Estland - Forum

2009-04-05 20:07   Erik
Hejsan! Jag tänkte som så många andra söka in till läkarutbildningen, ska göra SAT-test i estland nu den 2 maj. Tänkte höra om det var fler som funderat på Tartu i estland? Kanske någon som har några erfarenheter? Verkar inte finnas så mycket information om skolorna i estland. Svara eller maila på erik.bengtsson89@live.se!

RE: Estland
2009-04-13 17:36   gina
hej vet du hur mkt det kostar att plugga i Estland för oss från Sv? Och när är sista anmälningsdagen? tack

RE: Estland
2009-04-14 22:48   Erik
Det kostar 3669 euro per termin, har pratat med CSN och utbildningen är godkänd så man får studiestöd och lån osv. Sista anmälningsdagen är den 1 juni för Eu-invånare. Så än finns det tid!

RE: Estland
2009-04-15 13:10   gina
Låter bra! Har du några bra länkar mm och vet du kanske mkt om landet som du kanske kan dela med dig. Tack GIna

RE: Estland
2009-04-15 19:41   Erik
www.ut.ee/en Det är länken till skolan jag har kikat på. Ska jag vara ärlig så är jag inte så värst insatt i saker relaterade till estland. Känner inte till mer än att det är relativt likt sverige, Tartu (staden där universitetet ligger) liknar vilken svensk universitetsstad som helst. Det är förhållandevis billigt att leva där och ska enligt min pappa vara ett trevligt land. Men börja med att läsa på hemsidan så kan du bilda dig en egen uppfattning. Hälsningar Erik

RE: Estland
2009-04-16 23:31   gina
Tack så mycket Erik! Ska kika där. Hör av mig här om ja stöter på nåt intressant Tack :)

RE: Estland
2009-04-17 19:31   Vendela
Hej, Vill bara höra om någon har sökt till Kaunas Medical University i Lithauen. Funderar på att söka dit då jag har hör mkt bra om denna utbildning o den är den billigaste jag hittat.

RE: Estland
2009-04-18 21:25   Danne
Är det den utbildning där man läser de två första åren på engelska, samtidigt som man går en intensivkurs i estniska så att man klarar av att hoppa in på den estniskspråkiga linjen från och med år tre? har hört talas om att det finns en sån läkarutbildning i Tartu.

RE: Estland
2009-07-24 19:54   Erik
Det stämmer. Trodde faktiskt att jag svarat på detta tidigare, men uppenbarligen inte. Faktiskt en bra skola att satsa på om man som jag inte hade några perfekta betyg. Har dessutom fått besked om att jag kommit in nu också.

RE: Estland
2009-07-31 10:46   Danne
Grattis! Riktigt häftigt att läsa läkarprogrammet på estniska. Tänk vilken bedrift att kunna säga att man är läkare, men har läst det på estniska. Det blir säkert också lättare att komma in i studentlivet mm. om man kan språket. Dessutom är det ju alltid en fördel i livet att kunna ett extraspråk, särskilt ett sådant som få kan. Men återigen grattis, hoppas att du får en trevlig studietid!

RE: Estland
2009-08-01 21:44   Erik
Tackar! Lite häftigt är det väl, har försökt sätta mig in lite i språket. Jisses! Jag talar sedan tidigare även holländska lite franska och spanska och tänkte att då blir väl estniska inte alltför svårt. Men jisses! Om det är något jag kommer att kugga på så är det med största sannolikhet estniskan! Men det är väl bara att ge järnet antar jag! I vilket fall som helst hoppas jag också på att det blir en trevlig tid!

RE: RE: Estland
2009-09-28 18:52   sofie
någon som vet hur höga betyg som krävs i tartu? har inte läst fyb, keb. måste man ha dessa kurser?

RE: Estland
2009-09-29 16:31   Erik
Hejsan, själva antagningen baseras på ett prov i biologi, där kan du antingen välja ekologi eller om fysiologi. SAT-prov. Är det sen så att man har lika höga poäng som någon annan så går de efter högst betyg i kemi eller flest lästa kurser i ämnena. Så de kan vara bra att ha, men du har en chans att komma in även utan dem. Står en del om det på hemsidan, ut.ee, har du fler frågor så bara skriv!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀