Läkare i Ungern - Forum

2008-08-11 01:08   N
Hejsan! Jag tänkte plugga till läkare i Ungern, Budapest men tänkte först gå den 1-åriga pre-med-kursen. Jag undrar om det är någon som ska börja på den i höst eller redan har gått den som kan berätta lite om hur det är? Är den att rekommendera? Är det någon som pluggar på Semmelweis university? Är det en bra skola? Vore jättetacksam för svar!

RE: Läkare i Ungern
2008-08-12 00:03   R
jag har samma planer som du, funderar på läkare i ungern, fast har inte bestämt mig ännu. men jag känner en tjej som har läst sitt första år där och henne ska jag träffa i veckan och diskutera detta med. Är det nån speciell fråga du har så ställ den, alltid bra och höra någon annans upplevelse. jag ska förmodligen som du ta pre.med. kursen i stockholm i höst men har ännu inte bestämt mig exakt.vad jag har förstått består en del av kursen av baskunskaper inom biologi, kemi och fysik som man får med sig om man har läst natutprogrammet på gymnasiet, vilket jag har gjort. Därför undrar jag om det verkligen är nåt för mig. R

RE: Läkare i Ungern
2008-08-13 21:56   N
Jag har också gått naturprogrammet på gymnasiet, men det var tre år sen jag gick ut, så det känns som att en repetition skulle vara bra. Men som du säger vet jag inte heller om det är nödvändigt att ta pre-med-kursen. Det kanske räcker att repetera på egen hand. Finns det en pre-med-kurs i Stockholm? Jag har bara hört om den som är i Budapest. Jag skulle gärna vilja veta lite allmänt om utbildningen på Semmelweis. Sägs den vara bra? Om de använder sig av modern utrustning? Hur lärarna är? Om det stämmer som vissa säger att det är väldigt tufft och att de är hårdare än i Sverige? Hur studentlivet är? Många frågor :) Skulle vara jättesnällt om du kunde berätta lite vad din kompis tycker om allt. Vet du hur det blir med AT:n? Kan man göra den i Sverige eller får man redan en legitimation efter att ha pluggat 6år där (eftersom sista året är praktik)?

RE: Läkare i Ungern
2008-08-14 17:50   R
aha okej, det var ett tag sedan för dej då. jag har precis tagit studenten från NV och har ganska mycket färskt för mig. Ja, den kursen finns i stockholm. De har möte i höst och om du vill läsa pre-med. kurs rekommenderar jag den i stockholm ist för Budapest.Det är bättre ekonomiskt och självklart bara det att det är i Sverige. jag återkommer med mera svar på dina frågor och helt enkelt med mer information så snart som möjligt. För övrigt har jag addat dig på msn (det är väl du som är skrufsen....?)så vi kan snacka mer där. Lycka tll och hörs snart förhoppningsvis. R

RE: Läkare i Ungern
2008-08-17 18:14   N
Ok det låter ju bra! Vet du någon hemsida eller så till de som håller kursen i stockholm? Nej det är inte jag som är skrufsen, men här är min msn: nardi_55@hotmail.com Hörs snart då!

RE: Läkare i Ungern
2008-10-01 20:22   maja
hej är det någon som vet sista antagningsdatumet för att söka till läkarutbildningen i ungern? undrar också om någon vet ungefär vilket snitt man bör ligga på?

RE: Läkare i Ungern
2008-10-05 11:19   J
Hej, Jag har samma tankar som er. Har också gått NV och funderar på om pre.-med.-kursen är nödvändig. Jag har hört runt ganska mycket kring olika universitet och Semmelweiz är ett universitet som verkar hålla mycket hög standard, vilket för mig känns väldigt viktigt. Jag har varit inne på Universitetet i Cluj-Napoca också, främst för att det är det "ekonomiskt bästa", men har börjat insett att kvalitén är det som kommer att få styra. Nu ser jag att den här tråden är från augusti, men om ni fortfarande är intresserade av Ungern och Semmelweiz så hör gärna av er. Jag kommer börja plugga HT09, men har inte valt skola än. Vore kul att komma i kontakt med folk som har liknande tankar.

RE: Läkare i Ungern
2008-10-24 21:59   Nora
Hej! Jag går i liknande tankar som du. Tänker nog inte gå premed för jag har läst ett år biomedicin i Sverige så det känns inte nödvändigt. Tänkte också börja HT09 och är absolut mest intresserad av Budapest, har bara hört bra saker om universitetet där!

RE: Läkare i Ungern
2008-10-25 22:44   Leyla
Hej! Jag också ska studera tandläkareutbildningen i Ungen, om jag inte kommer in i Sverige.Alla som har frågor om Ungens universitetet kan kontakta nedanstående adress, karoly.zimboras@tetalap.hu kontaktpersonen Karoly kan svenska och informerar jättebra.De som har frågor om provdagen kan fråga Karoly Zimboras.Jag har nedanstående adress också. eszabo@mcdaniel.hu Lycka till allihoppa.

RE: Läkare i Ungern
2008-10-25 23:05   Leyla
Hej! Du kan kontakta, Karoly Zimboras som är kontaktpersonen i Ungerns universitetet. karoly.zimboras@tetalap.hu Lycka till!

RE: Läkare i Ungern
2009-04-01 14:21   Mallan
Hej, tänkte höra med er om de är någon som gått pre-med kursen i sthlm och har någon erfarenhet av den??? Någon som läst i Ungern? Vore kul att få höra lite information om hur studentlivet går till där! Mvh Malin

RE: Läkare i Ungern
2009-08-23 19:57   Davromn
Tjena, Jag undrade om det finns en enskild ansökningsblankett för Pre-med studier? Någon som vet vilken blankett man måste ansöka genom?

RE: Läkare i Ungern
2010-07-26 19:03   portofino@live.se

Hejsan

Ni som vill plugga på läkarlinjen i Ungern avråder jag och många andra med mig som har pluggat där.
Universitetet är gammalt undervisningen är mycket dåligt det är gammla proffessorer som undervisar som knnappt kan engelska man förstår ingenting på föreläsningar.
Du får inte vara sjuk om du blir sjuk så har det inga som helst betydelse om du har en läkarintyg dom bryr sig inte ett dugg om du missar så får du gå om om du inte klarar tentamen.
Tentamen är mycket dåligt du får inte ställa några frågor och dom kan köra över dig om dom känner för det dom kör mkt hårt tempo som innebär att det är omöjligt att följa det.
Praktiken är oxå mycket dåligt finns inga instrumenter inga resurser och återigen du förstår ingenting det dom säger.Det finns typ 20 st i en klass du r på anatomy practice vad som händer jo proffessorn lägger fram en hand som du skall studera på och lära alla muskler m.m 20 elever skall lära sig att lära sig detta på en hand på 2 timmar hur är det möjligt alla är nervösa för att hinna med för att kolla om man har hunnit med allt som är omöjligt.
Tentan är oral och vad som händer dom skriker mot dig om du svarar fel ut med dig kom in den nästa eleven samma sak där ...
Universitetet plockar bara på pengar ingenting annat.
En tjej som pluggade på universitetet betalade extra pengar för att kunna gå vidare i annat fall skulle hon fått gå om.
Proffessorena gillade inte hennes stil och dom failade henne hela tiden som turen var hade hon en pojvänn som var läkare i Ungern och kände Rektorn på universitetet och betalade feta summor för att hon skulle gå vidare.Tillslut sa hon att hon tänker inte köpa en examen så hon valde att sluta.Hon är en mkt smart tjej med hög IQ men det var skitsamma dom gillade inte hennes stil.
En annan sak att tänka på att hyra ut lägenhet i ungern är livsfarligt många har blivit blåsta samt att dom har blivit angklagad för att stulit möbler från lägenheten och blivit polisanmälda m.m

Proffessorena är inte vänliga dom skriker mot eleverna och har ingen som helst vänlighet eller förståelse för ngt.
Det är inte värt att plugga på läkar linjen i Ungern.
Att plugga till läkare så vill man plugga i en sådan miljö där det är humanitärt där läraren är där för att lära ut en inte för att vara elaka och failar en efter en 45 % blir failade efter 1 terminen och måste gå om eller så återvänder man inte ingen universitet funkar så någonstans.
Det är mera värt att strida för sina rättigheter och för sina kunskaper i sverige att kunna komma in än att uppleva helvetet i Budapest många vågar inte berätta hur det är utan alla är tysta för dom skäms ...det är fel man skall inte tolorera att bli nedtryckt och bli illa behandlad bara för att gå på en läkarlinje´.
Kämpa på att komma in i sverige eller i danmark om inte välja annat yrke men att välja  universitet i Ungern blir bara bortkastat tid och man kommer att prostituera sin själ för att stanna kvar.

En som vet och många med mig som har varit där.


RE: Läkare i Ungern
2011-06-21 15:14   A.A

Myttare :)

Det kanske stämmer att det är lite hårt här i Budapest, men allt annat är bara BS.
*Skolan har modern utrustning, helt nya fakulteter.
*Har inte hört att någon har haft problem med sin lägenhet på det viset som du beskrev.
*Man är inte 20 pers på en liten hand utan de har massor med delar alla kan titta på (man är kanske 2-3 per kroppsdel)
*45% failar inte första året (kanske andra året :P) Det får dig bara till att kämpa extra hårt, jag vet inte om du vill gå på en oseriös utbildning där alla klarar sig även om de inte kan materialet.
*Lärarna kanske är hårda, men om du kan dina saker så kommer de inte att skrika på dig :P

Sist men inte minst , INGEN skäms över att det är lite hårdare här nere. Om man klarar det så ska man bara vara stolt :D

Men självklart så finns det bittra ex studenter som portofino eller hans vänner som inte klarade trycket och valde att istället skylla på skolan.
Skolan rekommenderar att du pluggar minst 4h om dagen. Gör du det så borde det inte vara någon risk att du åker ut. Och om du åker ut även om du pluggar 4h om dagen så tycker jag du borde söka någon ny utbildning, För trots allt så är det människors liv du ska handskas med i framtiden :)

Jag blev nyligen färdig med 3e året med många av mina vänner.
Så det går om du vill !

A.


RE: Läkare i Ungern
2011-09-28 20:50   Pomme

Hej!
Jag kommer faktiskt från Ungern och allt jag kan säga att universitet är ganska hårt där. Jag har flera kompisar som studerar i Pécs. Kanske lättare att gå in men svårt att hålla högt tempo. Men det beror på personen. Om du kämpar kan du lyckas. Det är sannt att vi inte har de nyaste, moderna metoder hela tiden, du ska lära dig mer detaljer utantill.
Jag tror att teoretiskt är ungersk universitet bättre, men sämre om vi kollar på praktiskt sidan.
Ja, tyvärr pratar bara få på nåt annat språk...
Men jag tycker att det är roligt, alla som går dit älskar universitet (också sannt att de inte känner annat...)
Min mamma jobbar som läkare så jag har också lite koll på tema. Jag vill också bli läkare och tänkte kanske gå hem om jag inte kommer in i Sverige.

lycka till allihopa! :)


RE: Läkare i Ungern
2011-10-21 15:29   Lilli

Hej,

Jag är intresserad av att börja läsa till läkare i Ungern. Jag behöver dock lite information av någon som pluggar där.

Hur många gånger om året har de antagning?

Hur kommer man in?

Jag vill gärna plugga i Budapest och undrar hur man kommer in?

tacksam för svar
Hälsningar
lilian


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀