Läkarlinjen, Århus Vt-07 - Forum

2006-08-25 10:58   Josefin Lundholm
Hej! Jag är en 19-årig tjej som har kommit in på läkarlinjen i Århus med start 1 februari 2007. Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med andra svenskar i samma situation och även några som kanske börjar samtidigt som mig. Mejla gärna! Kram Josefin

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-08-26 01:30   Josefine B
Hej josefine! Jag har oxkså funderat på att söka läkarutbildning utomlands, men jag vet inte hur man går till väga, hur gjorde du för att komma in i Åhus, har du några tips till mig vore jag jättetecksam! Adda gärna min msn om du känner för det! Tack/ Josefine

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-08-27 08:51   Helena
Hej! Jag ska också börja läsa medicin i Århus i februari. Du får gärna lägga till mig på msn. helenasletten@hotmail.com Vi hörs!

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-08-30 18:45   Amir Delavaran
tjena josefin, läget? Jag har också kommit in i århus. Min studiestart blir antingen i februari eller september 2007. Jag ska få besked från au. Så jag försöker komma i kontakt med många som också ska till århus. I alla fall, min email-adress är wzup_homeboy@hotmail.com. Om du vill får du gärna lägga till mig på msn. Ha d fint

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-08-31 13:03   Josefin
Hej Josefine! Om jag får din e-mail adress så kan jag skriva till dig där och ge dig tips hur man går till väga när man söker till Danmark! //Josefin

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-08-31 14:09   Josefine
Tack det varoe jättesnällt. Jag glömde viss att skriva mejlen sist, men den är: pegasus_66@hotmail.com, det är även min msn-adress. :)

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-09-01 21:41   Helena
Hej Josefin! Först vill jag gratulera att du har blivit antagen till läkarprogrammet:) Jag strävar också att få börja läsa medicin och är lite inne på studier i Danmark. Skulle vara jätte tacksam om du kunde komma med tips och råd till mig hur jag ska ta mig till väga för att söka in! Hör gärna av dig på min email: helena850@hotmail.com Lycka till med studierna!

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-09-05 16:35   Emma
Hej Josefin! Funderar aven jag pa att lasa till lakare i danmark. Tankte hora med dig hur du ansokte, vad intagningspoangen var och om det var latt att komma in?? Ha de toppen o lycka till i var! Emma e-mail: emma86_lundgren@hotmail.com

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-09-07 13:36   Camilla
Jag kan bara säga att jag är avundsjuk på dig som kommit in =) det är min högsta dröm också, och jag skulle bli väldigt tacksam om du kunde maila och berätta hur du sökta, vad antagningen låg på och liknande info... Jag håller just nu på att läsa upp mina betyg för att komma in i Sverige, men det känns bara hopplöst =/ Tack på förhand! /Camilla smurfarooo@hotmail.com

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-09-10 11:42   Rikard
Även jag är nyfiken på hur man går till väga för att söka till läkarutbildning i Danmark? Någon som kan hjälpa mig? Vad var lägsta i snitt i svenska betyg som kom in? Min email: shrek_lover34@hotmail.com Tack på förhand

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-09-17 00:13   Århus
Hejsan Josefine! Jag har också kommit in i Århus till våren. du får jätte gärna höra av dig! Min msn: annakarolina20@msn.se El maila till aniv8894@student.uu.se /Anna

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-09-25 22:08   Karl
Hej!, har sett i antagningen till läkarlinjen att det krävs kemi c! visste inte ens att det fanns en c- kurs. Har ni som söker utbildningen läst till kemi C som extra ämne eller?

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-09-26 11:37   Josefin Lundholm
För att kunna söka läkarlinjen i Danmark ska man ha läst Ma C, Ke A och Fy A. Behörigheten är alltså lägre än i Sverige. Den Kemi C kurs du sett att man ska läsa för att kunna söka till danmark blir omräknat i svenska kurser Kemi A. Om du dockläser högre kurser än Ma C, Fy A och Ke A kan du få extra poäng att lägga till dit snittbetyg. //Josefin

Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-10-01 12:15   Hej
Hej Jag är en tjej på 19 år som har som mål att komma in på läkar linjen. Jag har sökt här i Sverige men eftersom chansen inte är så stor att komma in har jag också funderat på att söka till Norge eller Danmark. Hur gick du till väga? Hur ansöker man? Tack på förhand / Frida (ffrriiddaa_800@hotmail.com)

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-10-23 13:40   rikard
Hur kommer det sig att du just sökte till Århus? vilka fördelar har du kommit fram till jämfört med övriga danska och kanske andra universitet? Är själv i valet och kvalet. Därför jag är nyfiken... // rikard

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-11-13 08:54   Karl
Jag tänker söka till Århus till hösten 2007... skälet till att jag väljer just Århus är att det är billigare att bo där än i köpenhamn, något lägre intag och att jag tror de kan vara lättare att snabbt lära känna nytt folk i en mindre stad då det är fler på universitetet som kommer utifrån (jämfört med Köpenhamn). Att ta sig till Århus från sverige, åtmintone från Östergötland är mycket närmare än till Odense och ungefär lika långt som till Köpenhamn. (man måste dock ta färja ex fr Göteborg). Förvisso har jag även hört många positiva saker om de andra universiteten också och så är det fler svenskar som läser i köpenhamn. Jag har en bekant som läser i Odense och säger att utbildningen där är bra (bra lärare etc) men har inte hört något negativt om de andra universiteten på den fronten heller. Hoppas jag lyckats svara på din fråga och inte svamlat alltför mycket MVH Karl

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-11-13 09:42   rikard
Har också tänkt i de banorna. Tror liksom du att man har ett roligare studieliv i en mindre stad. Har de samma ålderskvotering i Århus som i Odense? Jag vet att senaste terminen har gränsen för intag till hösten legat på 22,5 år. rikard

Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2006-11-13 14:14   Karl
Vad jag har kunnat få fram så krävs det i århus ingen speciell ålder för att söka kvot 2, (egentligen 15+1 år men det spelar ju ingen roll om du inte gått en jäkla massa klasser före dina jämnåriga :-)) http://www.au.dk/da/sun/umedicin/opt-stud.htm är länk till information om kvot 2 på århus universitet (på danska). Jag söker på kvot 1, kvot två har jag nog ingen chans på om man ser de poänggivande kriterierna. Kvot 1 i århus kräver typ 18.8 (2004) Mvh Karl

RE: Ang: Läkarlinjen, Århus Vt-07
2009-04-03 19:57   andrej
Hej, Jag är intresserad av att läsa medicin i Århus eller Odense. Håller på att komplettera. Hur går jag till väga för att söka? Tacksam svar, Andrej

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀