Läkare i Gdansk? - Forum

2007-08-02 22:34   Sofia
Hej! Nu har jag gjort en funderare och vill hoppa av civ.ingejörsprogrammet i bioteknik här i Sverige för att hoppa på läkare i Polen (Gdansk) istället. Verkar vara mer min grej :-) Min fundering rör dock kring de ekonomiska problemen, det är ju ganska dyrt(!). Tuition fee på en halv mille, sedan tillkommer kostnader för boende, mat, böcker osv. CSN står ju för en del men hur mycket måste man punga ut med själv egentligen? Har ju redan förbrukat ett års lån från CSN så det kommer ju inte att räcka för sex år som det krävs för läkarprogrammet. Är det någon som har exakta siffror från CSN så jag kan räkna ut hur mycket jag behöver? Hade tänkt att jobba en del innan jag börjar plugga. E det någon som pluggar medicin i Polen och som vill dela med sig av sina erfarenheter får ni gärna kontakta mig! /Sofia

Ang: Läkare i Gdansk?
2007-08-17 19:11   as
låna inte för mycket pengar om du ska plugga i polen så kan du jobba där en vis tid de hade jag gjort. jag själv vill pluga i usa. om du lånar för mycket pengar så är det inte bra. då måste du betala tillbacka allhing och de blir mycket pengar kan inte nån i din familj hjälpa dig

Ang: Läkare i Gdansk?
2007-08-20 12:43   Martin
Hej Sofia! Jag hoppade själv av en civ.ing i vintras och har tagit 3 terminer med csn. Jag börjar den 24e sept, så nu börjar det närma sig=) Du ska absolut INTE avskräckas av tuition fees, vill du läsa medicin så är det det enda rätta. Det kommer dock att krävas lite kapital för din och min del som redan förbrukat csnbidrag/lån. Jag har räknat mkt på detta, och jag har räknat med att behöva ca 200 000kr för att finansiera 3 terminer själv. Dock går du plus ca 10-20kkr varje år om du tar maxlån (högre vid utlandsstudier, totalt 134kkr/år inkl bidrag). Om du finansierar ditt sista år själv så krävs det alltså inte lika mkt pengar innan studiestart. Själv vill jag inte chansa och kommer att betala mina 3 första terminer själv, så är studietiden säkrad. Hoppas du väljer rätt, vilket det än bli. För mig var det ganska jobbigt, men jag ångrar inget nu=) //Martin thorsen84@hotmail.com

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀