NICE!! språkkurs.. - Forum

2005-05-23 13:08   Charlotte
Hej! Jag är en 19 årig tjej som väldigt gärna vill ner till Nice, ha kul och läsa språk! Funderar på en 13 veckors kurs i början av september men vet inte alls hur jag ska göra och vilka alternativ som är bäst.. Skulle bli glad om du hade några tips eller erfarenheter att dela med dig av!! Eller kanske det finns någon som tänker åka ner till Nice samtidigt som mig? Hör av dig, vore kul att höra hur du planerat!

Nice!
2005-07-27 19:41   Didi
Hej! Om du ska åka till Nice så kan du gå i skolan Azulingua...skolan ligger centralt och man kan bo i studentkorridor som ligger i samma byggnad som skolan...skolan i sig kanske inte är världens bästa men den har väldigt bra lärare...Jag var själv där 16 veckor under Vt 05...hade det hur bra som helst...rekomenderar verkligen Nice som stad att plugga i! Jag åkte genom Avista....det är ett bra aldernativ! Lycka till!!!

plugga i nice
2005-07-31 21:03   helena
Hej! Jag har precis kommit hem från ett underbart halvår i nice. Du har verkligen valt rätt stad att plugga franska i. Jag studerade franska med SI språkresor, väldigt bra skola, belägen centralt. Lärarna var väldigt bra och skolan överlag var väldigt noga med att man trivdes och hjäpte till med om man hade några problem med boende eller dylikt. Jag kan verkligen rekommendera dig att åka med SI och skolan därborta heter france langue. Jag hoppas du får en kanon vistelse på franska rivieran.

Frankrike
2005-08-07 18:28   Lisa
Hej Helena jag har hört att ni har pluggat i Nice i Frankrike. jag har funderingar på att själv göra det när jag gått ut skolan. Jag undrar bara kan man komma som helt nybörjare och lära sig franska. Eller man måste ha grundkunskaper i bagaget? Fanns där helt nybörjarkurser på den skolan du gick? eller kan alla som åker ner ganska bra franska och bara vill förbättra? Du kan om du vill svara mig på min mejl också. Lisa_nilsson2000@hotmail.com //Lisa

hej
2005-08-09 12:10  
Hej! jag har samma planer. maila mig.

Nice
2005-08-09 20:27   Hanna
Hej! hur går det med dina nice planer? Jag funderar på att åka ner i höst. HAr du hittat nåt boende. är det dyrt? Hälsn. Hanna, 22år

nice
2005-08-10 11:31   jenny
hej. jag tänkte också åka i höst. letar boende, men det verkar skitsvårt att hitta. tror det är lättast att låta skolan fixa det till en. // jenny (poadhesive@hotmail.com)

Ang: NICE!! språkkurs..
2005-12-04 13:21   Caroline
Hej Didi! Jag har planer på att åka med Avista till Nice nu till våren (2006) 13 veckor. Du skrev att skolan inte var den bästa men att lärarna var bra? På vilket sätt var skolan inte bra? Rekommenderar du andra att åka dit med just Avista och till just Azurlingua, eller hade du, såhär i efterhand, valt något annat? Bodde du på skolan med delat kök? eller hade du någon annan sorts boende? Hur funkade det isådana fall. Lärde man sig mycket franska trots att man inte bodde i familj och var tvungen att prata en massa? Vad var det för väder? har hört att det ska vara ganska varmt och skönt, men man vet ju aldrig. Jag funderar på att åka i mitten på mars o vara där till midsommar ungefär. Många frågor. Hoppas du har några svar. Skulle vara jättesnällt om du ville svara mig. Maila gärna på carohl@student.chalmers.se om du inte vill svara här... MVH /Caroline

Ang: NICE!! språkkurs..
2006-04-28 21:19   Malin
Hej! Vad konstigt det kändes att läsa ditt inlägg för jag ska göra exakt samma sak! Jag är 19 år och har tänkt gå en franska kurs på 13 v i Nice i början av september. Maila mig på: mollan2000@hotmail.com Mvh, Malin

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-12 22:50   Mia
Hej. Jag har samma frågor som alla andra! Är jättesugen på att åka till Nice i höst. Men åker då själv. trevligt att se att flera tänkt likadant. Vilket alternativ är bäst? familj eller rum?

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-13 11:02   Caroline
Hej Mia! Jag skrev här ovanför i december 2005 och åkte sedan till Nice i mars 2006 och stannade 13 veckor. Jag åkte ensam och bodde i korridor med eget rum med delat kök på Azurlingua. Jag hade det hur bra som helst i Nice, underbar stad och underbart väder. Om du ska bo i familj eller i studentrum beror nog lite på vad du vill få ut av din resa. Jag var väldigt nöjd med att bo i korridor, för det var så lätt att lära känna de andra som också bodde där. Nackdelen är väl att det var många svenskar och man pratade mest svenska och engelska på fritiden. Lärarna var väldigt duktiga men det är väldigt mycket upp till dig själv hur mycket franska du lär dig. Det finns verkligen förutsättningar för att lära sig massor om man bara har lite diciplin och lite vilja. Jag kände att jag kanske tappade lite av det där i slutet, när det började bli sommarvarmt ute och det var så mycket annat man ville hinna med att göra medan man var där. Om man bor i familj kanske man lär sig mer franska i och med att man måste prata det på fritiden, men jag var iallafall glad att jag bodde i korridor. Skönt att ha sitt eget också och inte vara beroende av en familj som kanske är jättebra men man vet ju aldrig.... Hoppas du får ut nåt av mitt röriga svar, och att du får det underbart i Nice! Fråga gärna något mer om du undrar!

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-13 22:27   Mia
Hej Caroline! vad snällt av dig att ta dig tid. Den enda skolan jag har tittat på är faktiskt Azurlingua. Vilket språkresebolag åkte du med? Jag har kollat på avista. läste någonstans om Azurlingua att "lärarna var bra men skolan var sådär". Forstod inte innerbörden. men du kanske kan förklara. Kan du beskriva Nice som stad? Vad är det för typ av folk som läser? Killar/tjejer, nationaliteter..osv. Nu är det säkert olika från år till år, men kan va intressant att höra ändå. skönt att kunna prata med nån som varit där, jag är väl inte den som är den.. men ändå skönt att inte behöva köpa grisen i säcken =) Tack tack på förhand!

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-13 23:52   Lotta
Hej mia! Det va jag som skrev första inlägget år 2005.. länge se nu.. Jag va i Nice och bodde på Azurlingua ht 05. Det var huuur bra som helst, det är där man ska bo anser jag. Det är där allt händer och det är där folk hänger. Själva undervisningen var bra. Du lär dig våga prata franska! Maila om du undrar mer! Charlottelundell@hotmail.com

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-14 12:24   Caroline
Hej igen! Att lärarna var bra men skolan var dålig vet jag inte om jag helt håller med om, men det är som jag sa väldigt mycket upp till dig själv hur mycket du lär dig. Det är ju liksom ingen som jagar en och skäller på en om man inte gjort läxan. Jag tyckte att det var häftigt att det funkade så bra med att undervisningen var helt på franska. Här hemma förklarar lärarna ofta på svenska om man inte fattar, men det kan dom ju inte göra där nere, men det funkade jättebra ändå. I början på våren när jag kom dit var det inte lika mycket folk där som det var senare på våren och försommaren, och grupperna var mindre vilket gjorde det lättare att lära sig och man fick prata mycket på lektionerna. Jag vet inte hur mycket folk det är på hösten, för det var i höst du skulle åka va? men om det inte är högsäsong så är det förmodligen färre personer i varje grupp, vilket är bra. Jag åkte med Avista. Jag vet inte vad jag ska säga om dom riktigt, det var dom jag betalade till och dom som bokade min resa, men under tiden jag var i Nice hade jag ingen kontakt alls med dom. Boendet på skolan är helt ok, ganska enkla men hyfsat fräscha rum och det kan hända att du får dela med någon om du inte väljer att bo i enkelrum. Köket kanske inte var det bäst utrustade, men det funkade ändå bra. Det var lite knas ibland som att hälften av spisplattorna inte funkade och aldrig lagades, och att det inte fanns tillräckligt med glas och tallrikar för det antal personer som bodde där, men på det stora hela trivdes jag kalasbra med att bo där. Det ligger centralt och är nära till stranden. När jag var där var det väldigt många svenskar som både bodde på skolan och i familjer. Annars var det ganska många olika nationaliteter, några tyskar, nån spanjor, nån mexikan, nån engelska, nån dansk, några från schweitz osv. Folk kommer och går lite också eftersom alla inte börjar samtidigt eller är där lika länge. Det var spännande på söndagarna när det kom nytt folk! Jag upplevde inte någon jättestor skillnad mellan killar och tjejer, det var nog hälften hälften ungefär, iallafall när jag var där. Om man ska få besök av någon så får den inte sova i ens rum,det kanske kan vara bra att veta. Då kunde man tydligen bli utslängd. Men det funkade ganska bra om man smög lite med det, så länge ens gäst inte höll till för mycket i det gemensamma köket, för på ens rum kommer dom bara in och kollar en gång i veckan och lämnar nya lakan. Nice som stad tyckte jag mycket om. Det är härligt med stranden och strandpromenaden som går längs hela stan. I gamla stan finns mysiga resturanger och schyssta uteställen. Annars är stan typiskt fransk och det är lite skitigt och inte lika rent som hemma. Och det finns inte take-away kaffe någonstans, det kommer jag ihåg att jag tyckte var konstigt. Kaffe latte finns inte heller, bara deras café au lait... men det fick ju funka. Vissa fransmän är lite sliskiga och håller på och visslar och har sig också, men det är bara att ignorera. Jag trivdes jättebra i Nice och skulle gärna åka tillbaka dit. Underbar stad. Fortsätt fråga om du undrar mer!

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-14 12:27   Caroline
...jag kom på att dom inte har lösgodis och saltlakrits heller... så om man gillar sånt kanske man ska ta med sig en rejäl påse innan man åker... eller ha nån snäll som skickar ner lite paket ibland. När folk hade besök tog dom alltid med sig godis till oss svenskar som blev som galna, medan alla andra mest tittade konstigt på oss och inte fattade vad som var grejen :)

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-17 12:35   Fanny
hej! på vilken skola hade ni alla tänkt plugga ? kramar

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-19 14:37   Mia
Hej! Jag bokade resan igår, det blev Azurlingua. Åker i September. Är du också sugen på Nice? Trevligt i sånna fall =)

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-26 21:24   Anna
Hej! hur länge har du tänkt att stanna? är rätt sugen på att åka ner nu efter sommaren med. anna

RE: NICE!! språkkurs..
2008-05-27 19:31   Mia
Hej Anna! Jag åker 7e september och är borta tills jullovet. Funderar du också på Azurlingua? Hoppas vi syns i höst då:)

Hitta utbildningar inom kategorin
Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀