Läkarlinjen! - Forum

2007-05-06 01:16   Jenny
Hej Jag tog studenten förra året med snittbetyget 18,6. Jag har läst mina ämnen till 20,0 nu. Min fråga är: var har jag en chans att komma in på läkarlinjen? Jag har sökt till danmark men de accepterar ju inte upplästa ämnen. Har jag en chans där iallafall? Ungefär hur stor är min chans i Sverige, nu när jag läst upp? Finns det andra ställen ni skulle rekommendera? En annan fråga jag har är: Jag fick VG i både idrott A och B, jag har inte läst upp dem. Räknas dem iallafall? Jag har hört att jag kan "ta bort dem" liksom... Jag undrar också om det är någon som läser pre-med i USA? Kan ni berätta lite om det? Skulle verkligen uppskatta jättemycket om någon kunde hjälpa mig med detta!

Läkarutbildning
2007-05-06 14:29   Sussi
Om du nu har 20,0 så kan man nog säga att din chans är lite större än när du hade 18. Men när det är så många med 2,0 som trots det inte kommer in, så kan man inte säga hur din chans är. Jag tycker du ska söka och söka igen, för vem vet hur det går varje gång. En del svenska lärosäten har intervju och provsbaserad antagning, för att kunna delta i det så ska man ha gjort högskoleprovet. På tal om idrottsbetyg, man räknar bara med det om det höjer ditt snitt, annars kan man slippa att ta med det. Men är det ett krav eller en del av särskild behörighet (t ex sjukgymnastutbildning)så måste man räkna med det.

Debrecen 2007
2007-05-06 19:14   tacksam för svar!
Hej! Jag ska plugga i till tandläkare i Debrecen nu i höst! Är det någon mer som ska bege till debrecen nu till hösten??Jag har nämligen en massa frågor och funderingar. Ta gärna kontakt med mig antingen här på forumet eller via e-mail leila_esisse@yahoo.se

Ang: Läkarlinjen!
2007-06-11 18:46   LB
Du har goda chanser i Sverige om du dessutom skriver 1,7 på högskoleprovet.

Hej
2007-06-13 22:58   Jennifer
Ok, tack för alla hjälpsamma svar! Men angående det här med högskoleprovet. MÅSTE man dessutom ha 1,7 eller högre för att ha en chans att komma in i Sverige? Kräver de det i alla läkarutbildningar i Sverige? Tack på förhand, Jennifer

HP 1,7
2007-06-18 12:46   elisabeth
tjenare. Surfa runt lite på utbildningarnas antagningssidor. Har för mig att 1,7 är gränsen för antagning via intervju i stockholm och eventuellt umeå. Tror linköping hade det systemet men tog bort det. Känner till en grabb som kom in i lund med HP 1,7 också. Antagligen intervju där också. Hälsningar, Elisabeth

Ang: Läkarlinjen!
2007-07-22 15:36   sfmekuria
Välj inte USA, om du inte är redo på att läsa extra år i ämnen som inte har något med läkareutbildningen. Jag började mitt första år där, då jag blev trött på systemet, för "Pre-Med" är ingen riktigt major utan man kan läsa vad som helst till major och fortfarande söka till Medical school efter 4 år. Men då har du bara slösat bort tid och pengar. Som internationell student, måste du också visa den medical school som du kommer in på om 4 år att du kan betala kursavgifen för alla år. Så det betyder att du moste ta ut ett lån på iallafall 150000 dollar. Tänk på saken, och stanna i Europa.

Ang: Läkarlinjen!
2007-11-02 13:42   Mais
hej! jag har hört att de kommer bli tvugna att acceptera fler elever åt ggn på grund av brist på läkare här i sverige... men är inte säker på den informationen.. är det ngn som vet mer angående det? för ifall det verkligen är så, betyder det ju att vi har större chanser att komma in! Mvh Mais

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀