Hej - Forum

2005-09-10 12:52   salomon
hej! Jag är en gymnasist som går sista året på det naturvetenskapliga programmet. Mina ambitioner är att komma in på Medicin till i princip vilket pris som helst. Mina betyg kommer ligga runt 18- 18.5 vilket gör det näst intill omögligt för mig att komma in i Sverige. Vad gäller att studera på kovux är jag däremot mer skeptisk eftersom det ändå inte är någon garanti för att man kommer in. Vad gäller utlandsstudier är jag personligen väldigt öppen och kan tänka mig att studera i valfritt EU-land. Vad gäller språkkunskaper är jag begränsad till svenska, engelska, polska och ryska. Dock är min polska något ringrostig och jag kan enbart prata. Ryska kan jag i princip flytande. Mina föräldrar är inte lika övertygande om att jag ska studera utomlands och framför allt i Ryssland, dessutom vill dem inte att jag ska vara borta mer än ett år. Dessutom är de inte allt för villiga att punga ut stora summor på en ev. utlandsår. Därför behöver jag vägledning, dels i vart som skulle passa mig bäst att studera, dels om jag kan komma hem och fortsätta i sverige och slutligen om det finns några bidrag/stipendieum jag kan söka. Tack på förhand

tyskland...
2005-09-15 09:27   lizzie
hej! jag vet att du har chans att komma in i t.ex. Rostock. Utbildningen är gratis, som svensk blir man bra behandlad och det krävs låga betyg för att komma in. (en kille kom in på under 16). Dock är utb. på tyska. har funderingar på att själv börja där fårn och med nästa höst om jag inte kommer in i danmark.. läs inläggen från "axel" som handlar just om rostock-info längre ner på sidan.

Ang din fråga om läkare studier inom Eu
2005-11-12 04:24   MG
Tjena Såg du hade frågat om utbildning i ett eu land. Själv läser jag på tandläkarelinjen i Wroclaw på engelska. Du bör kunna engelska ganska bra med tanke på att böckerna är på engelska. Vad det gäller för läkare som du undrade över kan du göra din AT- tjänst i Sverige, dvs dina 2 sista år. Diplom som läkare i Polen godkänds av socialstyrelsen i Sverige (den myndighet som ger dig din läkar legitimaion). Stipendier är jag inte så insatt i men det finns böcker på biblioteket som ragnordnar stipendier efter utbildning. Annars är det CSN som gäller för dig. Csn täcker alla skolavgifter. Men eftersom den bara täcker det måste du själv så för levnadskostnaderna här i Wroclaw. Att leva här är ganska billigt jämfört med Sverige. Man behöver allt som allt ungefär 4000-4500 kr per månad för att klara sig. Mer krävs om du är partynisse såklart. Dessa siffror är som max beräknat. Men detta gäller bara första året. Alla andra år blir de över runt 40 000 kr av bidraget som du själv får dela upp på, på varje år, tills dess att din utbildning är klar. Orsaken är att första året är skolavgiften 12 000 euro och de övriga åren 8 000 euro, vilket gör att du får över pengar över om du söker maxbeloppet hos CSN (till de övriga åren) Boendet är på studenthem vilket alla börjar med. På student hemmet finns det rum med egna dushar och bredbands uppkoppling. Hyran vi betalar i nuläget är 1650 kr per månad. Skolan ligger 5 min från studenthemmet om man promenerar. Alldeles intill boendet finns det ett gym med en stor gymnastiksal. Man har däremot en gemensam kök och toalett. De flesta proven som vi gör är i form av alternativ svar. Dvs man skriver inte svar utan man ringar in svar från olika svars alternativ. Fast undantag finns på olika prov, men det är i enstaka fall. Det som intersserar dig mest som jag tror du vill veta är om det är svårt. Jag kan säga enkelt: Pluggar du några timmar varje dag och går på lekionerna klarar du dig. Man gör först delprov sedan slutprov på allt man har haft under året. Vill du veta mer så kan du gå in på Universitetes hemsida och klicka på "English Division". Hemsidan är http://www.am.wroc.pl/ang/index.html Det var allt jag kom på och säga. Lycka till!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀