kemi C för läkarstudier i danmark? - Forum

2006-12-11 13:55   Emilie
Hej! Jag skulle vilja läsa medicin i Danmark, så jag har suttit och läst på universitetens hemsidor om antagningskrav och liknande, och där stod det att Kemi C var ett krav för att komma in. Är det någon som vet om det stämmer, eller är det något sånt att t ex kemi C i danmark motsvarar kemi B i Sverige? På odenses hemsida fattade jag det som att det stod att de även värderade komvux-upplästa betyg i ämnena matte, fysik B, och Kemi C, trots att man inte fick ha med andra upplästa betyg. Är det någon som har koll på dessa saker vore jag jättetacksam=) /Emilie

Ang: kemi C för läkarstudier i danmark?
2006-12-11 23:10   CI
Kemi C i Danmark är, om jag förstått det rätt någon blanding av vår kemi A och B. Jag själv börjar läsa nu till våren i kph och har läst kemi A och B i gymnasiet så du behöver inte oroa dig för att läsa någon mer kemi. Vad gäller komvux stämmer det som du säger att upplästa betyg inte räknas med i ditt betygsgenomsnitt när de räknar om det till danskt system. Däremot kan du säkert ha med det i en s.k. motiverad ansökan och ansöka i "kvot 2" där du helt enkelt motiverar varför just du ska komma in. Så här var det när jag sökte in iaf men jag skulle ändå tipsa dig om att prata med en syokonsulent om vad som gäller. Hoppas det var till någon hjälp!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀