Så lyckas du med att starta eget företag

Går du och drömmer om att starta eget företag? Vi har samlat utbildningstips och råd på vägen för att du ska våga göra verklighet av dina drömmar.

Så lyckas du med att starta eget företag

Det finns många passionerade och duktiga personer som drömmer om att få starta eget. Historierna är många om snillen som skapat imperium av små idéer. Vi har samlat våra bästa råd och tips för att du ska lyckas på vägen till att starta eget företag.

När affärsidén blivit tydlig så inser många ofta att det finns väldigt mycket information att ta del av och kunskapsluckor att fylla. Själva strukturen runt din affärsidé, oavsett bolag, är ett ramverk som du behöver förstå och förhålla dig till. Lagar, regler och skatt är tre områden som inte ger utrymme för misslyckande. Beroende på bransch och bolagsform finns olika lagar att förhålla sig till. Längst ned i artikel hittar du en snabb översikt av de vanligaste bolagsformerna i Sverige.

Ett bra sätt att öka tryggheten inför egenföretagandet är att utbilda sig. Ofta föds en affärsidé inom ett område där du redan har en viss branschkunskap och därmed kanske du känner en trygghet inom det område där du planerar att verka. Men att driva företag innebär mycket mer än så.


6 typer av utbildningar för dig som vill starta eget

📌 Starta eget

Utbildningar specifikt för dig som vill starta eget.

📌 Skatter

Lär dig mer om hur du deklarerar, löneadministrerar och redovisar företagets ekonomi.

📌 Lagar och regler

Se till att du har koll på hur företagets ska skötas affärsjuridiskt.

📌 Bokföring

Bokföring, bokslut och redovisning – det här är värdefulla kunskaper att ha som egenföretagare.

📌 Marknadsföring

Marknadsföringen kommer vara central för att öka kännedomen om ditt företag och få det att växa.

📌Digital kommunikation

Nå din mest relevanta målgrupp på den digitala arenan.


Fyra råd till dig som vill starta eget företag

Utöver att samla kunskap om värdefulla redskap för ditt framtida företagande så finns det andra nyckelfaktorer som kan hjälpa dig att lyckas. I början av processen är det lätt att bli hemmablind i tilltron till sin egen idé. En bra lösning är ofta att vända blicken utåt för att lättare kunna identifiera riskfaktorer och säkerställa att det finns goda utsikter för dig att försörja dig på ditt företagande.

Nedan hittar du fyra vanliga råd som många får när de funderar på att starta eget.

🚀 1. Hitta dina kunder

Den i särklass mest avgörande faktorn till om din affärsidé lyckas ligger i din förmåga att hitta kunder som vill köpa dina produkter eller tjänster. När din affärsidé är klar så är det här ett viktigt första steg innan du startar ditt företag. Det är en god tanke att genomföra en marknadsundersökning som både identifierar vilka dina potentiella kunder är och vad de är villiga att betala för ditt kunderbjudande.

Att identifiera konkurrenter är också en viktig del för att kunna kartlägga vad du kan göra bättre för att vinna kundernas förtroende. När du har en bättre insikt i dina möjligheter att tjäna pengar på ditt företag så infinner sig oftast en trygghet som gör det lättare att fatta beslut om du ska ta steget fullt ut och starta företag.

🚀 2. Håll utkik efter knowledge sharing

Innan du sätter dina planer i verket så är gemenskap med likasinnade en bra trygghet. Föreläsningar för egenföretagare finns det gott om för den som är intresserad. Dels finns privata nätverk som kan hjälpa din med allt från att finslipa affärsplaner till att tackla problem som kan dyka upp längs vägen.

Många kommuner erbjuder också bra stöd och hjälp i nätverksform för att du ska kunna lära dig av andra och få praktisk information som kan gynna ditt företagande. Det är klokt att identifiera vilka i ditt nätverk som redan sitter på kunskaper som kan hjälpa dig framåt, kanske har du någon vän som är ganska bra på marknadsföring eller bokföring som kan ge dig några värdefulla råd?

🚀 3. Säkra finansiering

Oberoende av vilken typ av affärsidé du har så kommer kapital behövas. Även tjänsteföretag som inte behöver kapital till produkter kan behöva kapital för att du som driver företaget ska klara dina levnadsomkostnader fram till att du kan ta ut lön. Det finns olika lösningar på de ekonomiska problemen. Medfinansiärer, nyföretagarlån, starta eget-bidrag och mycket mer. Här kan det vara en god idé att läsa på noga och söka råd hos andra som tidigare startat eget.

Det kan ta några år innan ditt företag är så pass framgångsrikt att du kan ta ut en lön och om du skulle misslyckas med ditt företagande kan lån du tagit bli en kostsam återbetalning som kan ta många år att bli av med. Det bästa sättet att få hjälp med din finansiering är att ha god kunskap runt din affärsidé att presentera för finansiärerna. En gedigen marknadsundersökning och affärsplan är två viktiga faktorer som kan skapa trygghet hos den du söker kapital ifrån.

🚀 4. Ha tålamod!

Många företagare vittnar om att tålamod och mod att misslyckas har varit två nycklar till framgång i deras företagande. Misslyckande kan kännas skrämmande, men har du möjlighet att börja med ditt företagande på hobby-nivå är misslyckandet oftast mindre kostsamt. Det är också ett bra sätt att ”provköra” din affärsidé och kunna göra förbättringar. När ditt hobbyföretag börjar generera pengar kan tidsbrist vara den faktor som står i vägen för ökade inkomster. Då kan det vara dags att fundera på att avsluta en anställning och bli egenföretagare på heltid.

När du väl har ditt företag så kan det kännas vemodigt att det tar tid att bygga det större. Att driva företag tar tid och ibland finns inte mycket utrymme till annat. Hamnar man i det läget och ännu inte har råd att anställa så kan en god idé vara att se över vilka delar du kan ta in hjälp med. Kanske en redovisningsbyrå kan göra att du hinner sitta ner med familjen och njuta av fredagsmiddagen och samla energi att växa ditt företagande.


Dessa är de vanligaste bolagsformerna

💡 Enskild firma/Enskild näringsverksamhet
Ditt företag är inte en enskild juridisk person. Det innebär att företaget har ditt personnummer som organisationsnummer och du är personligen skyldig för ditt företags ekonomiska åtaganden. Detta är en vanlig bolagsform för nystartade små företag och ett första steg om du vill prova din affärsidé i mindre skala.

💡 Aktiebolag
Ditt företag är en egen juridisk person med en eller flera delägare/aktieinnehavare. Att starta aktiebolag kostar pengar, som är själva grunden för aktiebolaget. Normalt sett har du som privatperson inte ansvar för bolagets ekonomiska åtaganden, men det kan hända att exempelvis långivare kräver att du borgar för företagets lån innan företaget själv anses ha en trygg egen ekonomi. Detta är en vanlig bolagsform om du vill ha flera delägare, har kommit lite längre i ditt företagande och vill skydda din privata ekonomi. Det är i regel mer komplicerat att äga ett aktiebolag och du behöver exempelvis en styrelse och en revisor.

💡 Handelsbolag
Ditt företag är en egen juridisk person med flera delägare, men delägarna är personligen ansvariga för företagets ekonomiska åtaganden. Det går också att ha handelsbolag som delägs av flera aktiebolag som på så sätt skyddar privatpersonerna i ägandet. Denna bolagsform är betydligt mer ovanlig än de ovanstående.


Kristina Lindell

Kristina Lindell

Digital Content Specialist och SEO Outreach Specialist (Visa mer)
Kristina Nord arbetar som Digital Content- och SEO Outreach Specialist på studentum.se. Hennes mål är att du som besökare enkelt ska hitta oss och få den guidning du behöver för att hitta utbildningen som förverkligar dina drömmar. Kristina är ursprungligen från Stockholm, men bor numera på Åland. Hon har en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap med strategisk inriktning från Umeå universitet och en nästan färdig magisterexamen inom samma område. På studentum.se har hon jobbat sedan 2022. Utöver att skriva själv jobbar Kristina med att se till att så många som möjligt kan ta del av studentum.se:s artiklar. Dessutom hjälper hon lärosätena du hittar på sajten att ha uppdaterad och bra information – så att du lättare hittar rätt. Hon drömmer om att få fortsätta att fördjupa sig inom internkommunikation och kommunikativt ledarskap och skriver gärna om hur du hittar en utbildning som passar dig. (Mindre)

Om

Kristina Nord arbetar som Digital Content- och SEO Outreach Specialist på studentum.se. Hennes mål är att du som besökare enkelt ska hitta oss och få den guidning du behöver för att hitta utbildningen som förverkligar dina drömmar. Kristina är ursprungligen från Stockholm, men bor numera på Åland. Hon har en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap med strategisk inriktning från Umeå universitet och en nästan färdig magisterexamen inom samma område. På studentum.se har hon jobbat sedan 2022. Utöver att skriva själv jobbar Kristina med att se till att så många som möjligt kan ta del av studentum.se:s artiklar. Dessutom hjälper hon lärosätena du hittar på sajten att ha uppdaterad och bra information – så att du lättare hittar rätt. Hon drömmer om att få fortsätta att fördjupa sig inom internkommunikation och kommunikativt ledarskap och skriver gärna om hur du hittar en utbildning som passar dig.

Annonser