Läkarprogram i Krakow HT-20013 - Forum

2013-02-13 18:31   RafiN
Hej, jag har funderat på att söka till Jagiellonian University i Krakow men det verkar inte finnas så många svenskar som ska dit. Jag vill gärna veta om det finns någon som oxå tänkt plugga i Krakow. I så fall vill jag gärna veta :)

RE: Läkarprogram i Krakow HT-20013
2013-04-13 16:25   marco

Hej, Jag har sökt in till Prag, både till första och tredje fakulteten. Antagningsproven är i Stockholm den 4e och 5e maj. Charles University är bland de bästa skolorna i Europa. Det sköna med att söka hit är att antagningsproven är gratis och man behöver bara "show up", efter provanmälan. Klarar man det så får man till den 14e Juni att skicka in sina papper. Man kan bli antagen utan att ha betyg i några naturvetenskapliga ämnen överhuvudtaget, men för att klara provet så bör du ha minst VG i dessa ämnen. Efter examen är du fullt legitimerad läkare och kan börja jobba på en gång, även i USA. Priset per skolår ligger vid den övre gränsen, men jag tycker det är värt att lägga ut lite extra pengar om man får en bra utbildning från en väldigt respekterad skola. Om det är något du undrar över så är det bara att fråga :) Bör tillägga att jag också var inställd på Krakow ett tag.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀