Handledning - Forum

2008-09-19 13:30   Gamze
Hej jag är en 18årig tjej som går sista året på det naturvetenskapliga programmet. Jag vill fortsätta mina studier i Polen, då jag vill läsa medicin där dock har jag ingen aning om något rent ut sagt, vet inte vilken skola som är okey o vilken man absolut inte ska välja liksom... Hur gör man, vad behöver man ha för betyg från sverige, ska det vara intagningsprov? Någon som vill ha kontakt för framtida studier ihop med mig? Rätt vilsen //Gamze

RE: Handledning
2008-10-02 19:09   Stefan
Hej! Vi sitter i samma båt. Lutar åt Warszawa eller Krakow, försöker komma i kontakt med människor som studerar där nu vilket inte är helt enkelt. Alla säger/tycker så mycket men det är svårt att veta vad som egentligen stämmer. Lär bli enklare om man är några stycken som strävar åt samma håll. Vh, Stefan Ulor82@hotmail.com

RE: Handledning
2008-10-27 23:42   EK
Hej Gamze! Jag funderar också på att läsa i Polen till hösten -09 och jag har kollat runt på olika hemsidor för olika universitet. Betygen som behövs varierar från universitet till universitet, men de flesta begär inte mer än VG i ämnena biologi, fysik och kemi. Vissa universitet begär inte ens slutbeyget utan fokuserar på intagningsprov som man måste klara för att bli antagen! I vilken/vilka städer skulle du vilja studera?

RE: Handledning
2009-04-23 11:45   Linda
Hej, Om du ska söka till läkarutbildningar i Polen måste du ha godkänt slutbetyg från gymnasiet. Du måste ha läst följande ämnen: -fysik -kemi -engelska -oftast biologi Betygen i dessa ämnen måste vara över medel. Ibland baseras antagning på kunskapstest som hålls i både Sverige och Polen. Kontakta universitetet du är intresserad av t.ex. genom att göra en intresseanmälan som du hittar på studentums utbildningsbeskrivning.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀