Intagningspoäng...DESPERAT!!! - Forum

2005-08-29 16:59   Danielle
Hej! Min dröm, som många andras på denna sida, är att bli veterinär. Jag måste dock läsa upp ett naturvetenskapligt basår. Jag har nu 18.4 men det kommer väl att sänkas efter att ha läst naturämnena. Så jag kanske hamnar på ett medel runt 17.0-17.5. Finns det någon chans för mig att bli veterinär? Var i Europa kan jag läsa till vet med lägst intagningspoäng? Ska jag satsa och läsa ett naturvetenskapligt basår eller är det kört för mig med de betyg ja har? Snälla svara någon som vet!!! min e-post: danielle_lunden@hotmail.com

Intagningspoäng
2005-09-08 17:24   KattisN
Hej! Vart hade du tänkt läsa basåret? Jag läste mitt vid sthlms universitet, och de påverkar inte dina gymnasiebetyg alls(men ring och fråga för säkerhets skull) Det gjorde de inte då jag läste iaf, utan de ligger helt utanför slutbetyget, jag läste enart för att bli behörig via ämnena. Och har du nu 18.4 så är det inte så långt kvar till 20.0 som krävs för att komma in på veterinär. Alternativt gör du ett högskoleprov där lägsta just nu ligger på 1.9, varför inte chansa? man har inget att förlora. Tyvärr kom jag inte in på veterinärutbildningen, behöver läsa upp mina betyg, men har lite längre väg att gå och vissa av de kurserna jag läste i gymnasiet finns inte längre så det är i princip omöjligt att läsa upp till 20.0 för mig det är sjukt att det får vara så. Hopept hänger då på högskoleprovet. Lycka till/ Kattis

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-09-13 22:41   sandra
Jag har 20.0 men kommer ändå inte in, helt sjukt att lotten skall avgöra en s framtid och drömmar..

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-09-14 21:57   Helene
Du sänker ALDRIG ditt betyg genom att gå tekniskt basår. Du får bara behörighet i de ämnena men det påverkar inte ditt betyg.

Budapest
2005-09-15 20:56   Carro
Hej! Det är nog tyvärr så att det inte äns räcker med 20.0 att komma in i Sverige... Jag läser nu första året på veterinär i Budapest, man ansöker via kunskapsprov, så betygen spelar inte in så mkt... dessutom har skolan här nere bättre rykte än svenska, och tror att utbildningen här nere är bättre..men väldigt tuff! skriv gärna om du vill.... carri84@hotmail.com

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-10-24 11:34   karin
Hej Carro! Jag har några frågor till dig som jag hoppas du kan besvara. Jag undrar vad kunskapstestet är för något och vilka ämnen som ingår? Var kan man göra testet? Finns det någon bra hemsida om skolan i Budapest? Var det någon intagningspoäng och vad kom du in på i så fall? Tack på förhand! /karin

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-10-25 09:36   Anna
Hej! Du skulle ju kunna läsa ett naturvetenskapligt år på en folkhögskola under 1 år. Då kan du få ett omdöme (ungefär som betyg) och med det söka i en speciell kvot (folkhögskolekvoten)till högskolan/universitetet, Det tas in inte så många från den kvoten med det finns ändå en liten chans. Dock måste man få det högsta omdömet för att ha en chans att komma in till veterinärhögskolan.

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-10-25 16:27   karin
Till Anna! Anna menar du vetrinärhögskolan i Sverige? Jag tror att om jag ska ha någon chans så måste det bli utomlands. Men måste man få det högsta i omdömme för att studera utomlands? Tack för ditt svar! Karin

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-10-26 09:16   Anna
Hej igen! Ja jag täkte mest på högskola i Sverige. Vad det gäller att hamna i folkhögskolekvoten när man söker utbildning utomlands vet jag inte. Men ring till VHS och fråga om man kan söka i folkhögskolekvoten till studier utomlands. ANNA

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-10-26 13:29   kornel
Hej! Kunskaptestet består av biologi, kemi och engelska. Man kan göra provet i Stockholm. Mer info: www.univet.hu, www.studyhungary.hu. Mvh.

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2005-11-21 19:29   Linda
Hejsan, Jag rekommenderar Storbritannien och inget annat. Du soker pa alla dina betyg, men de tittar endast pa dina naturamnen. Sa har du 14,5 eller 19,5...spelar ingen roll egentligen, sa lange du kan skryta med dina naturamnen! Det kostar visserligen en del, men beroende pa dina foraldrars inkomst kan du fa en del betald for dig iom att vi ar inom EU. Ar du over 25 ar kan du fa allting betalt for dig vilket inte forsamrar situationen.

Angående Veterinärutbildning i England!
2005-12-02 15:59   Helena
Hejsan Linda! Du skrev om att man kan ta sig in på sina naturämnen enbart där.. Har surfat runt och tycker det är svårt att veta vad de begär för nivå på kurserna till intag..räcker det ofatst med naturämnena tex kemi a och b på gymnasienivå eller är det högskolenivå? Går basåret nu och tänkte göra prövning dessutom för att få gymnasiebetyg med på dem, vet inte om det räcker.. Hur vet man om man kan få hjälp med skolavgift? var kollar man det? Som du märker är frågorna många , du får gärna mejla mej..har gett upp på sverige! Tack på förhand /Helena helena_berggren@hotmail.com

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2006-01-10 15:10   Ida
Hej! Ang. att tekniskt basår inte räknas med i slutbetyget? Enligt min SYO så räknas det med i slutbetyget?????

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2006-01-15 14:21   Mia
Hej! Hur gör man för att få reda på mer? Jag är 26 och vill bli veterinär, hur gör man för att få det "gratis"??

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2006-01-15 15:53   Helena
Nej tekniskt basår gör inget med ditt snitt iom de betyg du får är högskolebetyg. Går själv och är tvungen att göra en prövning på konvux för att få gymnasiebetyg i dem, eftersom de påverkar mitt snitt positivt i mitt fall.. Helena

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2006-01-16 20:45   Linda
Hejsan, Du behover inte betala ngn terminsavgift forhoppningsvis i England/Skottland da du raknas som en vuxenstuderande, ( over 25 ar). Kolla in http://www.dfes.gov.uk/studentsupport/eustudents/index.shtml • If your family income is less than around £21,475 you may have all your tuition fees paid for by the UK Government. • If your family income is between £21,475 and around £31,967, you will get help towards your tuition fees. The European Team at the Department for Education & Skills will work out exactly how much when you apply. • If your family income is over £31,967, you will be asked to pay a maximum contribution, which for 2004/2005 is likely to be £1,150.

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2006-01-16 22:24   Ida
Ok, utgick från att man läste tekniskt basår på komvux där det räknas som gymnasiebetyg. Mvh. Ida

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2006-01-25 07:50   Pernilla
Hej Med dom betygen kommer du säkert in i Danmark. Dom ligger på 14.7 för att söka in. Du behöver inte heller ha alla ämnen som man behöver i sverige. biologi A kemi A Matte B har jag för mig att dom kräver. Hoppas att du lyckas. Själv ska jag ta mig till budapest i höst. Pernilla

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2006-09-18 15:02   Sandra
Blev intresserad av det du skrivit... Du verkar veta en del om att plugga i UK til vet.. Snälla kontakta mig på: salta_wolf@hotmail.com Tack! // Sandra

Ang: Intagningspoäng...DESPERAT!!!
2007-01-19 17:02   maria
Hej Linda, Jag är inte säker på om du själv studerart i Engalnd men du verkar veta ett och annat och jag skulle däför vilja ställa några frågor. Vad jag förstått finns det möjlighet till ekonomisk ersättning om man är över 25, detta gäller kostader för utbilsningen? Att man söker på sina naturbetyg, i mitt fall har jag betyf från basår, funerar detta? Vet du vad som bör stå i det brev som en lä'rare/referens skickar med min ansökan? fins det ngn mall för detta? Kort och gott vart kan jag vända mig för mer info? Varmt tack för din hjälp med mina frågor / Maria

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀