Antagningsprov till Gdansk-12 - Forum

2012-06-03 13:21   Ardwan

Hej! Det är så att jag har sökt in till Gdansk (Medical University of Gdańsk) och jag ska göra antagningsprovet den 9 juni. Jag har inte börjat plugga till det än för att jag har haft fullt upp med skolan. Har lätt för biologi men har inte läst biologi på ett år, så jag tror att jag har glömmt det mesta. Jag undrar om någon som tidigare har gjort provet kan säga vad jag borde satsa på mest och vad som är viktigast. Tack på förhand!


RE: Antagningsprov till Gdansk-12
2012-06-06 12:56   Caroline

Hej Ardwan, jag ska också göra antagningsprovet den 9 juni. Har fått höra att det är stor fokus på kroppen, mindre på växter och att det dyker upp fler frågor om icke organiska ämnen än organiska på kemin. Men svårt att veta vad man ska lägga fokus på när man pluggar inför provet.. känns som man måste kolla i genom det mesta och hoppas på att de ämnen man är bättre på inom biologi resp kemi dyker upp på provet. Lycka till! Vi kanske ses i Göteborg :)


RE: Antagningsprov till Gdansk-12
2012-06-06 13:12   safa

hej! jag själv råpluggade 3 dagar före intagningsprovet, inte för att jag råder dig att göra som mig. men jag gjorde så att jag sammanfatta på små kort om varje ämne dom hade listat i den lilla boken du fick på posten. plugga på digestive system oxå. Lycka till!! de e verkligen ett underbart universitet safa


RE: Antagningsprov till Gdansk-12
2012-06-06 16:26   AA

tja, jag ska oxå göra provet på lördag men har ingen aning om vad jag ska plugga till. jag har repeterat lite basic kemi men resten så vet jag ej om d skulle räcka. hör av dig om du får lite mer info.


RE: Antagningsprov till Gdansk-12
2012-06-06 19:28   Caroline

Hej Ardwan, jag ska också göra intagningsprovet den 9 juni. Mitt bästa tips är att kolla igenom dina gamla anteckningar från kurserna och sedan känna efter vad du måste plugga lite extra på. Har hört att det är större fokus på det oorganiska inom kemin och att det är större fokus på kroppen än växter, men jag vet inte säkert. Lycka till i varje fall, kommer säkert att gå fint!


RE: Antagningsprov till Gdansk-12
2012-06-07 14:38   s

in case ni inte fick en liten blå bok med posten : här är iaf länken till de http://www.admission.mug.edu.pl/10723.html fokusera lite mer på biologin, för mig va de iaf att provet hade minst 60% biologi . Lycka till!


RE: Antagningsprov till Gdansk-12
2012-06-07 15:44   Ardwan

Jag tror inte att jag har fått en liten bok. Jag har pratat med Barbara Jedlinska men hon har aldrig nämnt någon bok till mig. Lyckades dock hitta det som man borde satsta på och några exempel uppgifter här http://www.admission.mug.edu.pl/10723.html . För mig känns det som att jag borde plugga in biologin på engelska och inte alls satsa på kemin då jag kunde de flesta exempeluppgifterna. Hittade en super bra spellista på youtube där det är en lärare som står och förklarar om tex nervsystemet osv. Den har hjälpt mig mycket tycker jag http://www.youtube.com/playlist?list=PL9CAF3DEF0A718A50&feature=plcp . Hoppas vi ses i Göteborg :)


RE: Antagningsprov till Gdansk-12
2018-09-24 13:58   Madeleine

Hej jag gjorde intagningsprovet våren 2017.
Jag lånade biologi- och kemiböcker från en kompis som pluggade på IB - det är ett bra tips eftersom provet är på engelska!
Ett annat tips som vi gjorde var att vi kollade igenom alla exempelprov gumed hade gjort tillgängliga och sen letade vi upp exempelprov från andra medicinska universitet som hade liknande intagningsprov.
Själva provet var ganska basic - av det jag kommer ihåg frågade dom om blodomloppet (arteries, veins, oxygenated and nonoxygenated blood), olika kemiska bindningar (vilka som är starkast osv. - mycket om van der waahl kommer jag ihåg), magsmältningsystemet, hjärtats kammare.
Ett annat tips är att ta kontakt med äldre elever - många har nersparade dokument och gamla prov :)
Lycka till!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀