GDANSK HT-2013 - Forum

2013-01-29 02:43   Omyy

Hej!

Det börjar bli dags att ansöka till Gdansk ht-2013. Vilka mer än mig håller på med ansökningarna och ska göra provet i juli? Vore trevligt ifall någon som redan gjort provet kan med stora drag beskriva vad som dom minns från det, så att man vet vad man borde träna på lite extra. Är det fler som ska söka in dit till hösten?


RE: GDANSK HT-2013
2013-02-05 20:23   May

Hej, Jag tänker samma sak som dig. Gör du provet i Stockholm eller i Göteborg? Mvh, May


RE: GDANSK HT-2013
2013-02-10 09:56   Omyy
Jag gör provet i Stockholm den 6 juni :D. Hur gör du för att på bästa sätt förbereda dig inför provet? Läser du gymnasieböckerna i Biologi och Kemi på engelska, eller läser du dem på svenska för att sedan översätta ord du inte fattar på engelska?

RE: GDANSK HT-2013
2013-02-27 16:39   Ibra
Tjena, Jag har redan anmält mig till antagningsprovet till warsaw ,, Lägg till mig på fc så vi kan diskutera mer ibrahim.sm@hotmail.se

RE: GDANSK HT-2013
2013-03-07 01:48   Sam

Hej!

Jag har också anmält mig till Gdansk och ska göra inträdeprovet i Stockholm den 6:e juni. Jag läser biologi böcker på engelska som jag hittat på biblioteket, och läser också på internet och ser yotube länkar, de hjälper faktiskt mest. Det är bättre att läsa från början på engelska tycker jag, man kan bara översätta det man inte förstår så slipper man att plugga om. Det skulle varit trevligt att höra hur det går med er, lycka till!!!

vi ses i Stockholm :D sami.s.d@hotmail.com


RE: GDANSK HT-2013
2013-03-21 15:40   Tobias

Hej!

Hittade denna tråd och har precis läst era kommentarer angående antagningsprov. Jag undrar om ni skulle vilja ge mig lite information om hur allt funkar i stora drag? Vore jättetacksam ifall du/ni ville ta er tid då jag funderar på att söka läkarutbildning i Polen till ht-13! Tack på förhand!


RE: GDANSK HT-2013
2013-03-29 23:27   F
Hej Tobias! Du kan gå in på denna sida: jedlinski.com . Där hittar du massa info angående antagning process mm..

RE: GDANSK HT-2013
2013-04-07 09:41   Evin

Hej!

Jag håller på med min ansökan till Gdansk HT 2013. Jag kommer förmodligen också göra provet i Stockholm den 6 juni. Det skulle vara trevligt att komma i kontakt med någon som också ska söka till hösten. För att dela lite info. osv. Ni kan väll skriva isåfall. tunc.evin@hotmail.com Förresten, vet någon om det går bra att skicka original slutbetyg som redan är stämplade från gymnasiet, eller om det måste vara kopia, med apostille stämpel?

Med vänlig hälsning Evin


RE: GDANSK HT-2013
2013-04-15 04:28   K.Ab.

Hej! Jag läste era kommentarer om Gdansk och era funderingar kring hur man ska förbereda sig inför provet! Jag går i första året här i Gdansk och skulle jätte gärna kunna hjälpa med all information jag har! 1. De har redan sagt vad ni ska läsa för ämnen. Läs de på engelska! Kemin kan det vara vad som helst men biologin var mer relaterad till kroppen( självfallet !) 2. Om ni inte lyckas klara provet och ändå ligger nära gränsen till godkänd kommer ni göra en intervju! studera kroppens alla organ och dess funktion! t.ex. ¨berätta om hur hjärtat fungerar och hur det ser ut¨? en fråga som jag fick besvara under min intervju! 3. Det här alternativet är kanske inte något ni är intresserade av, men besök universitetet! Det är inte så långt från Sverige! Många som har kommit hit har haft en egen ( oftast bra) bild på universitetet men fick se något annat! Tänk på att ni ska spendera ett helt år här i Gdansk! Om ni har några funderingar, kan ni gärna kontakta mig på Khalid1371@hotmail.com


RE: GDANSK HT-2013
2013-04-15 10:41   marco

Ett helt år? Du menar sex år kanske? Jag förstår inte hypen kring Gdansk, det finns bättre lärosäten att söka sig till utomlands. Sök till Prag istället, Charles University är bland de högst rankade universiteten i världen. Priset är lite högre men kvaliten är mycket högre än i Gdansk. Dessutom är folket mycket trevligare än i Polen. Maila mig på marco3073@hotmai.com om ni har några frågor.


RE: GDANSK HT-2013
2013-05-05 13:52   A.o

Hej ! Jag har inte riktigt förstått var man anmäler sig för provet ??


RE: GDANSK HT-2013
2013-05-14 13:37   Vanii

~~Viktig information till er som ska söka till Gdansk~~

När det gäller biologidelen vill jag råda er till att fixa en bok som heter "Prentice Hall Biology by Miller and Levine", den här boken är skriven på engelska och den går igenom gymnasiebiologin på ett väldigt utförligt och lättförståligt sätt. Den har allt ni behöver för att täcka in kunskaperna som krävs för biologidelen, ni behöver förstås inte läsa alla 1146 sidor som denna bok innehåller! Jag har sökt fram boken till er:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0132013495

Viktigast: The Cell 168 - 192, bra att kunna, de andra tre delarna som finns i the cell kan man läsa översiktligt Genetics and Inheritage 262 - 309 Structure and Function of the body 890 - 1025 De andra delarna i boken är evolution, organismer, etc. Vilket är inte så viktigt att läsa sig in i, detta är även anledningen till varför dessa delar inte står med i topics i deras hemsida. För er som inte har sett topics än, menar jag dessa:
http://www.admission.mug.edu.pl/10723.html

Om ni lär er alla delar som jag nämnde i boken täcker ni allt ni behöver kunna enligt topics. Jag vet att vissa säger att det räcker med att göra sammanfattningar i internet, men det är inte lika effektivt och trovärdigt! Man vet aldrig om fakta i internet kan vara falskt.

När det gäller kemidelen tycker jag inte man behöver läsa allting på engelska, man förstår ändå frågorna! Detsamma kan gälla om biologi dock, om man har förstått den bra från gymnasiet. Jag känner flera svenskar som inte har läst kurserna på engelska, men jag råder er att göra det dock. Hursomhelst när det gäller kemidelen tycker jag att det räcker med att man lär sig vissa föreningar på engelska, som t.ex. svavelsyra, salpetersyra, saltsyra, olika baser, och olika begrepp som t.ex. självjonisering, jämvikt etcetra. Om man har god koll på både kemi A och B från gymnasiet bör man inte vara orolig.

När de ska bestämma vem som blir accepterad eller inte går de inte enbart efter provet, men det vet ni kanske själv? Betygen från gymnasiet i Biologi och Kemi är minst lika viktiga som det resultat ni får på provet. De sammanställer betygen med provets resultat. Om man har MVG och VG i Biologi och Kemi kurserna är det alltså bra, ni ska inte tro att, äh, får jag ett bra resultat på provet kommer jag ändå in. Betygen från Biologi och Kemi ger er sammanlagt 60 points.

Provet består av 30 flervalsfrågor från Kemi och Biologi, och ger er sammanlagt 60 points. Intervju ger 10 points. Alltså sammanlagt 130 points. Det finns en gräns som de vill att studenterna ska nå, kan inte minnas exakt om det är 88 eller 90. Det betyder att får du minst 90 / 130 blir du antagen, utan att behöva göra en intervju.


RE: GDANSK HT-2013
2013-05-22 21:26   H.gilli

Hej jag har en liten fundering. Du nämnde här att betygen i kemi och biologi som man har från gymnasiet ger sammanlagd 60 p. men spelar det ingen roll då om dt är VG el MVG man har? eller ger Vg ett visst antal poäng och MVG ett visst antal poäng ? Och räknar de in biologi A och B och Kemi A och B eller? tacksam för svar! skriv gärna in svaret på hemsidan så andra också får ta del av :)


RE: GDANSK HT-2013
2013-05-23 19:11   Vanii

Ja, det är bara Biologi A och B, samt Kemi A och B som räknas in, MVG ger lite högre poäng än VG, VG är alltså fortfarande bra. Det är inte bra om man har G i något av de fyra betygen dock! Det sänker... :)

Det är någon som nämnde att min mail inte fungerade? Jo, det gör den. Jag heter mrspringses@hotmail.se Jag kommer att förse dem som behöver träna extra mycket på en bra Biologi samt Kemiguide, samt 400+ biologi entrance exam frågor som man kan träna på, samt 320 kemifrågor.

Jag kommer även förse dem som behöver med en lista, där jag nämner saker som har kommit på tidigare prov, listan kommer att bli cirka en A4 sida. Förresten listan kan vi ta här: Biologi: Hur protein, fett och socker bryts ner.(pankreas utsöndrar enzymer som lipas och trypsin som bryter ned fett och proteiner, amylas bryter ned socker(stärkelse).

Information om DNA och RNA, ni ska exempelvis veta vad translationen är, hur de är uppbyggda, veta vad purine och pyrimidine bases är, ni bör repetera meios och mitos, de två ska ni kunna ordentligt. Ni ska t.ex. veta vad framshift är. Ni ska veta hur en punnett square ser ut(korsningsbarriär), samt veta vad för ratio fenotypen har, t.ex. i monohybrida korsningsbarriärer där man enbart undersöker nedärvningen av en egenskap där mamman och pappan är heterozygoter för den egenskapen kommer ration se ut så här 3:1, och hur ration ser ut vid nedärvning av två olika egenskaper(alleler), 9:3:3:1(För de som inte förstår detta, kontakta mig privat).

Strukturen för glukos ska ni känna till. Ni ska veta att stärkelse lagras hos växter som energireserv, och glykogen hos djur. Ni ska känna till menstrual cycle, de olika delarna osv. Ni ska veta vad "gonads" är. Vart i kroppen bildas urea? Ni ska känna till de olika stegen i fertilization, t.ex. gastrulation och neurulato.

Ni ska känna till skeletal och muscle system(<-- dessa lär vi oss inte så bra i Sverige så se till att plugga på det ordentligt! T.ex. hur benen är uppbyggda, vilka ben finns i upper limb, och vilka finns i lower limb, vad är axial samt appendicular skeleton t.ex.) Ni ska även kunna joints och vart de finns i kroppen.

Ni ska känna till vad esrogen och progesterone är samt vart det bildas i kroppen. Ni ska veta vad cAMP är och vad den har för funktion. Ni ska ha kunskap om olika blodceller(röda blodceller, vita blodceller t.ex.) Ni ska kunna olika sjukdomar som kan överföras från insekter till djur, t.ex. malaria från myggan, african sleeping sickness från någon annan insekt, minns inte exakt vilken.Ni bör veta funktionen av hypothalamus(se till att gå igenom endocrine system ordentligt)

Kemi: Det originella i stort sett, jämvikt, syror och baser, organisk kemi, vanliga molberäkningar, kunna räkna ut pH, veta vad som är skillnaden mellan starka och svaga syror respektive baser, kemisk kinetik, kolhydrater, fetter och lipider, fettsyror, olika typer av bindningar t.ex. jonbindning och kovalent bindning, karboxylsyror och så vidare. Andra saker som man kanske inte tänker på är att kunna markovnikoffs regel, raoults lag, cannizarro reaction, lipid peroxidation t.ex. Vad insulin gör och vart det kommer ifrån(sänker blodsockret, bukspottkörteln) Och den kommer vara väldigt nödvändig för er:) !

Kolla även på den här sidan, gamla entrance exam i andra universitet: http://www.sonans.no/interstudies/page?id=1240 Praha är ett bra exemplar på hur ett prov från Gdansk kan se ut! Möjligen lite svårare frågor dock, Slovakien är också ett bra exempel(men ännu en gång lite förenklat), men träna gärna på de 2 proven.


RE: GDANSK HT-2013
2013-05-25 16:36   Vanii

Ursäkta mig allihop! Att jag inte märkte. Min mail är: mrspringses@hotmail.com inte se på slutet! Ursäkta misstaget


RE: GDANSK HT-2013
2013-05-30 20:19   Hej

Om man har G i någon av kurserna men skriver nästan full pott på inträdesprovet, kommer man in då?


RE: GDANSK HT-2013
2013-05-31 17:10   Vanii

Ja, faktiskt. Det tror jag, men se till att plugga riktigt ordentligt då !:) Och skriv till min mail du ska få mycket info:P


RE: GDANSK HT-2013
2013-06-07 01:33   hej

Kan nån berätta om hur det gick för er .. ni som gjorde provet i stockholm? :)


RE: GDANSK HT-2013
2013-06-07 01:35   hej

Hej Vanii! Jag försöker nå dig på den mailen som du skrev ovan men jag får ändå inga svar? :p


RE: GDANSK HT-2013
2014-05-05 14:01   !?

Någon som fått kontakt med Vanii?

Skulle gärna vilja ställa ett par frågor.

MVH


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀