14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands? - Forum

2007-01-30 23:33   Dåligt gymnasiebetyg
Hej! Jag har rätt dåliga betyg sen gymnasiet, ca 14.5 i snitt. Nu ska jag läsa naturvetenskapligt basår för jag har bestämt mig för att plugga till läkare utomlands. Funderar på Polen eller ungern. Är det någon som vet vad som krävs för betyg. Behöver jag tenta upp mitt gymnasiebetyg eller räcker det med 14.5+Naturvetnskapligt basår? Jag vore väldigt tacksam för svar!

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-01-31 10:30   Madde
hejsan:) jag har hört att man ska ha runt 15 i snitt, men att eftersom att man betalar för sin utbildning där så vill de verkligen att vi ska läsa där, så att komma in ska inte vara några problem. Men man behöver nog ha de naturvetenskapliga ämnena (fysik, kemi och biologi). Ska själv börja plugga utomlands ht -08 och håller på att läsa upp mina kassa betyg;P

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-02 05:32   bn
ditt betygsnitt är alldeles för lågt...

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-07 22:46   gul
hejsan jag kan säga såhär det är jätte tufft att läsa på basåret gäller och klara proven också jag har läst basåret tyckte att det var otroligt tufft och hoppade av o började läsa på komvux fixat der galant förhoppningsvis sk aja söka nu till våren

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-08 09:58   Disa
Inte för att va otrevlig, men har man 14 i snitt kanske inte läkarutbildningen blir lite för jobbig. För man måste verkligen kunna plugga. Och har man problem med ett basår...men men, vill man det tillräckligt mycket så går det säkert.

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-08 12:49   abc
Största skitsnacket. 14.5 i snitt räcker för att komma in så länge du vet att du verkligen vill. Jag studerar i Polen till läkare och jag kan säga att jag också hade ungerfär 14.5 i snitt. Jag klarar mig betydligt mycket bättre än de som hade 20.0 i snitt. Men det är sant, studierna är tuffa men är man skärpt så klarar man det. Lycka till.

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-08 13:35   SÖK
Det finns vissa med 20,0 som kanske inte alls skulle bli läkare, de söker kanske end pga status så ,,,sök nu och om inte läs upp och sök igen

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-11 16:48   ads
Hej! jag tycker inte att du borde tänka på snittbetyg. Om du verkligen vill bli läkare och om du vet att du kan plugga hårt för det så borde du bli det.

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-22 23:35   student i polen
Du har ett väldigt lågt snitt. Vet inte på vilket univeristet det skulle räcka för här i Polen! Tror säkert att du skulle klara dig bra om detta är vad du vill göra. Fler och fler söker sig hit och då lär snitten höjas. Kraven på bra betyg blir allt större. Det är många med höga betyg. runt 17, 18 och 19 som söker hit idag! hälsningar

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-02-23 00:04   Snouser
Riktigt peppande....

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-03-01 13:21   Liv
Jag håller med de som säger sök in o kolla, funkar det inte så läs upp o sök igen. Jag vet många som pluggar i polen o hade snitt 14, och JA snittet höjs, men varför inte prova? Att bli läkare handlar inte bara om mvg i alla ämnen såsom svenska, historia och bild, som plugghästar kan få. Det handlar om intresse och motivation. Lycka till!!

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-03-20 23:03   Siar
Tja! Är en kille på 20 (i april) och blir lite irriterat när jag läser vissa inlägg här. Varför tror folk att om man har 14-16 i snitt så är man dum och inte klarar av att bli läkare...?! Alla var inte plugghästar i gymnasiet. Hej alla tjejer ;) Personligen hade jag runt 16 i snitt efter gymnasiet, höjde up det i Komvux. Har runt 19.2 nu. pallar inte söka i Sverige då det är nästan omöjligt för mig att komma in med 19.2 >:( (har varit i Sverige i 7 år nu. är inte ens svensk medborgare än) Så hoppas att man kommer in i Polen. Betyg har inget med saken att göra, har man viljan och tålamodet så kan man bli vad man vill. Peace

Ang: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2007-03-27 21:51   Anna
så ska det låta! skön inställning.. :D

RE: 14.5 i snitt, tillräckligt för läkarstudier utomlands?
2009-09-17 09:44   ...
Tjena, nu låter det jävligt dumt, själv har jag ett snitt betyg på 12. Men det har inget med att göra att jag är dum utan var otroligt lat, men klarade allt som behövdes. Hade andra intressen som gick före skolan å då blev skolan lidande tyvärr. jag har iaf tänkt att plugga till medicin och jag är till 100 % motiverad. Så jag bara undrar om man kommer in på det låga snittbetyget eller måste jag då gå komvux?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀