århus medicin läkare vt 2011 - Forum

2010-10-13 15:26   Julia

Jag har kommit in på läkarlinjen i Århus med start vårterminen 2011.
Om någon är i samma läge som jag och vill bolla lite tips och information inför flytt, studiestart, bostadsletande... skicka ett email!
/Julia


RE: århus medicin läkare vt 2011
2010-10-20 23:12   Jonatan

Du kan istället skicka ett mail till mig om specifika frågor eller adda min msn. Jag läser andra terminen på ÅU.


RE: århus medicin läkare vt 2011
2010-10-28 21:03   Simon

Hej
Jag har precis som du kommit in på läkarlinjen i Århus och ska troligtvis börja där. Jag är visserligen helt vilsen i detta men det vore kul att kunna få lite hjälp och bolla lite med er. Vet dock inte hur man ser era mejladresser via forumet. Min är iaf: Gre-no-li@hotmail.com.


RE: århus medicin läkare vt 2011
2010-10-29 20:19   matilda

Hejsan, har några frågor angående läkarlinjen, tänkte om någon kännde för att svara så hade jag blivit glad =) undrar om ni vet vad antagningspoängen var och vad behörigheten verkligen är för läser massa olika hela tiden på hemsidan för Köpenhamn stod bara matte A o de verka ju helt knasigt när vissa snacka om matte E, men jag kan ha misstolkat? Så vad är behörigheten?


RE: århus medicin läkare vt 2011
2010-11-04 13:43   Elin

Hej Matilda
I Danmark har de vænt hela systemet om, så att Matte A er den høgsta gymnasiematte, vilket jag tror motsvarar matte E, men alla kurser du læser er omvenda på det settet. Så danska Fysik A=svenska Fysik B osv...
Pluggar sjalv i Århus på termin 4, tycker att det er toppen!

princessesansgrenouille.blogg.se


RE: århus medicin läkare vt 2011
2010-11-14 11:40   Erik

Hallå!
Roligt att ja hittade andra som också vill plugga till läkare i Danmark! Ja tänkte höra om det är någon vänlig själ som vill ge lite riklinjer hur jag söker till de tre skolorna :) Vad jag har förstått söker man i två kvoter, gäller båda för svenskar också? Sista anmälningsdagen var 15 mars såg jag, så de är ju ett tag kvar :) Men visst va det för både höst och vårintagningarna?

Sjukt tacksam för en lite genomgång hur de funkar med allt ;)

Ha de gött! // Erik


RE: århus medicin läkare vt 2011
2010-11-18 13:01   Arvid

Jag har också kommit in på läkarlinjen i Århus med start vårterminen 2011. Min mail är: arvidjohnsson@live.se


RE: århus medicin läkare vt 2011
2010-11-24 17:46   Matilda

Hej, jag undrar åxå vad intagningspoängen har varit nu de senaste året om någon vänlig själ skulle vilja dela med sig?
Jag inte så bra betyg typ bara 17 i snitt utan några meritpoäng som jag inte vet om dom har i danmark?
Är kvot 2 bara erfaranheter osv? Hur ycket krävs, har jag ens en möjlighet till att komma in?
såg ngt i en annan länk om att man kunde söka in till biomekaniker eller ngt sen byta till läkare för de första 5 terminerna va densamma, någon som vet mer om det?

Jag läser just nu till sjuksköterska men vill verkligen jätte gärna läsa till läkare, något man tråkigt nog inte visste under gymnasiet =/
Jag har inte heller läst varken kemi el fysik B som jag just nu läser på heltid sidanom Ssklinjen och börjar bli osäker på om jag ens har chans att komma in?
kommer mediskinskbaskurs prekliniskkurs o praktiker vara meriterande i kvot 2, annars har jag lixom bara jobbat inom hemtjänsten en sommar =/

Snälla någon hjälp mig med tips o råd om vad jag ska göra


RE: århus medicin läkare vt 2011
2011-01-17 16:16   Emma

Hej alla blivande århusianare!

Nu börjar det dra ihop sig inför skolstart! Jag insåg idag att skolan börjar redan nästa vecka, det är helt otroligt vad tiden går snabbt...Mitt problem är bara att boendefrågan ännu inte har löst sig för mig, trots månader av köande på kollegiekontorets hemsida och dussintals förfrågningar på bostäder på boligportal.dk. Har någon av er några tips på hur jag kan hitta en bostad på kort varsel eller har ni någon annan info som kan vara till hjälp?? Vore såå tacksam för svar!


RE: århus medicin läkare vt 2011
2011-03-25 14:05   Helena

Hej!
Vi är ett par som bor mitt i Aarhus, men ska flytta ti Sthlm under sommaren. Vi söker någon/några att byta lya med. Vi har en 2a på 69m2, passar inte att dela med annan student tyvärr. Ligger på Nørre Allé 46B. Stort badrum, diskmaskin, tvättstuga, möblerad, trägolv, stora fönster och trevliga grannar!

Har du en lägenhet i sthlmområdet och flyttar till Aarhus så hör av dig!
Mvh
Helena & Lasse


RE: århus medicin läkare vt 2011
2011-04-03 21:54   Niclas

Hej,
Är tydligen ute för sent för läkarutbildningen i Århus i höst.. Funderar på Litauen istället- men det vore bra om man kunde flytta över därifrån t Århus till tex våren! Någon som vet om det går eller har andra tips?/Niclas


RE: århus medicin läkare vt 2011
2011-05-25 21:17   jenny

Hej!
Jag har en stor trea vid Lidingöbron, femton min till centrala sthlm. Superfin, fönster åt tre håll, balkong. Havet nära. Jag söker en sommarbostad i Århus. Är ni intresserade?
Hälsningar
Jenny


RE: århus medicin läkare vt 2011
2011-05-26 11:19   Helena

Hej!

Vi har hyrt ut vår lägenhet under ett år framöver redan dessvärre. Hoppas du hittar något, Aarhus är helt underbart under sommaren :)

Mvh
Helena


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀