Läkare i Rumänien - Forum

2007-04-03 14:49   Kristina
Hej! Jag funderar på att läsa i Cluj till hösten men har svårt att hitta information. Är det någon som vet hur det är att studera där? Är utbildningen bra? Någon som har koll på hur det är med bostad där borta? Vem som helst som vet något skulle jag uppskatta ifall de kunde maila mig. Min mail är chibi_vixen@hotmail.com. Även de som inte vet mycket är välkomna att kontakta mig. Skulle vara kul att ha någon man känner där nere. :D Tack på förhand!

Ang: Läkare i Rumänien
2007-04-04 23:49   SiLviQa
Hej. Jag vet lite folk som pluggar där nere...Själv funderade jag på det ett tag, men tror att Tyskland för mig vore ett bättre alternativ. Vill du ha mer info så tycker jag att den bästa vägen att gå är via Rumänska Ambassaden i Stockholm, Sverige. De kan agera som mellanhänder. Jag skulle ge dig detta tipset, eftersom jag vet att information är väldigt svår att hitta. Dock ska utbildningen vara bra. Min mamma utbildade sig till tandläkare där en gång i tiden och i Rumänien har Cluj ett bra rykte. Utomlands vet jag dock inte. Det råder ju många fördomar om Rumänien; vissa sanna, andra inte. Har du frågor så kontakta mig på följande e-mail adress: pisu83@hotmail.com

Rumänien
2007-09-20 21:17   Sara
Ja, jag också. Jag undrar vilken standard det är på lägenheter, livsmedel (är vegetarian), hur tentorna är och massa annat. Ska dit nästa höst. Min adress är skrufsen@hotmail.com :)

Ang: Rumänien
2007-09-26 17:49   Caroline
Hej! Jag pluggar nu till läkare i Rumänien i en stad som heter Cluj-Napoca,ska börja andra året. Det är helt klart anorlunda än Sverige,men jag trivs bra!Har du frågor är de bara att fråga på..=)

Ang: Rumänien
2007-09-27 19:51   Erik
Hej jag heter Erik och har tänkt läsa till läkare i Rumänien i Cluj-napoca... men jag undrar om någon vet om universitetet och utbildningen är godkänd i Sverige så att man kan få svensk läkarlegitimation efter sina studier? dessutom tänkte jag höra om 18.0 bör räcka i betyg? Ni som läser till läkare på det universitetet får gärna svara.

Ang: Rumänien
2007-09-30 17:02   tips
Hej, Till Erik som vill plugga till läkare i Rumänien, jag vet inte hur det är där nere, men jag känneren en läkare som gick ut gymnasiet med knappt godkänt i det flesta ämnen, men som klarade studierna galant eftersom det var någonting han var intresserad av. Anledningent till den höga intagningen är nog den höga konkurrensen. Är du intresserad tycker jag verkligen du ska söka, jag ska nog göra det, =)

Till Erik ang Rumänien!
2007-10-05 16:28   Soton med student 07 =)
Hej Erik och hans polare! Jag är läkarstudent, första året, men läser inte i Rumänien, utan i University of Southampton i England. Om du har 18.0 måste jag tipsa England. Utbilndingen är av väldigt hög klass och mycket stor kunkurrens. Men de har ett mycket mer rättvist system där man har större chans om man skriver ett väldigt bra personal statement och om du har bra referans. Arbetslivserfaranhet är ett stort plus och ännu bättre om det är från vården. Den är endast 5 år och du betalar bara drygt 40.000 kr. Så, har du VG eller MVG i naturämnena så gå in på www.ucas.com eller www.britishcouncil.se för mer info. Önskar dig och dina vänner all lycka. Om du har fler frågor så svarar jag gärna så mycket jag kan.

Till Erik ang Rumänien!
2007-10-05 16:29   Soton med student 07 =)
ville bara tillägga att det är 40.000 kr per år. Och då ska du ha i åtanke att jämföra ett engelskt läkarexamen och ett rumänskt!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀