Beslutsångest - Forum

2010-01-12 13:30   Lisa
Hej ! Har tänkt mig att söka in till ngn läkarutbildning utomlands till ht-2010. Vilken ska man välja ?? har kollat på Gdansk, Warzava och Cluj . Kommer gärna i kontakt med ngn annan som är i ansökningstadiet eller ska börja på ngn av dessa utbildningar till Ht- 2010. Jag har gått på nvprogrammmet i gymnasiet och har alla kurser utom ma e Tacksam för snabb hjälp.

RE: Beslutsångest
2010-01-13 10:11   S
HEj Lisa! Jag håller på att söka till Rumänien.Var inne på Polen, men tyckte det var lite väl dyrt så nu är jag inställd på Rumänien. Kan inte du lägga in din hotmail adress så kan vi prata. Letar nämligen efter kvinnligt folk som ska ner till Rumänien som man kan lära känna innan man åker ner dit. Mvh S

RE: Beslutsångest
2010-01-13 19:50   Lisa
Hej S! Min mail adress är lisa_91_lilja@hotmail.com. Det enda som jag känner som en nackdel med Rumänien är väldigt långt bort. Svårare att hälsa på hemma och sånt. Men man vet aldrig ;)

RE: Beslutsångest
2010-01-13 20:34   Anna
Hej Lisa vad trevligt att se att det finns andra där ute som har samma problem som mig. Jag har bestämt mig för att läsa utomlands och har också kollat på Gdansk, rumänien och ungern. saken är den att jag inte har en aning om hur man söker dit eller vad man behöver göra. För polen har jag hittat en hemsida som verkar hjälpa studenter till Gdansk: www.jedlinski.com/. jjag ska maila de nu så får jag se vad som händer. Det skulle vara kul och prata och se vad du har hittat. jag tror att det blir lättare om man hjälper varandra lite. Finns det någon som vet hur man söker till rumänien eller vet någon hemsida man kan vända sig till?? Anna

RE: Beslutsångest
2010-01-14 12:58   Lisa
Hej Annna ! Jag har också tittat på jedlinski.com och jag tänker nog använda mig av dem till Polen ansökningarna annars så får man väl kolla på universitetens hemsida. Lisa

RE: Beslutsångest
2010-01-14 14:22   S
Hej Anna! Jag har sökt till Rumänien. Ge mig din mailadress så kan jag kanske hjälpa dig. ;) Lisa: jo det är sant att rumänien ltåer långt bort. JAg funderade mkt på Polen men tyckte det lät så grått (fördomar) och en avgift på över 100000:- per år tyckte jag lät alldeles för mkt. I rumänien tar dem hälften eller mindre än hälften. Men jag addar dig så kan vi pratas vid :) Till Anna: jag hjälper dig jättegärna, ge mig bara din mail så kan vi pratas vid.;)

RE: RE: Beslutsångest
2010-01-15 12:00   ylva
Hej! jag har också tänkt söka till hösten. är mest inriktad på polen,eftersom en kompis börjat där, men kommer söka fler skolor för att öka chanserna att komma in. har sökt Poznan och Gdansk hittills..Vill jättegärna komma i kontakt med andra i samma banor! maila mig gärna! donnansthlm@hotmail.com

RE: Beslutsångest
2010-01-15 15:32   Anna
Lisa: jag mailade Selection committee för två dagar sedan och fick ett samtal från en väldigt vänlig kvinna. hon berättade om skolorna och ska nu skicka över anmälningsblankäter. Tydligen kan man bara söka dit genom de. S: min mailadress är : anna.daas@live.se jag undrar lite varför du väljer rumänien, finns det några fördelar med runämien och vet du om det är stora skillnader mellan polen och cluj? börkar bli ganksa osäker nu:S. almänna frågor: 1.kan man klara sig på csn i Gdansk? (terminsavgift och boende), om inte, hur klarar man sig då ekomonomisk? 2. vad är skillnaden mellllan Gdanks och cluj (stress, boende, ekonomiskt o.s.v?) skulle va mycket tacksam för svar. /tjej med beslutsångest

RE: Beslutsångest
2010-01-18 04:51   anonym
Okej... låt mig säga såhär. Jag kommer från polen och tro mig...tro inte på fördommarna ni hör, polen är mycket mysigare än vad man tror, folket är jätte trevliga osv. finns mycket mer fördelar i polen jämfört med rumåänien.Jag har varit inne på att plugga medicin ett bra tag men har haft beslutsånmgest till jag bestämde mig för att plugga till något annat.. Iallfall.. Jag har mycket vänner som pluggar i både polen och i rumänien.. Min pojkvän puggar i rumänien (medicin i timisoara) så jag har varit där ett x antal gånger, varit med på lektioner osv. Persnligen hade jag valt polen (OM jag inte hade haft någon vän eller pojkvän i rumänien) Ja, polen är dyrare ..ni kanske ska fundera på varför det är dyrare än polen? Bara för att polen är mitt hemland säger jag inte att det ä bättre.. men om ni ska jämföra länderna så är polen mycketmycketmycket bättre, jag förmodar att ni har en svensk bakrund o då passar polen er mkt bätte eftersom att det är mycket modernare... men iallafall lycka til!

RE: Beslutsångest
2010-01-31 07:11   pia
Hejsan man klarar sig INTE från CSN pengar!!Jag studerar i Polen och mina föräldrar hjälper mig varje månad men 3000kr.POlen har blivit dyrt land.Boende kostar 200 euro varje månad skolan avgift runt 50 000 kr per termin och äta är inte alls biligt.från CSN summan är 69 000kr per termin.Det är helt fysisk ömojligatt klara sig på CSN pengar.

RE: Beslutsångest
2010-02-02 20:45   Anna
Hej Pia Är det bara så första året eller under alla terminer? Har hört att avgiften ska vara lite högre första året jämfört med de andra :)

RE: Beslutsångest
2010-02-05 23:28   martin
Hej. Jag har sokt till lakarutbildningen i utomlands. Jag har tagit reda pa nastan allt som en student behover veta for att ansoka =), jag kan beratta for er hur jag gjorde, ni kan kontakta mig via mail eller msn. msn / mail : martin_22@hotmail.se

RE: Beslutsångest
2010-02-07 18:48   hanna124@hotmail.co.uk
Hej. Jag haller med, man klarar sig inte med csn i poland, darfor har jag sokt till rumanien. Vill ni veta hur jag gjorde kan ni kontakta mig via mail eller msn. martin_22@hotmail.se

RE: Beslutsångest
2010-02-08 07:22   pia
Första året är dyrast: 500 euro kostar säkra din plats om du kommit in.500euro kostar pro kurs som börjar redan 12 september och kostnad för första året skolans termin är 9 500 euro som man delar upp på två i september 4 750 euro och i februari 4750 euro Medical kläder e.tc runt 2000 kr. Så första året ÄR DYRT.Pia

RE: Beslutsångest
2010-02-08 18:20   Swedoctors
angående rumänien Standarden på de olika universitet skiljer sig lite gran. De som studerar i Cluj säger att deras universitet är den bästa , de som befinner sig i Targu Mures hävdar att de är otroligt mycket bättre än Cluj och de som studerar i Bukarest påstår att de är det bästa som har hänt Rumänien sedan Ceausescu tider. Det viktigaste borde vara att alla dessa universitet håller EU standard och är erkända i Sverige. Jag personligen valde Timisoara för den multikulturella , vackra staden , välorganiserad universitet och hyfsat bra pris. Ett år här kostar 4000 euro och vi läser precis samma sak som de i Cluj , Targu Mures och Bukarest. samtidigt finns det möjligheten för att EU- medborgare att komma in gratis genom ett intagningsprov som ä ger rum den 22 juli. Det är en multiplechoise test som innehåller 60 frågor med förslag på svar. Den är uppbyggd på materia från (motsvarighet) Biologi B och ni får en bok med alla möjliga kommande frågor redan nu. Det finns också möjligheter till lektioner med en privat lärar som förklarar all materia samt vägleder dig genom inlärningsprocessen. Gör förberednings tester och fokuserar på just dina behov. Jag skulle också rekomendera att starta så fort som möjligt för att ha gott om tid för att gå igenom all materia. Personligen jag startade studera till intagningsprovet i April och vi var två svenskar som pluggade med samma privat lärare och båda kom in gratis. Kostnaden för en lektion ( 2, 5 timmar ) är 25 euro. Passa på , det finns begränsad med platser. Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş“, Timişoara har inga krav på naturvetenskaplig basår eller höga snittbetyg. Angående andra frågor som boende och livet. Lägenheter här kostar mellan 250- 300 euro 2 rum och kök mitt i stan. Det finns också många som delar lägenheter eller bor i större kollektiv. Vanligtvis tar det ungefär 2-3 dagar att hittar något som passar en . Det finns agenturer som tar fram de olika förslag precis efter dina önskemål. Maten här är lite billigare än i Sverige och utelivet är fantastisk. Om ni har fler frågor eller funderingar får ni gärna återkomma. Hoppas vi ses nästa år !

RE: Beslutsångest
2010-02-10 19:05   Swedoctor
Pia : Första året är dyrast: 500 euro kostar säkra din plats om du kommit in.500euro kostar pro kurs som börjar redan 12 september och kostnad för första året skolans termin är 9 500 euro som man delar upp på två i september 4 750 euro och i februari 4750 euro Medical kläder e.tc runt 2000 kr. Så första året ÄR DYRT.Pia pia I rumänien kostar de 300 euro att få en säker plats, Ett år kostar 4000 euro/år utan intagningsprov eller gratis samt 1200 e/år med intagningsprov. medicinska kläder 100 kronor i vilken med affär som helst... 100 kr - troja, 50 kr - byxor... så dyrt e det inte. Sen beror på hur du väljer att leva , hyra osv...

RE: Beslutsångest
2010-02-12 16:45   pia
Je det är ganskA stor skilnad mellan Polens prsier och Rumäniens Pia

RE: Beslutsångest
2010-02-19 13:47   Jessica
hejsan! Ni verkar vara ganska insatta i hur det fungerar i Rumänien, vilket jag INTE är :) Jag har skickat in en anskökan till Polen till HT10, utan att ha funderat så mycket på Rumäninen. Så kan ni berätta lite om hur studierna är där? har universiteten någon hemsida? var skriver man inträdesprovet och när? Mvh Jessica :)

RE: Beslutsångest
2010-02-20 18:51   pedram
kolla medinro.se

RE: Beslutsångest
2010-02-22 22:41   swedoctor
Hej Jessica. Här kan du läsa lite om hur det fungerar för oss i tIMISOARA doctors.bloggproffs.se/

RE: Beslutsångest
2010-02-23 17:00   Jessica
Tack så mycket! :) Var går inträdesprovet den 22 juli? När borde man söka? När från man antagningsbesked? :) Mvh

RE: Beslutsångest
2010-02-25 18:45   swedocotr
intagningsprovet görs på varje universitet ( alltså du gör den på den uni som du söker ) Man kan söka redan nu , och få besked en månad senare

RE: Beslutsångest
2010-04-05 13:08   Emma
Hejsan Swedoctor! Jag och en vän har sökt via www.medicinstudier.com och tänkte åka ner till Rumänien för att besöka Universitetet, vi blir guidade i både Cluj och Targu murez men vi vill också besöka den där universitetet där du är! Tror du att du kan hjälpa oss med detta?! För vår agentur har bara hand om Bukarest, Targu murez och Cluj! Skulle vara jätte snällt om jag fick adda dig! Tack i förhand

RE: Beslutsångest
2010-04-06 11:21   swedocotrs
Visst ! inga problem !gå in på doctors.bloggproffs.se där finns det all kontakt info. Adda mig eller ring. Mvh Katja

RE: Beslutsångest
2011-04-20 20:45   Rawand

hejsan!
jag undrar ifall det är svårt att komma in i rumänien? bostad levnadskostnader,skolan etc etc.
skulle vara tacksam för svar!

rawand


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀