Animator & VFX Artist
Läs en YH-utbildning till Animator & VFX Artist!
Du som arbetar som animator & VFX artist ansvarar för att skapa rörelser och
specialeffekter för två och tredimensionell grafik. Du behöver även ha kännedom
om att planera och driva igenom ett animationsprojekt från idé till färdig
produkt.
- Studera i Stockholm eller Boden
- 2,5 år (5 terminer).
- 30 veckors praktik (LIA).
VFX-Visual effects
VFX är en bred term och en förkortning av engelskans “visual effects” vars
tradition framför allt uppstått i filmbranschen. Dagens VFX är betydligt bredare
och kännetecknar en hel bransch som arbetar med “specialeffekter”, dvs alltifrån
CGI (datorgenererad grafik), compositing (bildbehandling) och motion capture
(datorbehandlade rörelseinspelningar), till de olika verktyg och mjukvaror som
behövs för att skapa det. På en specialiserad nivå är det vanligtvis något av dessa områden du arbetar med.
“Learning by Doing, Learning by Reflection”
LIA (lärande i arbete)
Den praktiska delen av din praktik/LIA fördjupar ditt lärande och ger dig den arbetslivserfarenhet som krävs för att utveckla dagens och morgondagens VFX-upplevelser. Du får också möjlighet att bygga ditt nätverk och skapa relationer med potentiella framtida arbetsgivare under utbildningen.
Videospelindustrin behöver dig!
Vi har ett nära samarbete och har ett direkt samarbete med spelbranschen. Några av dessa företag och studior inkluderarKing, Avalanche Studios, Ubisoft, EA DICE, Fatshark, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise, NEAT Corporation, Epic Games, Really Interactive, och listan fortsätter.
Vill du veta mer?
Gör en intressanmälan så får mer information om utbildningen.
Välkommen till Futuregames!
Kommande kursstarter
Så ansöker du
BEHÖRIGHET
- Betyg eller bevis på att du har en examen från gymnasiet eller motsvarande.
- CV och ett personligt brev(där du berättar varför du har valt just det här programmet).
- Engelska 6 från gymnasium/högskola eller bevis på motsvarande kunskaper.
- Arbetsprov
Urvalsprocess
- Om vi får in fler ansökningar än vi har platser, kommer vi att bedöma ansökningarna på grundval av poängen i deras arbetsprover.
- De sökande med högst poäng, oavsett var de befinner sig, kommer att erbjudas en plats i programmet, och andra sökande som är berättigade kommer att hamna på vår väntelista.
Vad ska skickas in?
Hur och vad du väljer att visa upp i ditt arbetsprov kan variera, men det viktigaste att komma ihåg är att det är relevant för vad en spelprogrammerare gör, för mer information, besök vår hemsida där du kan se allt som behövs i ditt arbetsprov.
Futuregames kommer att bedöma ditt arbetsprov inom följande tre områden:
- Visualiseringsförmåga– bedömer den konstnärliga förmågan att uttrycka sig genom illustrationer och texter.
- Teknisk förmåga– bedömer färdigheten i användningen av maskinen som verktyg.
- Branschrelevans– bedömer det presenterade innehållets relevans för spelindustrin och spelutveckling.
Kursinnehåll:
-
Exempel på kurser:
*Fullständig utbildningsplan kan du se på vår hemsida
- 3D-graphics
- Animation/VFX project
- Animation
- Demo Reel Produktion
- Professional development
- Professional practice
- VFX
Utbildningens mål
Lärandemål efter avslutad utbildning
- Kunskap om relevanta utvecklingsprocesser från idéstadiet till en animation kan användas i ett professionellt sammanhang.
- Kunskap om animering och VFX-produktion med hjälp av industristandardverktyg och tekniker.
- Kunskap om presentationsteknik och pitchingmetodik relevant i ett professionellt sammanhang för animation och VFX.
- Kunskap om jobbansökningsprocesser och professionell branschnätverksutveckling.
- Färdigheter i att arbeta med kommunikation, samarbete och tidshantering.
- Kompetens i hur man förstår och drar nytta av kunskap och färdigheter i att hantera animations- eller VFX-projekt, som en del av ett team av utvecklare som arbetar med branschstandardverktyg. Både som ett fristående projekt och i en modern spelmotor.
Kursledare
Efter utbildningen
Utbildningen leder främst till anställning men många animator & VFX artists
arbetar även som egenföretagare. Efterfrågan av yrkesrollen återfinns inom
industrin, film, TV, reklam och, för Sveriges räkning, inte minst i spelbranschen.
Animation och VFX-branschen har, inte minst i Sverige, starka kopplingar till
spel. Å ena sidan har många spelföretag i Sverige anställda som arbetar
exklusivt med animation och/eller VFX, och å andra sidan har animation- och
VFX-företag ofta samarbetat med spelföretag på ett eller annat sätt.
Intresseanmälan

Changemaker Educations
Changemaker Educations identifierar arbetsmarknadens framtida behov av kompetenser och förmågor. De designar innovativa och effektfulla utbildningar. De kompetensutvecklar dagens och morgondagens ledare, medarbetare och entreprenörer. De ger dem verktygen att forma framtiden. De har funnits i över 20 år och...
Läs mer om Changemaker Educations och visa alla utbildningar.