meningslöst att vänta på sverige - Forum

2005-07-28 21:44   Louise
hej! ville dela med mig lite av erfarenheten av att söka till veterinär i Sverige och Danmark. I Sverige sitter ca 80 pers med 20.0 och söker till den svenska veterinärutbildningen. 46 st kom in i år. de andra, bl a jag själv, hamnar utanför gång på gång på gång. Även om du har sökt i sju år kan du hamna som 35 reserv det åttonde året du söker. Dessutom har svenska politiker bestämt att man ska kvotera in det underrespresenterade könet, i detta fallet killar. Detta betyder att en kille som har veterinärprogarmmet som femte prioritering blir antagen före alla tjejer som har det i första hand. det är givetvis inte bara veterinär som drabbas av denna kvotering utan det skall troligtvis även spridas till läkarutbildningen. På läkarutbildningen pratar vi om ca 400-500 med 20.0 som lottas bort varje år. Mitt tips är att strunta i Sveriges veteriär och läkarutbildning, antagningssystemet har brakat samman och få känner till verkligheten. Danmark har dels betyg, där upptentade inte räknas, dels en andra kvot där arbetslivserfarenhet räknas. Man får olika poäng för saker man har gjort. Det tar dock tre-fyra år för att skrapa ihop poängen för att de överhuvudtaget ska läsa ditt personliga brev. Dessutom är de översållade med svenskar och tar gärna in danskar på denna kvot. Ledsen om jag gör att det låter jobbigt, men detta är verkligheten och man måste vara beredd. Dessutom ska man förstå vilken fantastisk möjlighet det är för de som kommer in. Mvh Louise (inne på femte året av avslag)

Håller med dig!
2005-07-29 21:28   Caroline
Det är hopplöst! Jag har sökt veterinär på SLU för tredje gången och också fått bita i det sura äpplet. Tidigare har jag väl vetat om att jag inte haft tillräckliga betyg och inte förstått situationen riktigt så då blev jag inte så besviken. Men till detta år läste jag som många andra in mina sista betyg till 20,0 och lyckades dessutom få 1,9 på HP (ett poäng ifrån 2,0 såklart....typiskt) så jag hade förväntningarna på topp. Jag slutade som 29:e reserv i betygsgruppen, snopet! Tur ska man tydligen ha rejält med för att lyckas sno åt sig en plats. Är lite nyfiken...har du haft 20,0 i fem år och sökt utan att komma in? Tänkte också fråga om du möjligtvis har någon uppfattning om hur många som brukar tacka nej i de olika urvalsgrupperna i första antagningen? Om det nu går att se någon generell el ungefärlig siffra från år till år. Hoppas det ordnar sig för dig så småningom, på något sätt måste man ju lyckas!

hej hej
2005-08-01 12:25   Anna
Intagningssystemet i Sverige är inte vettigt på något sätt... Har sökt till SLU tidigare, men det är ju verkligen ingen idé om man inte har 20,0. Jag sökte till Danmark nu i år och har fått en "standby-plats". Det betyder att jag får börja om det är fler än väntat som tackar nej till sin plats. Om inte, så är jag ändå garanterad en plats 2006! Är så glad... Bra system enligt mig! En kompis pojkvän blev antagen vid SLU i år (HP), men han tackade nej eftersom han hellre vill läsa i Köpenhamn! Så jag är inte orad över att läsa någon annanstans än i Uppsala. Ha det så bra, kanske ses vi :)

svar
2005-08-01 14:02   Louise
hej igen. Jag har haft 20.0 i tre lottningar och lite sämre i två. Jag är själv mycket irriterad över att alla säger att det är för lätt att tenta upp. Att sätta sig och tenta upp betyg som man inte får pengar för, ha jobb och samtidigt se alla vänner gå vidare i sitt liv är inte roligt överhuvudtaget. Det är ensamt och hur många gånger har man inte varit så otroligt nära att ge upp. Men ändå tänker man att man inte ska ge upp sin dröm. När det väl är klart möts man plötsligt av avslag pga att de inte har något annat intagningssystem. Det räcker inte med att ha högsta betyg. Det är iaf roligt att höra att vissa lyckas. Förra året var det 11 st som kom in på reserv. Jag låg då på 25 reserv. Mvh Louise

svar
2005-08-01 16:07   Caroline
Hej Louise, Känner igen mig i vad du skriver. Jag har visserligen bara haft 20,0 den senaste gången jag sökte...men när man har kämpat hårt och också lagt ner väldigt mycket tid och pengar på alla betyg som lästs in blir man besviken över att bli reserv. Som du säger påverkas man också av att alla kompisar börjar bli färdigutbildade och man känner sig mer redo än någonsin att komma igång med sin utbildning. Även om man inte själv rår över situationen och faktiskt gjort allt vad man kan för att komma in på SLU känner iallafall jag mig lite misslyckad när man ska förklara för släktingar/vänner som inte är särskilt insatta i hur svårt det är att bli antagen. Det är dessutom jobbigt att aldrig veta vad man ska göra inför varje höst, hur man ska planera med jobb och så. Hur ska du gå till väga inför nästa år då? Söker du till fler skolor utomlands än Danmark? Jag står som 4:e reserv på högskoleprovsgruppen i år. Har ingen aning om hur stora mina chanser är att komma in, förmodligen ganska små. Det är ju bara 16 platser i den urvalsgruppen. Så då måste 25% av dom tacka nej för att jag ska komma in. Misstänker att man blir uppflyttad till 2:a reserv efter andra urvalet och sen får hoppas på senare reservantagning... Skönt iallafall att höra från någon annan i samma sits. Imponerad över att du orkar söka igen efter så många avslag med högsta betyg! Visste faktiskt inte att det kunde varra så svårt...Ge inte upp iallafall. Det skulle man nog ångra i efterhand. Har hört ryktas om att de eventuellt ska börja med intervju igen på SLU. Det har i varje fall varit en utvärdering av hur det fungerade med den sortens antagning och vad jag förstår har de studenterna lyckats bättre med studierna. Mvh Caroline

Veterinär
2005-08-17 08:43   Hanna
Hej Jag sökte Danmark i fjol, men brydde mig ine i år. Jobbar och samlar poäng i stället. Men hur funkar det med att du är garanterad plats 2006?

Svar
2005-08-17 14:57   Louise
Hej Caroline, Jag hamnade nu som 8:e reesv efter andra antagningen så det är nog kört för mig. Jag har kommit in på juridik i Lund, men har mycket blandade känslor för att börja. När man vet vad man vill men ändå måste nöja sig med något annat. Jag ska fortsätta att söka. Det tråkiga är ju att det säkert sitter en tjej eller kille som jag har tagit plats av på juridiken. Det finns iaf kurser där så att man kan hoppa på den senare till skillnad från veterinär. Hörde att det kankse inte alls blir utökade platser till nästa år eftersom de inte har plats. Dessutom är det universiteten som själva bestämmer hur dom ska ta in elever. Iaf en viss procentsats. Politiker har ingen aning om vad som händer en massa människor varje år. De ser till statistiken. Därför borde alla ligga på och vara riktigt jobbiga och ringa och berätta vad som händer. Det är enda sättet att ändra, tror jag. Håller tummarna för oss båda! Mvh Louise

standby plats
2005-08-17 15:45   Anna
Standby-plats får man om man ligger precis under intagningspoängen... Vet inte hur många platser som finns. Om fler än beräknat tackar nej får man börja samma år. Får man ett erbjudande men tackar nej, mister man sin garantiplats till året därpå. Får man inget erbjudande får man söka året därpå och samtidigt skickar man med ett papper som man får av dem, som gör att man får "gå före i kön". Jag fick ett brev från dom häromdagen om att jag har blivit antagen i år! Så nu flyttar jag till Köpenhamn nästa vecka och hoppas på att allt med bostäder och annat löser sig... För er som undrar vad intaget låg på i år så är siffran ca 18,8 poäng (upplästa betyg på Komvux o.dyl räknas ej). Alltså ganska mycket lägre än på SLU. Ha det bra och lycka till!

Ang: meningslöst att vänta på sverige
2006-02-21 15:18   Olivia
Hej Anna! Jag sitter med en dansk ansökan till veterinärprogrammet framför mig och undrar...... Söker jag i kvot 1 eller kvot 2? Jag går sista året på naturprogrammet i svensk folkhögskola och hoppas på att få en fyra vilket är det högsta man kan få. Efter avslutad termin kommer jag att ha läst Biologi A&B, Kemi A&B, Fysik A&B, Matte A till E, Engelska A&B, Svenska A&B och samhällsorientering A. Någon arbetslivserfarenhet med djur har jag inte, mer än att jag har haft djur så som häst , hund etc. Så det kan ju bli svårt att plocka poäng i kvot 2. Hur bar du dig åt för att komma in? Skickade du bara in ansökan och betyg? Tacksam för svar. Vore skönt med mailkontakt från en svensk student i Köpenhamn olivia_rozum@hotmail.com

Ang: meningslöst att vänta på sverige
2006-02-23 16:26   Sandra
Hej. Läste att upplästa betyg från komvux inte räknas? Så om man inta har vad det krävs från gymnasiet är det kört i Köpenhamn då menar du? Det akn väl inte stämma? Man måste ju få läsa upp sina betyg om man inte har så det räcker? MVH/Sandra

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀