
E-handel
E-handeln ökar för trettonde året i rad och fortsätter att öka explosionsartat, bland annat på grund av Corona-pandemin. Allt fler personer har upptäckt hur bekvämt och flexibelt det är att handla en rad olika produkter på nätet. E-handel är också ett perfekt alternativ för företag. Genom att ta ytterligare steg i sin användning av digital teknik stärker företaget sin tillväxt och konkurrenskraft och når på så sätt nya kundkretsar.
För att klara av en digital tillväxtresa behövs kompetens, vilket den här kursen ger.
Kursen handlar om att säkerställa företags eller organisationers digitala närvaro, att nå ut till relevanta nya målgrupper och att optimera användarupplevelsen av shopping på nätet. De företag som inte förstår betydelsen av att utveckla e-handeln hamnar på efterkälken och förlorar marknadsandelar, och i många fall viktig försäljning.
Kursen ger dig en inblick i dagens e-handel och skapar förståelse för hur e-handeln är kopplad med övriga affärssystem. Du lär dig förstå hur en e-handelssajt är uppbyggd. Efter kursen kan du självständigt analysera och göra förbättringar på sajten för att öka konverteringen.
Behovet
E-handel är en växande trend. 70 % av svenskarna e-handlar och det motsvarar 55 % av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln. De allra flesta inom handeln kommer att ha arbetsuppgifter som på något sätt är kopplat till e-handel. Mycket tyder på att e-handel och fysisk handel i allt större utsträckning flätas samman och det blir en nödvändighet för de fysiska butikerna att ställa om till digital handel. Behovet av kompetens inom e-handel växer!
Att studera på distans
Att studera på distans innebär stor frihet, men också stort eget ansvar. Du ansvarar för din studietid och det gäller att ha självdisciplin. Du kan i stor utsträckning själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat livetillfällen (dessa spelas in och kan ses i efterhand) samt deadlines för uppgifter. Inspelade föreläsningar varvas med livetillfällen ett par gånger i veckan och utöver det tillkommer tid för självstudier.
Utbildningens innehåll
- e-handelns villkor, historia, utveckling, nuläge och trender
- Hur e-handeln är kopplad till övriga affärssystem
- Flödet i en e-handel
- Köpflödet och olika betalningslösningar
- Olika fraktalternativ
- Hur e-handeln är uppbyggd (CMS och PIM)
- Vanligt förekommande CMS-system och e-handelsplattformar
- Hur en webbsida är uppbyggd
- Grundläggande kodning och vanligt förekommande skriptspråk
- Hur användarbarhet, UX och UI påverkar konverteringen
- Hur webbpsykologi och användarbeteende påverkar konverteringen
- Affärsmannaskap och verksamhetsförståelse
- Omvärldsbevakning
- Kanaler för att driva trafik till sidan via annonsering och SEO
Ansökan och behörighet
- Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan
- Särskilda förkunskaper:
- Minst 1 års yrkeserfarenhet på 50% inom handel, kommunikation, försäljning eller marknadsföring.
- Urval
- Urvalet baseras på yrkeserfarenhet som ger 1 poäng per månad, max 36 poäng (3 år).
Samarbeten med arbetslivet
Kursen är framtagen i nära samarbete med arbetslivet och på så sätt representerar utbudet efterfrågan på arbetsmarknaden.
"Transformationen från fysisk till digital handel kommer fortsätta öka efter pandemin vilket gör att behovet av kompetens inom området är stort. Det är många som idag jobbar inom traditionell handel som behöver gå den här kursen för att säkerställa framtida affärsmöjligheter, oavsett om man är verksam inom B2C eller B2B."
Markus Hyltbring, Marknadschef OEM Automatic AB
Examen, diplom m.m.
Efter avslutad godkänd kurs utfärdas ett utbildningsbevis från Myndigheten för yrkeshögskolan.
Kostnader
Kursen är kostnadsfri och ger rätt till studiestöd från CSN. Eventuellt kan kostnad för kurslitteratur tillkomma.
TUC Yrkeshögskola

TUC Yrkeshögskola
Hemligheten bakom TUC:s och våra studerandes framgångar, består av att vi tillsammans levererar det som arbetsmarknaden vill ha; ambitiösa människor med högaktuell kunskap som flyger in i yrkesrollen med kortast möjliga startsträcka. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med...
Intresseanmälan
Kontaktuppgifter till TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola
Recensioner
Snittbetyg: 1
Baseras på 1 recensioner.För att få mer information om utbildningen E-handel från TUC Yrkeshögskola, fyll i följande uppgifter:
0 stjärnor! Jättedålig lärare, kan inte det hen lovar, dålig på att lära ut, vill inte svara på frågor, skriver dryga svar och ber mig hoppa av istället för att ställa frågor. Utbildningen skulle handla om e-handel men handlar mest om fysisk butik då föreläsaren anser att det är samma sak. Man får tjata sig till att någon ska bry dig. Gå inte på...