Därför ska du utbilda dig till digital kommunikatör

Yrkesrollen som digital kommunikatör har blivit alltmer eftertraktad bland dagens arbetsgivare, samtidigt som den traditionella kommunikatörsrollen ständigt omvärderas. Studentum.se radar upp vilka förväntningar som idag finns på arbetsrollen och berättar varför du bör fundera på att gå en utbildning till digital kommunikatör.

Digital kommunikatör

Digitalisering och förändrade köpmönster hos konsumenter har skapat en helt ny spelplan för kommunikations- och marknadsföringsarbete. Då stor del av detta arbete idag sker online har rollen som digital kommunikatör kommit att bli alltmer eftertraktad på arbetsmarknaden. Men vad innebär det egentligen att vara en digital kommunikatör, och vilka förväntningar finns det på arbetsrollen?

Först och främst: vad är en digital kommunikatör? Oavsett om du tidigare jobbat med kommunikation eller är nybörjare på området är det inte alltid helt uppenbart hur rollen som digital kommunikatör skiljer sig från den vanliga kommunikatörsrollen. All kommunikation handlar i någon mån om att förmedla ett budskap – oavsett om det handlar om att sälja och marknadsföra en produkt, bygga relationer med en målgrupp eller sprida information inom en organisation.

En yrkesroll i ständig förändring

Digitalisering, nya marknadskanaler och förändrade konsumentvanor har dock resulterat i att förväntningarna på kommunikatörsyrket ständigt förändras och omvärderas. Eftersom en stor del av organisationers marknadsföringsinsatser idag görs online har många kommunikatörer behövt anpassa sig till det nya digitala klimatet, och den traditionella kommunikatörens arbetsuppgifter har sakta men säkert kommit att omvandlas till det som förväntas utföras av en digital kommunikatör. 

Den digitala kommunikatören har koll på hur man kommunicerar effektivt i de nya sociala kanalerna, är expert på digital marknadsföring och är också oftast duktig på att producera och publicera någon form av digitalt innehåll (content) anpassat efter mottagare och kanal. En digital kommunikatör har i många fall också studerat media och kommunikation, och har tidigare jobbat som journalist, webbredaktör, copywriter eller inom marknadsföring. 

Digital kommunikatör – en heltäckande utbildning 

Känner du dig sugen på att axla rollen som digital kommunikatör? Är du en småföretagare som söker efter kompetensutveckling utanför arbetstid? Kanske hör du till den gruppen kommunikatörer som fått denna yrkesroll i “knät” och känner att du vill utveckla dina kunskaper inom digitala verktyg?

Grensman & Grensmans, ett utbildningsföretag med stor expertis inom bland annat kommunikation och ledarskap, har nyligen tagit fram en grundläggande utbildning till digital kommunikatör som syftar till att utrusta både nybörjare och verksamma kommunikatörer med de kompetenser som idag är mest eftertraktade bland arbetsgivare.

Utbildningen läses helt på distans och riktar sig till dig som på egen hand och i din egen takt vill utöka dina kunskaper inom digital marknadskommunikation och moderna marknadsföringsmetoder. Kursen passar både dig som redan har erfarenhet som kommunikatör och söker kompetensutveckling, men även dig som är helt grön på området.

Vad gör en digital kommunikatör? 

I utformningen av kursinnehållet till utbildningen Digital kommunikatör har Grensman & Grensmans lagt stort fokus på praktisk tillämpning av digital kommunikation snarare än på teoretisk kunskap. Mycket krut har framförallt lagts på att förmedla spetskunskap inom nya digitala verktyg, men målet är också att ge kursdeltagaren ingående kunskaper inom områden som kommunikationsplanering, marknadsstrategi och sökmotoroptimering.

Exempel på vad du kan komma att arbeta med som digital kommunikatör:

  • Hantera digitala verktyg och plattformar
  • Producera och publicera digitalt innehåll anpassat efter mottagare och kanal (såsom nyhetsbrev, artiklar eller sökoptimerade texter)
  • Skapa, genomföra och följa upp marknadsstrategier som stöttar verksamhetens mål
  • Mäta, analysera och rapportera effekter av företagets digitala kommunikationsinsatser
  • Ta fram strategier och aktiviteter för optimering
  • SEM och onlineannonsering

Läs en utbildning till digital kommunikatör på distans!


Annonser