Inträdesprov Gdansk - Forum

2007-06-05 21:19   Floydan
Hej Lite sent ute förvisso men man kan alltid hoppas att någon vänlig själ ser detta innan 9/6 då jag ska skriva mitt inträdesprov till Gdansk. Hur är provet uppbyggt? Vad händer om man kuggar på det? Någon som har möjlighet att skicka gamla prov? All hjälp/info kring antagningen tas tacksamt emot. Tacksam för svar

Inträdesprov Gdansk
2007-06-06 17:54   Johan
Tjena! Provet består av 60 flervals-frågor, 20 frågor i respektive ämne (biologi, kemi, fysik). Dem har ett poängsystem som jag inte vet hur det fungerar MEN man kan få 60 poäng för sina betyg samt 60 på inträdesprovet, totalt 120 poäng. I stockholm krävdes över 70 poäng för att bli antagen. Om man ligger under denna gräns fick man även göra en intervju där man kunde få 10 extra poäng, hur det bedöms vet jag inte heller. Provet är inte helt lätt utan det krävs ganska omfattande och breda kunskaper + en del tur, men har du någorlunda betyg och repeterar en del inför provet så klarar du det säkert! Gamla prov till andra universitet kan du hitta här: http://www.interstudies.no/opptaksprover/

Inträdesprov Gdansk
2007-06-07 15:57   Floydan
Tja! Tack för svaret. Skrev du provet i sthlm? Vet du hur många som blev antagna och hur många som inte klara sig? Tack för länken. Kommer väl till pass.

Inträdesprov Gdansk
2007-06-07 16:53   Eiffel
Hej forra aret var vi ca 80 pers i stockholm bara 4 eller 5 kom inte in lycka till

Inträdesprov Gdansk
2007-06-08 17:10   Floydan
Hej, tack för svaret. Du pluggar i Gdansk nu? Hur många av de 70+ är kvar och hur många har hoppat av? Hur är studierna? Finns det någon fritid överhuvudtaget eller bara en massa plugg? Vad är snittåldern på studenterna?

Till alla som läser eller tänker börja på Läkarlinjen utomlands
2007-06-11 07:15   A-M
Jag undrar om man idag som förr kan fortsätta sin läkarutbildning i Sverige efter 2 år om man bor i Sverige? Är det någon som vet något om det? Det kunde man förr. MVH A-M

byta studieort
2007-06-18 12:52   elisabeth
Hejsan, vet inte exakt hur utbildningen ser ut i polen, men det finns möjligheter till att söka förflyttning till fasta terminer i sverige. De reella möjligheterna till att få en plats är dock minimala. Krävs speciella förhållanden (typ extrem sjukdom eller graviditet etc) för att få en plats, annars blir man rankad sist. Kan eventuellt va lättast att byta över efter bachelor-utbildningen. Har för mig att det är mindre konkurrence om platserna till med.cand-delen.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀