läkare-århus o köpenhamn - Forum

2009-04-01 20:59   DN
hej! jag undrar om det är nån som vet när man får lite info om hurvida det har gått med ens ansökningar till läkarprogrammet i århus och köpenhamn? Jag har nämligen fått svar från Odense ( syddansk universitet) men inget från de andra... Mvh DN

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-02 22:08   Madeleine
Hej, Jag har också sökt till alla tre universiteten i Danmark. Har också fått svar från Odense. Vad jag har förstått så får man svar från KÖpenhamn och Århus 30juli, oavsett Kvote 1 eller 2. Antar att det är som i Sverige, man skickar in sin ansökan sen är det bara vänta och se. Danskarna själva behöver inte söka förrän 5 juni så innan dess lär man nog inte höra något. Ska du till Odense den 2 maj? Hade vart kul om man visste nån som skulle dit! :) Madeleine

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-05 11:06   DN
hej! ok tack för ditt svar. jag ska till odense 2 maj. du då? Mvh DN

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-05 15:55   pia
Hejsan har du redan svaret om du är intagen? Mvh

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-06 13:57   Madeleine
Hej, Jajemensan, ska också dit! Såg på Köpenhamns hemsida att nästan 600 svenskar har sökt läkarlinjen på deras univeristet via kvote 2! Det blir hård konkurrens. Madeleine

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-08 14:28   gina
Hej allihop! Jag har också sökt till alla tre unin i Dk Har precis som nämnde fått bekreftelse om ansökan från Syddansk. Vad händer i köpenham den 2 maj? är det något viktigt som man borde gå på? mvh Gina

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-08 20:12   alro
hej madeleine! "Såg på Köpenhamns hemsida att nästan 600 svenskar har sökt läkarlinjen på deras univeristet via kvote 2! Det blir hård konkurrens" jag kunde inte det info t, tacksam för svar

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-09 16:27   Madeleine
Till "alro" Jag förstår inte riktigt vad du menar med din fråga? Till "Gina" DEt händer inget i köpenhamn den 2 maj utan i Odense. Om du fått bekräftat att du ska göra multiple choice test ska du ockås dit den 2 maj. Mvh Madeleine

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-13 20:08   Sofia
Hej på er alla! Jag har också sökt till alla tre universiteten men jag kan nog utesluta Köpenhamn, kvot 2, då jag klantade mig lite i sökningen. Hoppas mest på Odense ändå. Jag ska också dit den andra maj. Va kul att det kommer fler svenskar :) Har ni förberett er för provet på något sätt eller förstår ni redan danskan bra? //Sofia

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-14 10:54   Vendela
Hej, Jag skulle gärna vilja veta om det är någon som studerat/studerar på läkarprogrammet i Århus och som har lust att besvara mina frågor. Jag funderar på att söka 2010 och undrar om det är svårt med danskan? gick ni en språkkurs i danska först? hur det är att studera där som svensk? hur gör man med boende etc? Vore roligt att få kontakt med någon som, liksom jag, skall söka till Århus nästa år, 2010. Hör av er, snälla!!

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-14 12:45   Vendela
Hej, Är det någon som, liksom jag, funderar på att söka läkarprogrammet i Århus 2010? Vill gärna ha kontakt med er. Är okså intresserad av att höra från er som redan studerar där, hur är det? klarar man danskan? hur fixar man boende?

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-14 14:30   gina
hej TAck för informationen. Jag har inte fått erbjundande om att komma till prov den 2 maj, skulle man sökt i kvote 2 då för den möjligheten? tack på förhand :) Gina

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-15 17:49   S
Hej! aoutomatiskt så granskar de, de ansökningar som ska till kvot 1 eller kvot 2, det är något som dem gör, man behöver inte själv säga vilken kvot man söker till. men de som går med i kvot 2 är de som har läst upp betygen från komvux eller gått basår på universitet. men de som har en komplett gymnasiebetyg med höga betyg behandlas i kvot ett. Så det beror på vad du har för betyg? Mvh S

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-15 17:54   DN
Hej! Är det någon som vet om det kommer att vara något slags intevju för de andra två univeriteten i köpenhamn och i Århus som i Odense. alltså kommer det att vara en skriflig test som Odense kommer att ha den 2 maj. Jag vet att man får svar från köpenhamn 30 juli... Mvh DN

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-15 19:37   tanja
Hej! Jag har fått ett brev på posten där det står om provet den 2 maj. Betyder det att jag är inbjuden? Vilken tid är det? Kommer det mer information senare eller? Tacksam för svar =)

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-16 09:35   pia
Hejsan det är konstigt att du har fått brevet som talar att du är inbjuden till 2 maj på min inloggning sida skriver Universitetet att de ska inte skicka brev man ska loga in på sin sida och läsa allt om 2 maj.

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-16 13:25   madeleine
Hej, "Tanja" Har samma uppfattning som Pia, allt ska stå på din inloggning, där kommer tid och plats också. "DN" För att söka till kvote 2 i Köpenhamn är ett skriftligt brev som gäller, där du skriver om dina erfarenheter och varför just du ska få en plats, antar att du har gjort det. D v s INGEN intervjuv eller prov, de väljer helt enkelt ut ett antal brev( ca 15% av antalet platser), troligen de bäst motiverade. För att söka till kvote 2 i Århus behöver du inte göra något än att skicka in avgångsbetyg samt övriga obligatoriska papper. Din ansökan behandlas i kvote 2 om du är utländsk, har läst någon kurs på komvux eller basår på universitetet. D v s INGEN intervjuv eller prov, antagligen väljer de högst snitt av de som är kvalificerade i kvote 2. All denna information finns på respektives hemsidor. Mvh Madeleine

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-18 15:09   alro
hej madeleine! jag kunde inte det info t, tacksam för svar ************************************************ "jag kunde inte HITTA det info t, tacksam för svar" så skulle det vara, sorry. var läste du att 600 svenskar sökte till läkarlinje i köpenhamn? tacksam för svar

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-20 14:55   Madeleine
Hej "alro" Om du går in på köpenhamns univeristets hemsida så kan du se på deras första sida, under nyheter att där står något i stil med "rekord många sökte till köpenhamn" eller nått. tryck på den länken och sen tryck vidare efter det så hittar du nog till slut. Mvh Madeleine

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-21 17:59   DN
hej madeleine, tack för infot. Okej då vet jag det. får väl då hålla tummarna och hoppas på att man blir antagen... en fråga, det var väl så att man inte kan förbereda sig inför intervjun i Odense, eller?? Av vad jag förstod av infot som står på inloggingssidan, så kan man inte det men jag är ej riktigt säker på om jag har förstått det rätt. Mvh DN

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-22 21:15   madeleine
Nej, jag tror inte heller att det finns något annat sätt att förbereda sig förutom att läsa mycket danska.Frågorna är ungefär uppbyggda som vårt högskoleprov fast allt är på danska. Så förstår man sammanhanget så är det så klart lättare att besvara frågorna. Du får ha med dig ett svenskt/danskt lexikon men det tar ju tid att slå upp ord mm. Annars tror jag att dagsformen får avgöra :) Ha det bra, Madeleine

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-04-23 09:51   pia
Hejsan i inloggnig kan man läsa att senast den 24 april skickas de info angående tid och alla info om MC Test har ni fåt denne info? Mvh Pia

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-05-07 19:10   Anna
Hej ni medicinsökande! jag har också sökt i både odense och århus. fick veta att de danska ansökarna till kvote 2 skulle få besked i början av maj och att vi utlänningar först kunde förvänta svar i mitten av maj. så håll ut! hur gick multiple choice för er som var till det? det var supersvårt tycker jag, som ändå har varit boende här i DK i snart 1,5 år. men hoppas på det bästa såklart. har hört att man ska få besked om man har gått vidare till multiple mini interwiew den 18 maj om ni inte hade styr på det. ser fram emot lite svenskar i skolan nästa år! (om jag kommer in...) kram!

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-05-08 10:16   Madeleine
Hej Anna, Jag tyckte också att det var ganska svårt. Eller det svåra var att hinna med alla frågorna på den utsatta tiden. Tror att jag hann ca 75%, resten fick jag gissa på de sista 5 min. Det måste vara mycket lättare för danskarna, då man har vanan att läsa språket och kan översiktsläsa samt inte behöver slå upp ord! KÄndes inte som där var mycket svenskar på plats, tror jag hörde/såg ett tiotal bara. Lycka till allesammans!

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-05-09 15:56   Dn
Hej! det är så att jag fick hem ett brev från köpenhamn, angående att jag inte har skickar med ett motiveringsbrev i ansökan. tydligen så ska det vara på ett särskilt papper som de har lagt ut på hemsidan. Jag fattar inte riktigt då det inte fanns något sådant när jag skickade iväg mina papper eller så måste jag ha missat det. jag har dock skickat med ett personligt brev där jag har skrivit mina arbetserfarenheter och vad jag har läst etc och motiverat till varför jag vill satsa på läkaryrket osv. hur som helst jag gick in på hemsidan och kollade upp det där står det exakt vad man ska ha me i motiveringsbrevet men jag har ej fattat exakt vad det står, så jag undrar om det är nån som vet exakt vad det står????? Mvh Dn /tacksam för svar

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-05-10 12:39   Ossa_theg@hotmail.com
Börjar i september 09, läkarutbildningen i Århus. För er andra som börjar nu i höst lägg till mig på msn eller maila!! Ossa_theg@hotmail.com

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-05-19 13:53   Anna
Hej! fick det trevliga beskedet igår att jag klarade multiple choice testen nog bra för att bli inbjuden till nästa test den 28 maj:) jag är bra superglad, för som sagt tyckte jag att provet var väldigt svårt. jag fick 46 och gränsen var 44. :) någon annan som ska till mini multiple interview den 28 maj? isåfall vilken tid och vilket hold?? jag är hold 1 och startar 7.45. Vi ses!

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-05-25 18:36   Hanna
Hej! Jag har också på något vis lyckats komma vidare till MMI. Så jag ska dit hold nr 5 klockan 07.45. Har du lyckats lista ut vad dessa intervjuer/uppgifter handlar om? /Hanna

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-05-29 07:27   Linda
hej alihop. Kan någon säga mig ungefär hug lågt snitt man kan komma in med? och ni som har kommit in hur höra var era snitt till de olia unin? MVh Linda

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-06-21 12:40   Rasoul
Hej alla! Jag fattar inte riktigt det här. Om man söker i kvot 1 och har bra betyg, måste man då göra alla dessa tester och intervjuer som ni har nämnt. Mvh Musse

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-07-16 21:26   Amanda Lahti
Hej! Jag sökte också läkarlinjen, men enbart kvote 1! Hur fungerar detta, innebär det att det bara är mina betyg jag söker på? visst måste jag väl kunna söka i kvote 1, trots att jag är svensk? Vill verkligen bli läkare! Svara gärna på min blogg, amandalahti.blogg.se eller maila; lahti90@hotmail.com tacksam för svar :)

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-07-31 13:18   Victor
Hej vendela... Victor här! Jag har med tänkt att söka 2010 kommer du söka till alla tre univer..? Vad tror du det krävs för snitt för att komma in? Du kan kontakta mig via mail zigge_mariama@hotmail.com Mvh Victor

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-07-31 13:35   Victor
Hej vendela... Victor här! Jag har med tänkt att söka 2010 kommer du söka till alla tre univer..? Vad tror du det krävs för snitt för att komma in? Du kan kontakta mig via mail zigge_mariama@hotmail.com Mvh Victor

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-08-02 14:16   Ellas
Hej! Gjorde choice test på Syddansk men fick några poäng för lite för att få komma till intervju. Tyckte testet var väldigt knepigt, grattis alla som SVENSKAR =) som gick vidare! Jag kom dock in i Århus vintern 2010! Tänkte söka en kurs i danska så att jag kommer in i språket på en gång. Någon annan som kommit in vinterstart i Århus? Hör gärna av er, vore nyttigt och roligt med att vara flera i förberedelse inför flytten! Släng gärna iväg ett mejl så kan vi snacka lite mer! always_here@mailcity.com

RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-08-03 12:01   Pia
hej hur vet du att du kom på medicinen 2010? Fick du tydligt besked om det? Tack för svaret. Pia

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-08-04 17:18   Rami
Hej:) Jag har också kommit in i vintern 2010 på århus. skulle egentligen börja nu men blev flyttad till vintern. mvh. Rami Noori

RE: RE: läkare-århus o köpenhamn
2009-08-14 13:18   Caroline
Hej, Jag ska börja i Århus nu om 2 veckor. Någon annan som också ska det? /Caroline

RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-02-12 13:04   RM
Hej, Jag har själv tänkt att söka in till någon av de tre universiteten till hösten 2010. Men jag undrar vilka av de tre är bäst? Vad är det som skiljer de tre åt? Hoppas någon kan hjälpa mig lite :D Mvh, RM

RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-08-02 18:11   Jessica

Hejsan!

Jag har kommit in i Århus nu med start i början av 2011 (vinterstart). Finns det någon som har skrivit på den här tråden som redan pluggar i Århus och har tips på var man ska söka boende, hur man ska förbereda sig osv? eller som också ska börja i början av 2011 som vill komma i kontakt med någon i samma situation?

Tack på förhand!

Mvh Jessica


RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-08-03 20:40   pia

Hejsan boende ska du börja söka vill siga ställa dig i kö i maj 2011.Där kan du välja var du vill bo i vilket område.Skriver sen till dig net sida


RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-08-03 20:56   pia

Hejsan jag menade att du ska ställa dig i kö redan nu www.ungdomsboligaarhus.dk skynda dig. Mvh


RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-08-04 13:27   Felicia

Hej Jessica!

Jag har också kommit in i Århus med start till vintern 2011. Hade varit kul att komma i kontakt med fler personer som också ska börja studera i Århus. Har du börjat titta efter boende? Om du vill så får du gärna mejla mig, min adress är kjellgren_@hotmail.com

Mvh Felicia


RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-08-06 22:36   Felicia

Hej Jessica!

Jag har också kommit in i Århus med start till vintern. Har du börjat titta efter boende. Hade varit kul om vi kunde höras innan vi ska börja studera. Om du vill så får du jättegärna mejla mig. Min mejladress är kjellgren_@hotmail.com

Mvh Felicia


RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-08-11 00:18   Caroline

Hej, jag läste en termin i Århus hösten 2009. Jag kan starkt rekomendera att lägga ut en annons i en Århus tidning, det gjorde jag och fick flera svar direkt. Annars ska man ställa sig i kö på studentrum fort fort fort. jag har några knappt använda böcker liggandes hemma hos en kompis om någon vill köpa billigt.
Hälsningar Caroline


RE: läkare-århus o köpenhamn
2010-08-11 14:23   Jessica

Hejsan!

Tack för tipsen angeånde boende! Jag vill gärna köpa böckerna, om du vill kan du maila mig på jessibjorklund@hotmail.com

Mvh


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀