Kostnad I England - Forum

2007-05-15 02:04   förhoppningsvis blivande läkare
Till Jeppe och Bettan Det är inte sjukt svårt, hade inte 20,0, men har ändå lyckats komma in. Ska börja i Okt, men innan det ska jag göra ett prov, UKCAT som jag egentligen borde ha gjort förra året. Det är ett test som ska visa din allmänna förmåga att klara av kursen, som ett komplemnt till dina betyg. De har ett mycket bättre system där, genom att de kräver höga betyg som är relevanta för den utbildning du söker ( i sverige ska man ha MVG i allt, VG i Matte E är sämre än MVg i Massagekurs som fanns på min skola), så det är mer rättvist för i sverige kan man ju faktiskt taktikläsa genom att välja lättare kurser utöver det man kräver. Och sedan kräver de också någon form av erfarenhet av vård och omsorg, vilket visardin motivation och lämplighet för yrket än bara toppbetyg. Så, Sverige har mycket att lära.

Ang: Kostnad I England
2007-05-18 10:47   Bettan
Jojo, att Sverige är sjukt kan vi väl vara överens om när kurser som basmaskin körning (traktor) gör så att jag verkligen inte kan bli läkare i Sverige. Men tack för ett vettigt svar, du ger ju lite ljus i mörkret! Vet du hur det fungerar i England om man har läst naturvetenskapligt basår? Var gör man UKCAT? Vilket universitet ska du plugga vid? Om du vill, så kontakta mig via e-mail, windipence@hotmail.com

Ang: Kostnad I England
2007-05-18 10:52   Bettan
Jojo, att Sverige är sjukt kan vi ju vara överens om när kurser som basmasking körning (traktor) hindrar mig från att kunnat bli läkare. Men tack för ett vettigt svar, du ger ju lite ljus i mörkret! Vet du hur det fungerar med naturvetenskapligt basår i England? Var gör man UKCAT? Vilket universitet är det du ska plugga vid? Om du vill, kontakta mig via e-mail, windipence@hotmail.com

England
2007-05-18 20:11   Student
Det gäller att du har minst 90% i snittbetyg, provet UKCAT går att göra i Sverige, du får googla efter provets hemsida där du behöver registrera dig osv. Och för läkare är det extra svårt pga att de flesta Universitet nu har en obligatorisk intervju innan, men som sagt du är inte garanterad plats även om du har toppbetyg.

Ang England
2007-05-21 00:45   Tröttis
Jag vet inte om du själv pluggar, men visst är det svårt i England, men det är definitvt inte lika svårt som i Sverige, och detta beror dels på olika system och där jag anser att England har ett mer rättvist system. Och sedan gäller inte alls det här med obligatorisk intervju. Visst har många skolor det, men långifrån alla kräver intervju. Ochjag vet detta eftersom jag har kommit in och ska plugga till hösten.

Ang: Kostnad I England
2007-05-29 13:56   Sara
hej! Är testet svårt? Kostar det mycket att plugga i England? Du får gärna skicka mig mejl eftersom jag är väldigt nyfiken.S är jag väldigt tacksam glad_godis_tjejj@hotmail.com

Ang: Kostnad I England
2007-10-11 01:01   läkar wannabe
hur kom du in? måste man inte ha gjort ukcat för att komma in i england? jag gjorde ukcat testet för nåra dagar sen, den var ganska svår, fick 607.5p avarge e typ på 500-700 vad tror du om chanserna att komma in me 20.0 och 607.5 på UKCAT provet??

läkarutbildning i england
2007-10-12 20:14   soton medic 07 =)
Hej Läkarwannabe Jo, man måste göra UKCAT, de flesta (om inte alla) kräver att du gör det. Vissa har t o m börjat sätta gränser, t ex i Southampton minst 2200 total score. Men, annars så kommer du nog in med 20.0. Du måste bara söka till rätta universitet! Och sedan som du kanske redan vet max 4 och senaste den 15 okt (tror jag). Lycka till! Soton medic 07 =)

läkarstudier
2007-10-19 19:05   Studenten
Hej ju jag har också tänkt mig och söka till england men inte vet hur det hela går till alls har även läst igenom olika inlägg men det har inte hjälpt så vore tacksamt om nån kan säga när ex.sista ansökningsdatumet är till och med om man nu måste söka till varje skola för sig och undrar också om det går bra om man nu har tentat och höjt snittet?! Studenten

RE: Kostnad I England
2009-04-29 14:04   Linda
Hej studenten, Universiteten har sina egna antagningskrav.Ansökan till läkarutbildningarna görs online genom UCAS (Universities and Colleges Admissions Service). Sista ansökningsdatum för medicinprogram är den 15 oktober året innan du ska börja dina studier. Du kan söka högst 4 st medicinprogram/gång. Ansökan görs enklast online på UCAS webbplats. Din ansökan skickas till universiteten som går igenom dina akademiska kvalifikationer, personligt brev och referenser. Sökande som klarar första gallringen går vidare till intervju.

RE: Kostnad I England
2009-10-24 02:02   fatosh_9005@hotmail.com
Kan man bifoga slutbetyget från gymansiet på UCAS? Hur visar man sitt slutbetyg till uni? Mvh

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀