Visa studentum.se som: Mobil

Svara på vår undersökning och var med och tävla om ett presentkort värt 295 kronor på SF Anytime! 🎦🍿 Gör undersökningen här ➡️

E-Commerce B2B

IHM Business School
Sammanfattning
Korta YH-utbildningar
Distans
28 veckor
Deltid
CSN-berättigad
Startdatum: mars 2023 - Distans
Sista ansökan: Ansökan öppnar 4 januari

Om utbildningen

Har du erfarenhet av och arbetat med B2B-försäljning, och vill ta steget till att arbeta med och ansvara för projekt inom e-handeln? Denna utbildning rustar dig att för att arbeta i en roll som E-Commerce Manager speciellt för B2B-branschen.

Utvecklingen inom B2B-branschen när det gäller e-handeln har nu satt fart på allvar. Allt fler företag har upptäckt potentialen i e-handeln som säljkanal och satsar på att öka sina marknadsandelar både nationellt och internationellt med hjälp av e-handeln.

Detta innebär samtidigt att behovet av kompetens för att kunna införa och förvalta denna typ av e-handelslösningar växer – kompetens som du får genom denna utbildning.

För mer information om E-Commerce B2B, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kursinnehåll

Behovs- och kravhantering samt inköp, 25 YH-poäng

  • IT-, webb- och molnbaserade system och plattformar inom e-handel
  • E-handelsslösningar på marknaden
  • Kundkategorisering - vilka kunder är aktuella för en e-handelslösning och vilka ska vi hålla utanför?
  • Kravhantering
  • Behovsanalys och förstudie
  • Integration Affärssystem 
  • Marknadsplatser (fulfillment och teknik) 
  • Globala aspekter inom e-handelslösningar och utvärderingsmetodik
  • E-handel Service Level Agreement
  • Continual Service Improvement processer
  • Juridik och GDPR 
  • Framtagning av förvaltningsplan 
  • Ekonomi, nyckeltal och lönsamhet 

E-handel och konvertering inom B2B, 25 YH-poäng

  • E-handel och digital försäljning 
  • Hur kan digitaliseringen bli värdeskapande för B2B? 
  • Hur kan en e-handelslösning utveckla vår affär med kund? 
  • Försäljning i digitala kanaler / konverteringsstrategier
  • Marknad och tillväxt för digital försäljning och e-handel 
  • Säljarens förändrade roll i e-handelsprocesseen
  • Gränsytan mot marknad
  • Digitala relationer
  • Beteendedesign som ett försäljningsverktyg 
  • Omnichannel / multichannel / unified commerce
  • A/B tester inom e-handel 
  • Marknadsplatser (försäljningskanal) 
  • Google Analytics (beteende) 
  • Leadsgenerering 
  • Kanaler, metoder och atrategier för att driva organisk och betald trafik 
  • Marketing Automation

Förändringsledning, 10 YH-poäng

  • Förändringens utmaningar och framgångsfaktorer 
  • Ledarskap och roller i förändringsarbete 
  • Identifiera och hantera risker och hinder 
  • Kommunikation 
  • Team- och grupputveckling 
  • Att mäta och följa upp framsteg 
  • Feedback och delaktighet i förändringsarbete 
  • FIRO - modellen 
  • Ledarskap 
  • Motiviation
  • Coachande ledarskap 
  • Innovationsarbete och digitalisering 
  • Agil förändringsledning 

Hållbarhet inom e-handeln och e-handelslogistik, 10 YH-poäng

  • Agenda 2030
  • Hållbara e-handelslogistikflöden 
  • Hållbarhet inom lagerhållning och lagerteori 
  • Leverans och last-mile 
  • Logistikens miljöpåverkan – godstransporter, slutleverans, uthämtning, förpackningar, etc.
  • Cirkulär ekonomi 

Så ansöker du

ÄR DU BEHÖRIG?

För att ansöka krävs det att du har:

  • Grundläggande behörighet:lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
  • Minst två års yrkeserfarenhetpå heltid (deltid omräknas till heltid) inom B2B-försäljning.

Examen & Intyg

Utbildningen ger dig kunskaper om och färdigheter i hur e-handel och befintligt försäljningsarbete kan fungera tillsammans i ett B2B-företag samt hur e-handelsmiljöer kan stödja säljinsatser och driva affärer inom B2B-branschen. Målet är att du efter utbildningen ska kunna leda, planera, genomföra och utvärdera e-handelsutvecklande projekt mot B2B-försäljning.

Utbildningen är bred och innefattar de områden som du i rollen som E-Commerce Manager inom B2B måste behärska för att investeringar inom e-handel ska få rätt effekt och bli framgångsrik. En viktig del är förändringsledning då införande av en e-handelslösning genererar ett förändrat arbetssätt och nya processer inom en säljorganisation.

I utbildningen ingår dessutom en kurs inom hållbarhet och e-handelslogistik som ger dig kunskap hur du kan integrera hållbarhet i ditt kommande arbete att utveckla och planera e-handelslösningar.

Kostnader

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Fortsatta studier

HUR FUNKAR DET ATT LÄSA PÅ DISTANS?

  • Undervisningen startar med att du går igenom inspelat material från lärare ​
  • Du får instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter som ska lösas antingen individuellt eller i grupp ​
  • Du träffar övriga kursdeltagare i ett live-forum för att dyka djupare i vissa utvalda ämnen och diskutera de mest aktuella frågorna. Dessa spelas in och går att titta på i efterhand.

IHM Business School

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.

Världen förändrar, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...


Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: E-Commerce B2B

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt

Hitta till utbildaren

IHM Business School

Fabriksgatan 25
41250 Göteborg


Recensioner
Recensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Skolrecensioner
(4,5)
Baseras på 19 recensioner.
Se alla skolans recensioner
Gör intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen E-Commerce B2B från IHM Business School, fyll i följande uppgifter: