Börja läkarutbildning i Ungern och fortsätta i Sverige? - Forum

2011-01-31 14:44   attal
Om jag skulle söka till läkare i Ungern kan jag byta land och börja läsa exempelvis i Sverige om jag vill efter att jag har läst ett år?

RE: Börja läkarutbildning i Ungern och fortsätta i Sverige?
2011-02-03 16:48   M_A

I teorin kanske, du måste kolla vilka kurser som läses på din universitet sen jämföra med de som läses på de svenska universitet. Jag skulle säga att du har högst 1 % chans att komma in efter första året året :) Eftersom 1 år är absolut för kort tid och konkurrensen är stor för platser i Sverige och man prioriterar folk som byter från Skandinavien först, samt att det är mån till mån av plats. Högre chanser har du vid 6-8 termin :) Men du kan alltid göra praktiska delar som utbytesstudent i Sverige.

Mvh
M_A


RE: Börja läkarutbildning i Ungern och fortsätta i Sverige?
2011-02-20 16:33   D

Som M_A skriver måste kurserna överensstämma. Även mellan svenska universitet skiljer sig läkarutbildningarna till den grad att det är svårt att byta över.

Du bör dessutom tänka på att många av de svenska läkarprogrammen har, pga det höga söktrycket/överintag, TOTALT ANSÖKNINGSSTOPP för antagning till de senare terminerna. Det enda sättet att få "byta över" till dessa universitet är att söka in på termin 1, och sedan tillgodoräkna sig det man läst, i den mån det går.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀