Kemi & Fysik tentor under Läkarutbildning - Forum

2008-01-23 05:18   Frank
Hej, jag undrar hur pass mycket Kemi och Fysik man är tvungen att läsa under läkarutbildningen? Jag är inte särskilt duktig på kemi och fysik och oroar mig för att inte klara av de ämnena. Hur djupt går dem och har någon exempel på tentor eller åtminstone böckerna man läser eller nivån på dem? Vad händer om man misslyckas på en tenta ? Får man göra om dem hur många gånger som helst? Tacksam för svar maila gärna eller svara här belfort at spray.se Mvh Frank

RE: Kemi & Fysik tentor under Läkarutbildning
2008-01-23 19:26   M. Ö
Heej! Du bör vara bra i de båda ämnena helst faktiskt. Du läser mycket biofysik och MYCKET kemi! Eftersom kroppens reaktioner är kemiska och allt funkar kemiskt så är det såvrt att klara av läkarlinjen om man inte kan fysik och kemi. Men ge inte upp där! Träna nu, läs innan. det är inte så svårt bara du lägger manken till och med motivation kan alla klara av det, tror ja! Lycka till!

RE: Kemi & Fysik tentor under Läkarutbildning
2008-01-24 21:51   Emma
Hej! Jag undrar var man kan få tag på intagningsprov till läkarutbildningarna i tex Polen eller Ungern? Skulle behöva veta hur svåra dom är, då jag läst samhäll på gymnasiet.. Jag undrar oxå om det är någon som vet nåt om medicinstuider i Rumänien? Skriv till mig i så fall! Tack

RE: Kemi & Fysik tentor under Läkarutbildning
2008-01-25 16:38   M. Ö
Tjenare emma! Om du vill söka till läkare i Ungern, så kan du skicka intresse-anmälan till detta mail:omer@hu.inter.net. Detta är mailet till en utbildning i Debrecen, det finns också en utbildning i Budapest (aningen dyrare, har jag hört. Eftersom du läst samhäll bör du läsa Kemi och biolgi A och B kurserna. Kan vara svårt annars... men proven ska inte vara allt för komplicerade så jag tror lätt du kan klara det om du bara vill och har motivation! Jag vet personligen inget om intagningen i Polen eftersom jag ska plugga i Ungern. Lycka till! :D

RE: Kemi & Fysik tentor under Läkarutbildning
2008-04-04 15:46   aldehyd
Jag läser kemi på universitet, att kolla på en kemitenta innan man läst kursen kan man få dåligt självförtoende på, eftersom allt man läser bygger på vartannat. så låt inte det avskräcka dig. Jag hade inte speciellt mycket kemi innan jag började, och matte var inte mitt favvoämne, men allt handlar om motivation..är du motiverad så fixar du det, men det är tunga kurser, men det beror mest på att det går i väldigt högt tempo.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀