Visa studentum.se som: Mobil

Så skriver du en ansökan som får rekryteraren på fall!

Det är inte helt lätt att sammanfatta alla sina styrkor, erfarenheter, kunskaper och drömmar på en A4. Är det ens möjligt att göra det på ett sätt som attraherar alla typer av arbetsgivare? Troligen inte. Så ett hett tips är att anpassa ansökan, för varje roll du söker. Tidskrävande? Ja lite. Värt det? Tveklöst.

I jakten på nytt jobb är det lätt hänt att flera arbetsgivare eller rekryterare får exakt samma version av ditt CV och personliga brev. Om anledningen inte är ett bristande intresse för tjänsten från din sida, bör du kanske ändra strategi.

Knack Rekrytering är specialiserade på rekrytering inom kommunikation, marknad och media och deras rekryterare menar att genomarbetade och personliga ansökningar gör vägen till drömjobbet kortare. Här kommer tre tips som funkar oavsett bransch och jobb. Läs, lär och ro hem drömjobbet!


1. Låt din jobbansökan spegla tjänsten du söker 

Att anpassa din ansökan utifrån yrke och arbetsgivare behöver inte vara krångligt. Söker du ett kreativt jobb får din ansökan gärna sticka ut ur mängden. Söker du arbete som marknadsförare eller innehållsstrateg, visa redan i anslaget att du förstår vem som tar emot din ansökan och vad den personer söker. Är du skribent, lägg krut på texten. Är du formgivare, se till att det ser snyggt ut. Vill du knipa jobbet som projektledare – se till att bilagorna hänger med, att du förenklar för mottagaren och strukturerar din ansökan på ett tydligt och lättbegripligt sätt. Självklart egentligen, men ändå lätt att missa.

2. Lyft bara det mest relevanta 

Våga sålla och synliggör det allra viktigaste. Läs jobbannonsen noggrant och var uppmärksam på vad som efterfrågas. Lyft de kunskaper och erfarenheter som verkligen matchar önskemålen. Du har säkert massa andra kunskaper som inte är relevanta för just den tjänsten, hoppa över dem den här gången. Fundera på om du kan möta de krav och önskemål som arbetsgivaren ställer, och vad du ska lägga vikt på att visa i ansökan. Det är inte fel att lägga en kort introduktion högst upp i cv:t eller på LinkedIn – en kort text som beskriver varför just du passar för tjänsten eller uppdraget.

3. Tänk på mottagaren och anpassa tonen

Möt de mjuka värdena genom att justera tonen i din ansökan, samtidigt som du har mottagaren i åtanke. Tonläget kan justeras i text, bild och form. Vem kommer att läsa din ansökan och vilken typ av jobb söker du? Ska du jobba på myndighet, reklambyrå eller revisionsbyrå? Hur kan du sticka ut bland de andra ansökningarna utan att bryta på mot de oskrivna regler som finns i branschen? Kom ihåg att ironi och skämt lätt kan missförstås. Tydlighet och en positiv ton funkar för det mesta!

Söker du jobb eller uppdrag?
Söker du nytt jobb inom kommunikation, marknad eller media? Skriv gärna in dig hos Knack Rekrytering. Om du är sugen på frilansuppdrag är du varmt välkommen att skriva in dig hos vår systerbyrå Stockholms Skrivbyrå.


Artikeln är ett gästinlägg skrivet av Knack Rekrytering.

Senast uppdaterad: 19 nov 2019

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2020-01-20

Din checklista för studier utomlands

Att studera utomlands är något som många studenter drömmer om och det är ofta en spännande upplevelse som ger minnen och erfarenheter för livet. Vi delar med oss av de bästa tipsen inför utomlandsstudier!

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-10-15

Dina rättigheter som student

Missnöjd med utbildningen, konflikt på skolan eller orimlig schemaläggning? Känner du att dina rättigheter inte tillgodoses? Läs om de vanligaste rättigheterna, lagarna och reglerna som gäller för varje utbildningstyp. 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-09-04

6 tips för att bli flytande i ett främmande språk!

De flesta av oss har studerat ett eller flera främmande språk i skolan, men den verkliga frågan är: kan du tala språket? Läs om 6 tips på hur du kan bli flytande i ett nytt språk! Artikeln är ett gästinlägg skrivet av WordDive.

Läs mer
Logga in
Vår Facebook
Nyhetsbrev
Prenumerera på nyhetsbrev om studier från studentum.se