Drömmen att bli läkare - Forum

2011-11-16 00:39   Svensson

Hej jag är en naturvetare som lästa klart i våras. Har nu kommit på att min stora dröm är att bli läkare. Eftersom jag bara fick 18.5 (med merit) i betyg och känner mig tveksam högskoleprovet så har jag alltså valt att ta vägen att läsa utomlands. Just nu lutar det mest om att läsa i Polen och då undrar jag främst hur stor chans jag troligtvis har att ta mig in på en läkarlinje samt hur bra jag klarar av det. Känner mig nämligen lite osäker på fysik- och matematikdelen då jag tycker det är väldigt svårt. Dock brinner jag för allt som har med människokroppen att göra som tillexempel i biologi b.
Mina betyg i de ämnen (som om jag fattat rätt är de viktigaste) är:
engelska A mvg
engelska B vg
Fysik A vg
Fysik B g
Kemi A vg
Kemi B vg
Biologi A vg
Biologi A mvg
Värt att tillägga är att jag fick mycket beröm av min lärare för min kunskap inom biologi b, så nu undrar jag av er som läser i Polen eller på något liknande ställe, vad tror ni om mina chanser att förverkliga min dröm? Jag är verkligen beredd att lägga ner mig!


RE: Drömmen att bli läkare
2011-11-17 20:05   Super Mario

Dina chanser är mkt goda.

Ibland tas även de utan dessa kurser du nämner in, åtminstone vid mitt Universitet.


RE: Drömmen att bli läkare
2011-11-19 01:01   Svensson

Tackar för svar, det känns skönt att höra! Vart läser du? hur svårt var intagningsproven?


RE: Drömmen att bli läkare
2011-11-20 19:13   Svensson

Kul att höra! Vart läser du om man får fråga?


RE: Drömmen att bli läkare
2011-12-24 00:53   Super M

Läser i Polen, Bialystok. Söktrycket var rätt lågt och inget prov hölls. Vet att det varit likadant även på andra orter i landet! Att komma in är inte nödvändigtvis svårt såvida du inte låst dig helt på en specifik ort.

Lycka till :)


RE: Drömmen att bli läkare
2011-12-28 00:35   Limon

Hej!

Jag undrar hur studierna är i bialystok. Hört att det ska vara en av dem bästa med schoolen i Polen.
Hur är studiemiljön? Har ni skriftliga tentor eller oralt? Blir man väl behandlat i landet? Hört att många inte tycker om utlänningar. Hur väl pedagogiska är professorerna? Till sist är du nöjd med utbildningen. Vad det som du förväntade dig? Tacksam för svar!

H/limon


RE: Drömmen att bli läkare
2012-01-09 13:35   Svensson

Okej, nej har som sagt mest bara min dröm. Hur, eller var den ska uppfyllas spelar ingen som helst roll!:) får söka dit med helt enkelt! Ska till veckan försöka ta kontakt med en studievägledare om lite hjälp och råd för att komma i kontakt med lite skolor, föresten hur bar dig du åt när du skulle söka skola?


RE: Drömmen att bli läkare
2012-01-16 21:14   Super M

Att söka var ganska enkelt, bara att gå in på hemsidan och skriva ut handlingarna som behövs för att söka.

Det enda som känns lite omständligt kan vara att gå till en läkare och få den medicinska undersökningen genomförd.

Sen lägga i ett kuvert och skicka! :)

Super M


RE: Drömmen att bli läkare
2012-01-16 21:27   Super M

Huruvida det är den bästa låter jag vara osagt. Det är förstås så att många gärna framställer den egna skolan som den bästa utan att ha något bättre att grunda påståendet på än att vederbörande är inskriven där. Tycker inte att du sk fästa allt för stor vikt vid folk som uttalar sig så kategoriskt.

Det som däremot är fakta är att Bialystok är en liten stad i östra änden av landet och har tämligen lågt utbyte med utlandet. Det sätter förstås sin prägel på samhället. Jag vill tro att mentaliteten och öppenheten är större i de västra delarna som är mer vana med utlänningar. Om detta också påverkar själva utbildningen är nog tveksamt.

Rent pedagogiskt och inte minst organistoriskt finns en del att önska särskilt när det kommer till klinisk undervisning. Schemata kommer sent eller ändas utan förvarning. Du måste själv ofta leta efter lärare och bestämma tider och så vidare. Organisation är inte universitetets starka sida och det kan ibland kännas rätt tungt att behöva offra massa tid till sånt nonsens. Ett annat sort problem är att det är för trångt på sjukhuset för att förutsättningar för god klinisk undervisning.

Dock är studierna i sig inte alls omöjliga att klara sig igenom. Det gäller mer att orka och att inte skolka. Det kan du tolka som du vill :)


RE: Drömmen att bli läkare
2012-01-20 11:11   st

hej ! Jag funderar att söka utomlands till hösten. har varit inne på många universitetshemsidor och läst.
Hur hittar man till universitetets hemsida som du läser i ?

mvh Sandra


RE: Drömmen att bli läkare
2012-01-24 21:35   M

Finns på;
ed.umb.edu.pl/


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀