Läkar studier i Polen???? - Forum

2005-04-27 09:58   EW
Jag vill bli läkare... Har 19, 83 men kommer inte in i Sverie... Nu funderar jag på polen, men vilket universitet skall man söka till? WROCLAW Medical University eller Warsaw Medical Universit (via Sonans Interstudies)? Är det svårare med läkarstudier Polen än i Sverige? Är det någon som läser i polen så vill jag gärna maila lite med dej!!!

hej
2005-04-28 18:30  
Hej, för er som vill studera medicin men som inte kommer in i Sverige har jag goda nyheter. Man kan alltid studera medicin i Polen. Jag och många andra kommer att göra det, så om du vill få mer information är det bara att mejla mig. Gör det så fort som möjligt för att vi har redan anmält oss och åker innan terminen börjar dvs innan september. Lycka till annars,

Hej!
2005-04-28 23:07   mia
Hej! Jag är i precis samma sits som du och tänkte att jag skulle plugga i Gdansk eftersom det har bra rykte vad jag har hört och dessutom ligger någorlunda nära Sverige :) Men för att gå där måste man göra intagningsprov, vilket man inte måste i Wroclaw. Jag har inte helt och hållet bestämt mig var jag ska plugga i Polen men till nästa höst har jag planer på att börja studera. Jag undrar om du vet någon som har pluggat i Polen? Hur har det isåfall fungerat? Jag har hört att kvaliten ska vara bra men man kan ju aldrig vara riktigt säker...Skulle vara kul om vi kunde maila och utbyta info. Det är ju aldrig fel att förbereda sig rent informationsmässigt inför framtiden :) Mvh /mia

medicinstudier i polen
2005-04-29 16:09   narin
Hej Mia, Självklart kan jag vägleda dig ifall du funderar på att studera i Polen. Om du inte har min mejl adress kan du få den här:noarain@hotmail.com. Jag kan tyvärr inte än hävisa dig till nuvarande studenter i Polen, men jag kommer själv att komma i kontakt med dom för lägenheter. Men jag kan däremot hänvisa dig till läkare i Sverige som anordnar information för oss studenter tillsammans med läkare i Polen. Jag kommer tillsammans med min kusin och några andra vänner att resa dit innan september, om du tänker studera under den terminen är det bara att mejla mig så att du också kan hänga med. På "återskrivande", Narin

hej!
2005-05-09 09:03   mia
Hej Narin! Det låter verkligen jättebra om vi kunde maila och utbyta information angående studierna i Polen. Har du redan gjort intagningsprovet till något Polskt universitet?Och isåfall var det svårt? Jag är som sagt intresserad av att börja studera i Gdansk. Jag har inte planer på att åka nu till hösten men väl nästa höst. Jag måste hinna förbereda mig på alla olika plan innan jag åker till Polen och pluggar där, speciellt eftersom utbildningen är på 6 år. Men antagningarna kommer fortfarande vara aktuella till nästa år antar jag också, hoppas bara det finns tillräckligt med platser. Det är jag lite orolig för men det ordnar sig nog. Hursomhelst, tack så mycket för ditt svar! Jag mailar som sagt gärna med dig i fortsättningen angående studierna. Hälsningar/mia

studier i polen
2005-05-09 11:57   narin
Hej Mia, Jag kan tala om för dig redan nu att när du väl har sökt till Polen, oavsett termin, att kommer det att gå bra för dig. Du har redan läst ut gymnasiet och om jag förstod det rätt så kom du ut med hyffsade betyg. Bra jobbat :). Sen så skriver du också att du vill vänta lite med att studera för att smälta in mer information angående studier utomlands. Jag känner minst två personer i din situation, men jag kan säga samma sak till dig som jag sa till dom: Ni förlorar inget på att anmäla er redan idag. Delvis så får dessa läkare en bild över vilka ni är redan nu, och dessutom så får ni mer information angående studier i Polen. Det kostar dock 3000 kr för att göra provet. Men jag förstår dig, man måste förbreda sig psykiskt om man ska resa utomlands, och som du säger dessutom leva där i 6 år. Gå in på hemsidan www.jedlinski.com, där finns det mer information agående studierna och du kan dessutom få tag på Dr. Barbara Jedlinska, en jätte trevlig kvinna. Tala om din situation för henne, och du kan dessutom säga att du har kommit i kontakt med mig, hon vet vem jag är. Vi kan självklart fortsätta mejla varandra oavsett. Jag kommer att göra inträdesprovet någon gång under juni månad, så jag kan tala om för dig hur provet ser ut. Lycka till,

Läkare i Polen!!
2005-05-09 15:26   A-K
Hej. Jag vill också läsa till läkare, men kommer inte in här i Sverige. Vad går de på när man söker i Polen? Går de på betyg eller intervjuer eller bara på provet.... Vet du om de går på högskolepoäng eller nåt, för jag har redan 155p inom farmaci.. Är det en merit? Vad kostar det att plugga där? Har funderat lite på Bratislav i Slovakien också. Har du hört nåt om det är nåt bra där? Svara gärna. Ska snart anmäla mig.

Läkarstudier
2005-05-14 08:28   mia
Hej Narin! Tack så himla mycket för ditt mail. Nu känns det ändå att man inte är ensam om att man inom snar framtid kommer lämna sitt liv här i sverige och åka utomlands och plugga. Jag ska ringa Barbara Jedlinski och förklara allt för henne. Jag tänkte göra intagningsprovet nästa vår eftersom jag känner att jag behöver tid att repetera all fysik i lugn och ro :) Sedan ska jag plugga biomedicin här på Karolinska Institutet i ett år innan jag åker. Det är mest för att få lite erfarenhet av forskning och få lite djupare kunskaper inom cellbiologi. Men sen bär det av till Polen och läkarstudierna! :) Hur är det med dig då? Har du gjort provet än? Om du har, så hoppas jag att det gick bra och att det inte var alldeles för svårt. Sedan när du väl har kommit in, var hade du tänkt studera? Också i Gdansk eller i någon annan stad i Polen? Sedan en annan sak jag har funderat på...finns det möjlighet att när man väl har börjat sin utbildning i Gdansk, att man har möjlighet att söka tillbaka till sverige för att fortsätta utbildningen i Stockholm? Jag tror inte att den chansen är så stor, men känner att jag måste fråga för säkerhetsskull :P Hursomhelst, så får du ha det så bra! Hälsningar! /mia

studier i polen
2005-05-16 11:54   narin
Hej Mia, Det gjädjer mig att kunna ge dig stöd. Jag känner mig också rätt så nervös, kankse t.o.m lite orolig inför att studera medicin utomlands, fast det sistnämde är kankse för att jag inte riktigt vet hur det kommer att vara att leva där. But you learn as long as you live :). Jag fick precis idag ett kallelse till examination och intervju av Dr. Barbara Jedlinska. Jag är ganska säker på att när du väl har pratat med henne, att du kommer att få en klarare bild över studierna i Polen. Du gör bra i att ta det lugnt och förbreda dig inför studierna utomlands, alla har sitt eget sätt att tänka och lära in sig. Vad kul att du ska plugga på Karolinska, jätte spännande! När jag åker till Gdansk, om jag förhoppningsvis kommer in, så kommer jag att hålla upp kontakten med dig, detta för att jag tror att det blir bra för dig att ha någon lokal kontakt där nere. Men du kommer säkert självklart att komma i kontakt med många andra elever också. Jag hoppas också att provet kommer att gå bra, eftersom det hänger delvis på det och sen hur man behärskar det engelska språket. Håll tummarna för mig den 11/6 då jag kommer att göra provet och ha ett intervju med dom. ( ler nervöst) :). Jag har kommit i kontakt med olika studievägledare inom olika universitet och dessutom pratat med Socialstyrelsen om hur det är att komma tillbaks till Sverige mitt i studierna. De flesta har sagt att det är jätte svårt att komma in för att de prioriterar först svenska elever som vill byta universitet och sedan elever inom Norden som vill flytta till Sverige. Med andra ord så hamnar vi som studerar inom EU på kvot 7, alltså sist. Jag måste dock medge att jag också var orolig och ville veta att jag ändå har chansen att komma till Sverige när jag vill, men efter ett tag och mycket information så släpper sig oron och man inser att det igentligen inte spelar så stor roll, bara man pluggar det man vill plugga. Men men, det är bara att mejla ifall du har fler funderingar och jag lovar att ställa upp så mycket jag kan Lycka till med att prata med Barbara, /Narin

Hej! Narin och Mia!!!
2005-05-16 21:17   FN
Hej! Narin och Mia!!! Läste att ni båda pratade om Polen och Gdansk =) då tänkte jag va roligt att det finns andra svenskar som också ska åka ner ditt. Jag själv ska börja mitt första termin i Gdansk efter en skön sommar (2005) och en avslutad examination och intrevju i Göteborg den 6 juni. Själv Mia så har jag kontakt med en svensk kompis som redan suderar sitt första år i Gdansk som rekomenderat mig till Jedlinski och att börja i Gdansk, skolan har hög standard på utbildningen och är internationellt känt. Lycka till Narin, hoppas vi syns till hösten 2005 i Gdansk då våra första steg in i läkarvärlden börjar. Take care // FN

studier i gdansk
2005-05-17 20:26   narin
Hej FN, :) vad trevligt att komma i kontakt med andra som också skall till Polen. Man blir ju bara fler och fler. Jag kommer att göra provet den 11/6 och funderar på att bo i Sopot, ungefär 20 minuters tågresa från universitetet i Gdansk. Jag och min kusin ska bo i samma byggnad. Har du hittat lägenhet än, ifall du inte ska bo först i en studenhem? Du kan annats kontakta mig och jag kan försöka hitta en lägenhet åt dig med. Lycka till, och självklart till Mia oxå.... Vi ses :)

Hej!!
2005-05-18 23:13   mia
Hej Narin! Jag blev verkligen glad när jag läste ditt mail, det är roligt att prata med någon som har samma mål som en själv. För varje gång känner jag mig mer och mer säker på att jag ska ge järnet och verkligen satsa fullhjärtat på Gdansk. Det är också det jag delvis ska fokusera det kommande året på. Bara samla mig, repetera all gymnasiefysik och allt sådant skoj haha och förbereda mig på alla sätt jag kan. Jag håller verkligen tummarna för dig nu när provdatumet rent tidsmässigt är runt hörnet. Jag tror att du kommer fixa det galant! Gör du förresten någonting särskilt för att förbereda dig, förutom pluggar och repeterar det du redan kan? Jag är så orolig för det där provet redan nu...hoppas det inte är så horribelt svårt som det låter. Jag menar, intagningsprovet lär inte vara litet med tanke på att det ska rymma det väsentligaste inom BiA, BiB, KeA, KeB, FyA, FyB. Det kommer bli en utmaning...Men som du tidigare sa, vad gör man inte för att bli läkare? :) Förresten, angående boende och så...ska du bo i studenthemmet eller privat? Själv har jag verkligen ingen aning, det beror ju på hur fräsha rummen och hur standarden på allting är. Men jag hoppas på det bästa. Jag har fortfarande inte tagit mig tillfälle att prata med Barbara än, men ska göra det imorgon hade jag tänkt. Det är tråkigt det du säger om hur svårt det är att söka tillbaka till Sverige sen, men det är ingenting man bör hänga upp sig på, så länge man studerar det man vill tror jag inte att det spelar någon större roll....Även om det är 6 år av ens liv som man är borta från sina nära och kära *snyft* Tänk dig, i mitt fall blir det så att jag åker dit nästa år som 21-åring och kommer tillbaka som 27-åring. Det låter ju helt absurt...iallafall overkligt när man tänker på det nu. Hur gammal är du förresten? Hursomhelst Narin, är jag jätteglad att vi kommer hålla kontakten det kommande året då du åker ner. Det kommer kännas väldigt bra att få höra från någon som redan börjat studera hur saker och ting fungerar där nere. Lycka till på provet nu!!!!! Jag kommer verkligen hålla tummarna för dig den 11/6! :) Ha det bra! // mia

Hej FN!
2005-05-18 23:25   mia
Hej! Åh vad roligt att höra att du också ska dit ner! Jag hade som sagt tänkt söka till nästa höst. Roligt att din kompis trivs bra, det tror jag nog att vi också kommer göra :) Jag blir ju så glad nu bara jag tänker på att börja studera!!! Jag måste bara fråga angående antagningsprovet...Vet du om det är svårt att klara det? Jag menar vad är bästa sättet man bör förbereda sig på? Jag vet att det är en bit tills jag ska göra det, nästa år...men det är ju bra att göra sitt bästa och det är nästan så att jag är lite pirrigt nervös redan nu. Hursomhelst, lycka till du också på provet den 6/11, hoppas du klarar det. Jag ser fram emot att träffa både dig och Narin i Gdansk nästa höst!!! :) Ha det bäst! //mia

Hej! Mia & Narin!
2005-05-19 18:26   FN
Hej! Mia & Narin! Mia, va jag vet och har fått höra från studenter i Gdansk framförallt min vän där nere som har gjort antagningsprovet så sägs det att provet är liksom som du sa Fysik, kemi och cellbiologi (kunna allting om cellens lära) och det är på engelska, tror att det kan vara den svåra biten om man har svårt för just engelskan men själva ämnen som man ska kunna är liksom det man lärt sig i skolan. Man behöver bara repetera det, men som sagt engelska språket är det viktigaste så tips är o börja läsa engelska böcker osv.. Vi i Göteborg ska göra provet den 6 juni.. 11 är det ihop med vår vän Narin i sthlm =). Narin Jag ska nog bo först i studenthemmet och se miljön där innan jag ger mig ut i andra bostäder men tack för erbjudandet, ser fram emot få träffa dig och Mia i Gdansk ska bli kul =) sköt om er...

Provet närmar sig..
2005-05-30 21:59   mia
Hej FN! Får jag förresten fråga vad FN står för? Vore kul att veta eftersom jag har skrivit till dig några gånger nu :) Jag har också anmält mig till tentamen nu den 11e juni i stockholm. Jag kom på andra tankar och jag ville inte förlora ett helt studieår här i sverige på diverse förberedelser. Jag pratade med Dr. Barbara Jedlinska och kom på andra tankar :) Om jag kommer in till hösten, vilket jag verkligen hoppas på, så tänker även jag först bo i studentrummen. Man får hoppas att de ser bra ut och att de inte är så små. Hade inte du förresten en kompis som redan pluggade där? Vad säger han/hon angående studentrummen? Hursomhelst....första hindret är väl att klara intagningsprovet antar jag...Jag undrar om det kommer vara många "förklara frågor" på provet eller om det kommer vara alternativ man ska välja. Jag har verkligen ingen som helst aning om hur uppbyggt provet är, eller svårighetsgraden. Vad säger din kompis, var provet svårt? Det känns som om jag bara sitter med en hel massa frågor....men jag antar att jag känner mig lite nervis inför den 11e juni hehe. Men det är ju förståeligt, man vill ju lyckas och göra så bra ifrån sig som möjligt. Hursomhelst...lycka till den 6e juni...och jag antar att vi ses i Gdansk så småningom ;) Mvh/ mia

provet närmar sig
2005-05-31 11:50   narin
Hej Mia och FN, Jag fick också ditt mail (mia) som du hade skickat till FN, vars namn jag också undrar :). Vad roligt att du också tänker göra provet nu den 11 :). Jag har pratat med några vänner som har gjort ett liknande inträdesprov fast för andra länder och de säger att frågorna kommer att vara flervalsmöjligheter dvs varje fråga kommer att ha flera alternativ som svar kanske a-e men mer än det vet jag inte. Jag har en känsla av att det kommer att gå bra för dig och för FN så oroa er inte. Hoppas vi kan plugga samtidigt och om ni funderar på att senare flytta till en vanlig lägenhet så är det bara att kontakta mig. Lycka till igen och på återseende, snart :) Narin

Läkare i polen
2005-05-31 18:56   Cicci
hej! Jag har också sökt till läkarutbildningen I gdansk genom barabara... Känns skönt att det verkar vara en hel del som tänker likadant, så att man inte blir själv bort i polen=) Jag liksom ni, är riktigt nervös inför intervju+prov, man har ju som sagt ingen aning om hur ingående man skall plugga. Har ni pluggat mycket inför provet?

Hej Mia!
2005-06-01 01:37   FN
Roligt att du har bestämt dig för o göra provet i år istället =) Jag har svaret på alla dina ställda fråger och tycker att det är självklart ett bra beslut som du gjort... mailar dig gärna och besvarar dina fråger om du har en email eller liknande sätt som jag kan kontakta dig på. Hoppas du hör av dig snarast, take care.

Hej igen!
2005-06-04 09:16   mia
Hej FN! ( vet fortfarande inte vad det står för :) Min mail är vanillarush@hotmail.com. Du ska väl göra provet om 2 dagar va? Gud vad nervöst hehehe, du måste berätta sen hur svårt det var :) Förresten vet du hur stor summa man är beviljad av csn när man ska studera i Gdansk? Jag menar, hur stor del utav studiekostnaderna kommer studielånet från csn täcka? Ha det bra, så lär vi ju ses snart! Hälsningar/mia

Tjenare!
2005-06-04 09:30   mia
Hej Narin! Okay då vet man kanske en aning mer om hur provet är upplagt, men men jag hoppas vi kommer klara det och sen ha möjligheten att plugga samtidigt :) Jag vet inte än hur jag kommer bo och så, tänkte först kolla in studentbostaden. Vet du förresten hur studentbostäderna är, med tanke på att du redan vet om att du ska ha egen lägenhet? Jag vet inte någonting om hur mycket allting kostar där nere...så jag ska nog avvakta någon månad innnan jag har adapterat mig :) Hur går det annars med provpluggandet? Har du pluggat mycket? Gud det känns som om det är hur mycket som helst, men man får nog begränsa sig lite. Själv har jag nu bara fysiken kvar, men på den är det inte så mycket... Hursomhelst lär vi ju iallafall ses den 11e om du ska göra provet i Stockholm. Så ha det bäst tills dess! Hälsningar! /mia

Polen
2005-07-12 16:23   HH
Hej Narin!! Har varit inne på studentum o koolat rint lite o det verkar som om du har koll på boende mm i polen. JAg ska börja den 5 sep. i gdansk o vill helst ha en egen lägenhet men vet inte hur jag ska gå till väga?? Ska man åka i förväg o leta ???E det svårt att få tag på lägenhet ??Vad ligger hyrerna på??? Hoppas att du kan svara på det mesta!!:) MVH HH

studier i polen
2005-08-10 11:35   narin
Hej HH! :) Jag har varit bortrest och inte hunnit kolla in på mitt e-mail, men hoppas du hinner läsa detta innan du åker iväg. Förresten så åker jag vid slutet av denna månad tillsammans med min kusin. Det vore bra att veta vad HH står för så att jag kan känna igen dig när vi är där, men hur som helst :). Gällande lägenheten så har jag också funderat en hel del på vad som är bäst. Ena sidan så känner jag att det vore bättre att bo i en egen lägenhet, kanske dela med några pålitliga studenter, det blir både billigare och man känner sig inte så ensam så plötsligt. Men å andra sidan har de lägenheter jag har sökt upp varit ganska dyra för min del. Jag känner just därför att det blir bättre att åka ner dit först, få lite grepp om hur studierna kommer att bli upplagda, komma närmare systemet etc. innan jag tar en egen lya. Ifall du vill ha en egen lägenhet redan vid start så är mitt bästa råd att åka ner dit tidigare än vad du hade tänkt dig och kontakta personer där på egen hand. Själv så gjorde jag så, alltså kontaktade dom, men från Sverige. Jag kan även tänka mig att elever som redan studerar där kan komma till nytta gällande boende. Hoppas jag har kunnat besvara på dina frågor och ifall du undrar något utöver detta så är det bara att mejla. Lycka till, Narin

studier i gdansk
2005-08-11 12:16   narin
Hej Mia, Hur står det till. Det var trevligt att få träffa dig, dock under en kort tid, i Stockholm då vi gjorde inträdesprovet. Grattis för att du lyckades så bra på provet och slapp i och med detta betala för förberedelsekurserna :). Har du bestämt dig när du ska åka ner till gdansk i så fall, med flyg eller? Jag finner inga billiga biljetter till Gdansk, vet du något bättre? Har du bestämt dig för vad du ska göra gällande lägenheten? Vi ses då snart, Ta hand om dig, Narin

hej mia!
2005-08-12 16:22  
jag funderar oxå på att läsa i Gdansk eller ev. i Rostock nästa höst. Men jag står som ett frågetecken, är verkligen helförvirrad. skulle du vilja mejla mej på fiskelizabeth87@hotmail.com. tacksam för svar

Hejsan Mia!
2005-08-29 01:24   Amir
Hejsan Mia! Jag upptäckte denna hemsida idag ( den 28 Augusti 2005). Jag läste ditt inlägg från 2005-04-28 och hade samma funderingar. Du kanske har fått svar på dessa frågor i nuläget. Skulle vara roligt och höra de svar som du fått.Hör gärna av dig så fort du kan. Själv skall jag läsa i Wroclaw. Lycka till med medicinstudierna. Mvh Amir

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀