Hur går det med danskan? - Forum

2007-02-14 15:22   Charlotte
En fråga till er som läser veterinärmedicin på kvl: Hur mycket av danskan förstår ni egentligen? Jag besökte kvl som "studerende for en dag" för ett par veckor sedan och då var jag med på en föreläsning om sjukdomar hos grisar (en upplevelse :P)... Jag kommer från Helsingborg och upplever inte danskan som något större problem. Så länge läraren höll sig till sin PP-presentation var allting han sa glasklart, men jag märkte att det var svårare att hänga med när han tex svarade på frågor eller la till någon extra kommentar. Det kändes som om jag missade lite, för jag vet själv hur många bra saker man kan anteckna bara av att lyssna på läraren. Jag antar att man vänjer sig vid danskan, men missar man mycket på vägen? Hur upplever ni det?

Ang: Hur går det med danskan?
2007-03-07 01:11   Ma
Det går jättesnabbt, framförallt för skåningar som ofta har viss vana, att kmma in i danskan, speciellt när det gäller att höra vad som sägs på föreläsningar. Sen HUR snabbt det går beror ju mkt på hur ofta man åker in t föreläsningar, umgås m danska, var man väljer att bo osv, men språket ska absolut inte hindra en

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀