Juridik - Berlin? - Forum

2005-09-07 12:36   lala
Hejsan, jag undrar om det finns någon som har gått (eller går) jurist- utbildningen i Sverige (helst Stockholm), men som har valt att gå ett år utomlands! Då tänker jag främst på Berlin, eftersom jag har en fråga som jag inte kan hitta nåt svar på! Jag undrar om man kan läsa kurser i Berlin på engelska eller måste man va superduktig på tyska för att få åka? Tar studenten i vår och vill söka till juristlinjen, och dessutom skulle jag jättegärna vilja åka till Berlin ett år, men min tyska är verkligen inte på universitets- nivå, och jag är inte så säker på att jag kan komma upp till den nivån, utan att bo där! Tack på förhand :)

Re: Juridik i Berlin
2005-09-07 14:11   Magnus
Hej, jag har läst juritstlinjen vid Stockholms universitet. Jag har inte själv studerat utomlands men har en del "kursare" som gjort det, jag kan säga att alla som åkte utomlands ett halvår eller år, (man kan göra det efter ca 3,5 års studier) läste på resoektive lands språk. Så om man åker till Italien kommer man att läsa på italienska o.s.v.

Ang: Juridik - Berlin?
2006-08-14 16:44   Lina
hej, jag bor i Berlin och var tvungen att söka direkt till universiteten eftersom jag inte gör det som utbyte/erasmus osv. då måste man vara bra på tyska. åker du som ett utbyte med stipendium typ, erasmus, då har du rätt till tyskakurser och speciell behandling. en kompis till mig hade bara läst tyska som kvällskurs ett halvår i Sverige och sen ett halvår som au pair och pluggade typ sociologi i Berlin. hon hankade sig fram med sin tyska som hon snickrade ihop lite själv. det funkade. men det kanske är annorlunda när man läser juridik. Ngr engelskledda lektioner i Berlin finns det tyvärr inte.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀