Videoreportage
Dataspelsutveckling - 2D-grafik

Om programmet
Programmet Dataspelsutveckling – 2D-grafik är en grundläggande utbildning inom spelgrafik med en fördjupning inom 2D-grafik.
Under större delen av utbildningen studerar du tillsammans med andra studenter från grafikutbildningarna med inriktning mot animation och 3D-grafik. Du kommer att läsa kurser som ger en allmän kunskap om spelgrafik, men du kommer även studera grunderna inom områden som bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får också lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.
Inom utbildningen läser du fyra kurser som är specialinriktade mot 2D-grafik. Du kommer att lära dig att designa 2D-grafiska koncept och att utveckla 2D-grafik för spel så som animationer, bakgrunder och användargränssnitt. Du kommer också att få arbeta med research i samband med designarbete, för att kunna motivera dina designval och skapa trovärdigt grafiskt material.
Undervisning om 2D-grafik sker främst i programmen Adobe Photoshop och Unity. Studenterna får dock ofta använda andra program om de vill.
Det här läser du på programmet
Under första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att skapa 2D-grafik. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar, där du får prova på alla yrkesroller inom spelutvecklingsteamet. Du kommer också att arbeta med en mindre spelprototyp tillsammans med ditt team.
Andra året fördjupar du dig inom det 2D-grafiska hantverket, med särskilt fokus på spelutveckling. Du lär dig att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).
Under tredje året får du möjlighet att specialisera eller bredda dina förmågor som 2D-grafiker. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.
Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.
De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska. Vissa lärare är också engelsktalande och de genomför sin undervisning på engelska.
Passar det här programmet mig?
Dataspelsutveckling – 2D-grafik passar dig som gillar estetik och teknik, samt är intresserad av att skapa egendesignade karaktärer, miljöer och objekt. Du är kreativt lagd och intresserad av designprocesser och grafik inom spelkultur. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av att teckna och måla.
Jobb efter examen
Efter examen kan du exempelvis jobba som ”2D Artist” eller ”Concept Artist” inom spelbranschen. Andra branscher du kan arbeta inom är exempelvis film, marknadsföring, informationsdesign, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.
Läsa vidare efter examen
Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.
Kommande starter
Behörighet
Dessutom krävs: Engelska 6 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).
Urval
Betyg 67%, högskoleprov 33%.Språk
Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.Examen & Intyg
Intresseanmälan

Kreativ miljö
Du kanske vill göra något nytt. Fördjupa dig inom det du redan gör, eller ändra på något som andra gör. Du kanske vill utmana dig själv och sättet du ser på världen. Du kanske vill förändra världen. Eller så vill...