Förvirrad och osäker ang läkarutbildning utomlands - Forum

2008-07-06 21:56   Sara
Hej alla vilsna Jag tog studenten nu i somras och nu funderar jag på läkarutbildningen utomlands, något jag inte verkar vara ensam om. Gick ut med ett snitt på ungefär 18,2. Har ca 7-8 vg:n att pröva upp, tycker ni att det är värt att försöka pröva upp dessa och söka till Sverige eller köra på direkt och söka utomlands? Har väldigt mycket frågor utan svar så jag jag skulle behöva bolla lite tankar och ideer med några som också funderar på att söka till Polen/Ungern eller Danmark/Norge. Även Ni som för tillfället läser till läkare nu utomlands får mer än gärna adda mig på msn för att dela med er av tips och information. Msn: saaralita@hotmail.com

RE: Förvirrad och osäker ang läkarutbildning utomlands
2008-07-08 22:05   Golnaz
Hej. det beror på.. har du precis tagit studenten? Saken med att söka in till Sverige e att du har det väldigt svårt o komma in med 20.0. många ställen börjar sätta krav på att man har 20.0 + 1.7 i HP. om du vill börja nu nu nu... så kan det vara smart o plugga utomlands innan det blir svårare att komma in där. 2 av mina nära vänner väntar på att komma in på läkarlinjen i sverige och d har väntat i ca 1½ år nu. så det kan ta sin tid. den största frågan är hur ivrig du är med att komma in. en annan sak som kan vara bra att tänka på är att 2010 kommer reglerna att ändras. d som går ut gymnasiet med 20.0 kommer ha förtur att ta sig in på t.ex. läkarlinjen än d som har tentat upp ämnena. jag pluggar förnärvarande i wroclaw (polen) det e hårt o slitsamt. allting är inte tipp topp och det mkt orättvisor. men samtidigt så finns det en del plus med våran utbilning här. Om jag var du så skulle jag främst se till att komma in i Danmark eller Norge, men även där e det tufft. Aja hoppas att jag kunde vara till någon nytta!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀