SHANGHAI sommaren 2006 - Forum

2005-11-13 10:09   Jenny
Är du intresserad av att lära dig mandarin och åka till världens coolaste stad, nämligen Shanghai. Jag har bestämt mig för att åka dit på en 13 veckors sommarkurs sommaren 2006. Om du är intresserad av detta eller av annan anledning skall till Shanghai så får du gärna höra av dig. Min mailadress är ekmanjenny@hotmail.com så det är bara att skriva. Kram så länge!

Ang: SHANGHAI sommaren 2006
2005-11-13 14:09   Andre
Hej! Ja ,alltså, jag har länge varit fascinerad av asien och gjort några resor där tidigare. Och nu börjar det kännas att det är dags att bege sig igen... Om man dessutom kan förena nytta med nöje blir det ju ännu bättre, som att t ex lära sig ett språk. Blev riktigt sugen på en språkresa till shanghai när jag börja läsa mer om det och läste andras erfarenheter av det. Jag studerar nu också på ett program på Örebro universitet, men det hade varit så gott att få komma till shanghai till sommaren! Om jag känner att min ekonomi tillåter det och jag inte är i akut behov av att jobba stenhårt nu till sommaren, så tror jag att det blir av... Man kan alltså få bidrag/ lån från CSN för en sån här resa? Har du koll på det? Ha det gott! André

Ang: SHANGHAI sommaren 2006
2005-11-14 16:07   Jenny
Hej André! Kul att du vill åka till Shanghai. Jag har rätt bra koll på det här med vad som gäller om man vill åka till Shanghai och plugga. Du får CSN bidrag + lån (totalt 8500kr) om du pluggar mer än 13 veckor. Sommarkursen är 13 veckor så man har rätt att få bidrag och lån. Jag pluggar själv på KTH och har egentligen en tenta i slutet av maj men jag ska försöka ta den tidigare så jag kan åka. Sommarkursen börjar den 8e maj. Du kan ju skriva till mig på ekmanjenny@hotmail.com

Ang: SHANGHAI sommaren 2006
2005-11-23 22:42   Nico
Hej ! Jag är en kille på 36 år av grekisk ursprung ( gyminstruktör & kampsport & övervakare ) dock uppväxt i Sverige. Hursomhelst , jag har varit i Kina / Beijing i ett par veckor 2004 och skall til Shanghai nu i Januari med en vän för att kolla upp ifall man kan fånga upp lite affärsider där borta etc... Skulle du kunna förklara lite närmare ang denna språkresa du nämner dvs pris för kurs ? bostad ? och hur mycket hinner man lära sig och vart exakt hamnar man mm ? Jag är allmänt nyfiken och det låter intressant så klart dvs då jag planerar att kanske göra affärer framöver med Kina ifall allt går som planerat. hmm ? Mvh Nico G

Ang: SHANGHAI sommaren 2006
2005-11-24 17:20   Caz
Hej, Ja jag är oxå väldigt intresserad av Asien och speciellt då Kina och Japan. har precis beställt en 16 veckor språk kurs i shanghai. Så jag hoppas verkligen man lär sig åtminstone lite mandarin. Men det ska väl vara ett rätt svårt språk. Hoppas att även få se lite av landet, även utanför shanghai.

Ang: SHANGHAI sommaren 2006
2005-11-24 22:27   Jenny
Hej Nico! Det är väl egentligen bäst att du kontaktar mig på mailen jag angivit men jag kan förklara lite: Dels har SI språkkurser som kostar 11 000 för 13 veckor (3 månader) då man bor och pluggar i centrala Shanghai. Det är 4 h undervisning/dag och extraundervisning i kalligrafi, tai-chi, matlagning etc. Dessa startar i januari, maj och september tror jag. Gå in på deras hemsida, där står det mer: http://www.sprakresor.com/spraken/kinesiska/kinesiska.html Sedan kan jag väl rekommendera Fudan universitet i Shanghai. Det är Kinas 4e störst universitet. De har halvårskurser i kinesiska som startar dels i februari och dels i september men sista ansökningsdagen till februaris kurser är 10e december så då får du skynda dig. Här är hemsidan: http://www.fudan.edu.cn/englishnew/admission/chineselearning.html De har även kortare kurser, framförallt sommarkurser. Kolla denna sida: http://www.fso.fudan.edu.cn/ehtml/ezhaoshen_lxsyc.htm Angående hur mycket man kan lära sig på ett halvår så är det väl upp till en själv tror jag. Är övertygad om att det kan gå väldigt fort om man är målinriktad. Själv pluggar jag redan kinesiska, en liten 4 poängskurs och har lärt mig massor på bara 2 månader trots att jag inte ens är i landet så... Hoppas jag svarat på dina frågor, kontaka mig annars. Själv kommer jag faktiskt åka till hösten 2006, sommaren i Shanghai är för varm ;) Hälsningar Jenny

Ang: SHANGHAI sommaren 2006
2005-11-25 16:57   Jenny
Caz. Klart du lär dig mandarin på 16 veckor. Vad ska du går för språkkurs i Shanghai?

Hitta utbildningar inom kategorin
Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀