Hela psykologutbildningen utomlands - Forum

2011-02-02 15:27   smanuelrojas@gmail.com

Jag undrar om det finns någon som funderar på att ta hela psykologutbildningen utomlands?

Jag har kollat upp framför allt två universitet i Ungern. Borde man kanske kolla upp Polen och Tjeckien också?

/En förhoppningsvis framtida psykologstudent


RE: Hela psykologutbildningen utomlands
2011-02-03 16:42   M_A

Tänker du då jobba utomlands eller återvända till Sverige?

För psykologstudenter från exempelvis England har det svårt att komma in i den svenska marknaden eftersom den svenska psykologprogrammet överensstämmer inte med alla länder. Jag tror inte att dina chanser är bättre om du åker till Polen eller Tjeckien? Kanske kolla upp med Danmark?

Iaf skicka ett mail till några av de psykologi Inst studievägledande och fråga dem vilka universitet och system passar bra med den svenska för att vara säker. Kan säkert finnas några undantag. :)

Men intagningspoängen för psykologi är ju inte så höga i Sverige, varför tentar du bara inte upp dina betyg och kommer in i Sverige, istället för att betala mer än halv miljon (åh ja, de kan t.o.m. kosta mycket mer att plugga utomlands) utan nån säkerhet för framtida jobb?

MVH
M_A


RE: Hela psykologutbildningen utomlands
2011-02-04 11:43   Mannu

Finns det någon som möjligen har studerat eller studerar psykologi utomlands som skulle kunna undvara några tips?

Tack M_A, men psykologutbildningen är nästsvårast att komma in i efter läkare. Och ja, en halvmiljon är det värt.

Vh
M


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀