Inget snille men ska bli DR før de! - Forum

2007-09-24 12:53   Kt
Hej Jag har ett ganska lågt betygs snitt (14,3) men ær peppad och sugen på att plugga till lækare i nån gammal øststat (Polen, Lettland, Rumænien ) Frågan ær om jag har en chans att komma in på universitet med så lågt snitt? Læst i forumet och alla svamlar om något test, vad ær det før test? Lær man ta ett tekniskt basår eller kan jag bara læsa kanske 3 kurser? (har gått SAM SAM) Vill gærna bli Doktor så det vore fint om nån kunde sæga var man kan læsa mer om Lækar plugget i utlandet!

Ang: Inget snille men ska bli DR før de!
2007-11-08 20:52   tn
Hej, du behöver inget snitt du behöver bara ha gått gymnasiet vilket som helst, i Rumänien dit jag har sökt där har de inget antagningsprov heller så det går utmärkt att söka till doktor vilka betyg man än har, de tittar inte ens på betygen, jag blev antagen direkt bara genom att ha lämnat in en ansökan, resten av alla pappren skickar man in sen...;) I rumänien ex har de den lägsta terminsavgiften på ca 15 000 kr per termin, och är ett av ytterst få länder ..jag vet inget annat land ...än Rumänien där man inte behöver göra något antagnings test ..

Ang: Inget snille men ska bli DR før de!
2007-11-11 11:00   Erik
Inga antagningskrav och endast 15000 per termin? Det går inte riktigt ihop för mig. Skulle personligen aldrig sökt dit. Hellre Polen i så fall. Låt inte snålheten styra så att utbildningens kvalitet sjunker.

Cluj-Napoca
2007-11-17 23:14   pappa
Hej på er! Det stämmer att det fortfarande är billigt med terminsavgiften i Rumänien. Men att det är lätt och dålig kvalitet på studierna stämmer inte. Min dotter läser till läkare i Cluj. Hon hade 19.7 men valde att inte läsa upp sina betyg. All undervisning sker på engelska. När ett avsnitt är klart får alla elever ställa sig i kö utanför professors rum. En och en får gå in och svara på ett antal frågor. Ingen vet innan vilken del av kroppen anatomi han kommer att fråga efter. Man måste kunna allt. Efter ett antal månader så sker en stor skriftlig tenta. Redan efter en månads studier så började man dissekera kroppar. Min bror är läkare i Sverige och jag har talat med honopm om min dotters läkarstudier i Cluj. Vad han har kunnat konstatera så är utbildningen i Cluj lika bra som i Sverige då det ställs större krav på varje individ/elev. Den som inte pallar med åker snart hem. Jag har själv varit ner i Transylvanien där Cluj ligger för att konstatera att det inte blev så mycket tid att umgås med min dotter. Hon studerade hela tiden. Idag finns det, vad jag förstår, ca 60 svenskar i området.

tandläkare//läkare
2007-11-26 02:51   Adam
hur mycket svårare är läkar studierna än tandläkarens? Jag undrar också om det är mycket svårare än gymnasiet för jag måste veta att jag klarar mig. Jag gick i samhälle och undrade också om jag verkligen behöver läsa ett naturvetenskaplig basår för jag vet att jag inte behöver de men för att underlätta eller är det ett slöseri på 1 år maila mig mvh/adam

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀