Blivande läkarstudenter till Gdansk - Forum

2008-04-10 22:40   Jessica
Generella frågor om antagningen, skolan, dormsen, böckerna, staden och ja studnetlivet i övrigt. Vi är ett gäng som pluggar i Gdansk och vi hjälper mer än gärna till med era frågor! Hör av er! Jnauska@gmail.com

RE: Blivande läkarstudenter till Gdansk
2008-04-16 21:11   zzzz
Hej är intresserad av att plugga i gdansk. Jag ska göra ett antagningsprov den 6 juni i stockholm. Undrar vad det är för sorts prov och om det är svårt. Hur är det med utbildningen? Det oroar mig att inte hinna med och att inte bli godkänd på proven. Efter 3 försök blir man väl utslängd. Klarar man pressen i 6 år? Har hört att man får typ narvösa sammanbrott pga utmattningen.

RE: Blivande läkarstudenter till Gdansk
2008-04-21 18:08   Jessica
Hej! Öva lite inför provet så går det bra! Nervösa sammanbrott?? Nej verkligen inte, däremot ska man inte sticka under stol med att det är stressigt, ibland riktigt stressigt. Men man klarar pressen och för varje gång du får göra nått mer "läkaraktigt" (typ sätta kateder, ta sprutor osv) så bli allting så värt! Nja du har 2-3 försök på slutproven sen behöver du göra om kursen. Åker ut gör du inte men beroende på vilken kurs du inte klarar kan du hamna i årskurs 1,5. Det beror på att de flesta kurserna bygger på varandra och du måste klara den ena för att börja den andra (som på de flesta universitet i Sverige). Men är det en liten kurs så tar du med dig den till tvåan. Tro mig, hade det varit såå svårt och jobbig som folk verkar tro det så hade inte de runt 300 svenskar som går på skolan varit kvar..

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀