B, Kemi A/B, Svenska 2 och Engelska 7? Kommer de krävas några andra tester eller är man inne med MVG i dessa fem ämnena?


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀