Läkare Polen vs Ungern - Forum

2011-03-21 14:51   Lo

Hej, funderar (som många andra i detta forum verkar det som) på att söka till läkarutbildningen i Polen eller Ungern till hösten 2011. Det skulle vara kul/intressant att komma i kontakt med personer som tänker göra detsamma och hur era tankar går om vilket universitet som är det bättre alternativet.

Det är ett svårt val och det vore skönt att redan innan man kom dit ha kontakt med någon som skall göra samma resa.

ha dt bra
min mail: lo.jarl@hotmail.com


RE: Läkare Polen vs Ungern
2011-03-24 19:08   Schön

Läser till läkare i Wroclaw, Polen. Hade jättegärna berättat mer om staden och universitetet om du är intresserad.

Skype: s_c_h_o_n@hotmail.com


RE: Läkare Polen vs Ungern
2011-03-24 19:08   Schön

Läser till läkare i Wroclaw, Polen. Hade jättegärna berättat mer om staden och universitetet om du är intresserad.

Skype: s_c_h_o_n@hotmail.com


RE: Läkare Polen vs Ungern
2011-03-30 00:50   .

jag reste runt i öst europa i 5 veckor i sommras och kollade på många av de universitet som erbjuder läkarprogrammet. jag kan rekommendera krakow i polen och pecs i ungern. krakow är en stor stad, pecs en liten.

hör av dig om du vill fråga något

olli
olly__@hotmail.com


RE: Läkare Polen vs Ungern
2011-04-12 23:55   wrede

Jag håller på att söka till krakow men mitt andrahandsval är i nuläget wroclaw.

Hu är Wroclaw? mycket studentliv? Hur är staden som stad utan studenter? Grå och tråkig eller mer kulturell och sevärd som krakow tydligen skall vara.

Sen den kanske viktigaste frågan: Hur går studierna, är det Brutalt svårt eller klarar man sig. Är det bra kvalité på utbildningen?


RE: Läkare Polen vs Ungern
2011-05-01 13:02   lisa

Ytterligare ett alternativ är Kosice, Slovakien. FIn gammal stad c:a 250 tusen inv. Mycket kultur och stor studentstad (Slovakiens Uppsala eller Lund). Ishockey VM just nu, kulturhuvudstad 2013. Budapest ligger bara 3 tim bort om man vill ha storstadsliv och är även bra att resa via. Här finns förutom teknisk högskola m fl slovakspråkiga utbildningar medecin, tandläkare och veterinär på engelska med studenter från hela Europa, bl a Sverige och Norge. Prisläget är lägre än i Budapest t ex. Sök på www.bukefalos.se så finns en svensk student som kan hjälpa dig med mer info.


RE: Läkare Polen vs Ungern
2011-05-04 13:41   Christian Schön

Det anses vara den vackraste staden efter krakow :) Partylivet är sjukt grymt och rynek (centrum) är underbart!!

Lägg till mig på skype eller facebook om du vill snacka mer, finns massor att berätta.

Ha det !

s_c_h_o_n@hotmail.com


RE: Läkare Polen vs Ungern
2011-05-06 11:41   .

Nja, wroclaw är ju inte så vacker. asmycket trafik, för det mesta bruna tegelhus, fint torg men utöver några katedraler och älven så tycker jag absolut inte att det är en vacker stad. Medicin fakultetet ligger dessutom dåligt till, i flera ganska taskiga gammla hus en bra bit från stan, vid flera högt trafikerade gator. det är en stor studentstad och studentlivet för polacker är säkert klockrent, tveksam hur det är för internationella studenter. studentbostäderna för läkarprogrammet är taskiga.

Krakow är en superbra stad på alla sätt. men en stor stad. vill man ha en liten studentstad så är pecs i ungern det bästa alternativet i östeuropa. jag har varit på de flesta.

oliver
olly__@hotmail.com


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀