Byta universitet till Sverige - Forum

2008-02-18 02:14   Jay
Hej, Jag är 24 år och pluggar psykologi i London och är inne på mitt andra år och stormtrivs verkligen! Underbar stad och super utbildning. Nu till mitt dilemma... Pojkvännen bor i Sverige och hittills har distansen inte varit några problem, flyg är inte så dyrt så han kommer över så ofta han kan. Men, till sommaren har vi tänkt förlova oss och då känner jag att jag inte vill vara ända i London, men vill samtidigt inte ge upp min dröm om att bli psykolog. Han har ett toppen jobb i Sverige, och vill inte lämna det och jag vill verkligen inte heller att han ska lämna det. Dessutom tycker jag det är onödigt att han ska lämna allt och komma hit till en osäker marknad medans min utbildning faktiskt finns i Sverige... Det logiska är ju att jag flyttar tillbaka. Är det någon som vet hur detta går till? Jag kommer läsa klar min bachelors degree här innan jag flyttar som det ser ut nu... Är det någon som gjort en förflyttning som denna innan? Jag vet utav min kusin att hon hade flera klasskamrater som har gjort en sådan förflyttning. Däremot är hon legitimerad och examinerad för längesedan och har ingen kontakt med dem för att kunna ställa dessa frågor... Tacksam för all hjälp! Jay

RE: Byta universitet till Sverige
2008-02-24 22:48   Aureole
Hej! Du pluggar till psykolog i London och jag undrar om jag kan ställa några enstaka frågor till dig, ifall du har tid kanske du kan mejla mig på fsh06 snabela hotmail.com Kan tyvärr inte svara på din fråga mvh Aureole

RE: Byta universitet till Sverige
2008-02-25 12:06   Sussi
För byte av lärosäte (inom Sverige och från utlandet till Sverige) gäller det att det finns ledig plats innan det kan bli möjligt. Man kan söka till senare del av program, vilket nog är det som du ska göra om du vill byta och fortsätta din utbildning i Sverige. VHS har hand om värdering av utbildning (vet inte exakt om de värderar pågående utbildning, men kontakta dem och se vad de kan hjälpa dig med). För att kunna fortsätta på någon termin så måste du ju veta var du kan börja från. Så första steget tror jag att se vilken termin du kan hoppa på, och så se var det finns ledig plats för dig. Kontakta lärosäte som intresserar dig och se efter ledig plats, först se vilken termin du är behörig att hoppa till.

RE: Byta universitet till Sverige
2008-04-02 21:44   sD
Hej Tyvärr har jag inget svar på din fråga , men jag undrar om du har tid och lust att svara på mina. Jag undrar vilket univeritet du går på och om de är svårt att sedan komma in på master program. Jag undrar även om din Bsc har någon inriktning eller om de e en ren psykologi, har sökt några skolor med klinisk bsc. Och hoppas de att kan göra de lättare för mig att komma in på min master. Jag ska bli klinisk psykolog. Tack så mkt på förhand jade

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀